Hvis det er diskussionen fra sidst du vil samle op endte det jo med at være nogen flere aspekter i det:
- Brug af piratsoftware vs. brug af betalt software: Kan dem der sælger ydelser for 25kr. have brugt betalt software med de priser?
- Kvalitet: Får man reelt samme kvalitet for 25 kr.? Er kvaliteten god nok til dit projekt?
- Er kvaliteten fin: Sælger de sig selv for billigt?
- Dansk økonomi vs. lavlønssamfunds økonomi: Gør det noget ved dansk økonomi hvis man køber billige ydelser(kan være alt) i udlandet og sælger til samme normpris herhjemme?
- Konkurrence: Er Fiverr (eller lignene koncepter) reelt en konkurrent, og i så fald - hvad skal man gøre?
---
Jeg synes konceptet er rigtig godt - skide smart fundet på - og helt utroligt hvad der er af kreative ting man kan få folk til for en fiverr. Men jeg synes selvfølgelig at det er ærgeligt, underligt, useriøst at man som dansk VIRKSOMHED (ikke privatperson) vælger at bruge sådan en service - til fx. logodesign.
Der findes masser af freelancersites derude hvor det kan gives en nogenlunde betaling (amino herunder) og hvor der er en vis sikkerhed for at den der leverer varen i den anden ende opfylder basale logodesign 'krav' vi i branchen har tillært os.
Og der ærger mig selvfølgelig at danske virksomheder med god samvittighed kan outsource så meget som de gør. Hvis alle gjorde det var der ingen af de ramte brancher herhjemme og ingen købedygtige designere, programmører, trykkerier, håndværkere etc etc etc. En holdning jeg nok er en af de få på Amino der har.
Jeg har tidligere brugt ordet 'dobbeltmoralsk' og det er måske at sætte det på spidsen. Men netbutikkerne vil jo f.eks. gerne sælge deres varer, men det er da klart at hvis netbutikkerne ikke bidrager dansk arbejdskraft, så bliver vi flere om de jobs der er - og færre med penge til at købe netbutikkernes produkter.
Det er ikke klynk - endnu - min biks kører fint. Men jeg kan godt se større udfordringer i globaliseringen end 'bare' konkurrence. For man skal eddermaneme lange mange Fiverr-logos over disken hvis man skal hive en normal dansk løn hjem og på samme tid skal betale de ting det nu medfører at have virksomhed.