Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Om at handle på messe i Tyskland

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 22. Aug 11
Indlæg ialt: 406
Fra  FokusH Skrevet kl. 20:16
Hvor mange stjerner giver du? :

hej

Jeg har lige været på min første messe i Tyskland, og der er et par ting, jeg gerne vil høre jer mere erfarne om:

Når man handlede med en sælger, handlede man direkte til en pris og betalte kontant. Ville man have en regning, koster det 19% mere. Eller ville man bruge Visakort til betaling, kostede det også 19% mere. Efterhånden gik det op for mig, at de 19% svarer til den tyske moms. Dvs ønsker man dokumentation på købet, stiger prisen med næsten 1/5. 

Er der nogen, som kan forklare mig det system? Er der simpelthen en udbredt grad af svindel (som dansker og vant til danske skatteregler forekommer det sådan)? Eller afregningen mellem firmaer og skattevæsen baseret på andre principper end herhjemme? Der blev langet betydelige mængder € over diskene, så det er ikke småpenge. Hvis jeg som cvr-registreret vil have papirerne i orden, hvad gør jeg så? Kun eet sted fik jeg en specificeret regning med pris, moms, cvr og det hele ... 

/Marianne

Fra København
Tilmeldt 22. Aug 11
Fra  FokusH Skrevet kl. 23:39

Ingen, som kan kaste lidt lys over det at handle i Tyskland?

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15088
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 04:25

Marianne H:

Jeg har lige været på min første messe i Tyskland, og der er et par ting, jeg gerne vil høre jer mere erfarne om:

Når man handlede med en sælger, handlede man direkte til en pris og betalte kontant. Ville man have en regning, koster det 19% mere. Eller ville man bruge Visakort til betaling, kostede det også 19% mere. Efterhånden gik det op for mig, at de 19% svarer til den tyske moms. Dvs ønsker man dokumentation på købet, stiger prisen med næsten 1/5. 

Er der nogen, som kan forklare mig det system? Er der simpelthen en udbredt grad af svindel (som dansker og vant til danske skatteregler forekommer det sådan)? Eller afregningen mellem firmaer og skattevæsen baseret på andre principper end herhjemme? Der blev langet betydelige mængder € over diskene, så det er ikke småpenge. Hvis jeg som cvr-registreret vil have papirerne i orden, hvad gør jeg så? Kun eet sted fik jeg en specificeret regning med pris, moms, cvr og det hele ... 

Det lyder som om, at du har været på et kræmmermarked... Reglerne i Tyskland er de samme, dog er det lidt mere kompliceret, hvis du skal momsfritages, hvis du handler direkte på en messe...

Hvis du ville undgå momsen, så kunne du jo placere ordren på messen, betale når du kommer hjem, og få dem til at sende varerne. Forsendelsen ville udgøre en meget ubetydelig del anyway...

Men som du beskriver det, så er det momssvindel, men det foregår altså alle steder i denne verden, og det er i disse tider udbredt, når det gælder cashdeals på markeder, messer mm... 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:41

Marianne H:
Når man handlede med en sælger, handlede man direkte til en pris og betalte kontant. Ville man have en regning, koster det 19% mere. Eller ville man bruge Visakort til betaling, kostede det også 19% mere.

Som Fashion korrekt nævner er der tale om sort omsætning. Jo længere ned du kommer i Europa des mere udbredt er denne model. Betalinger med kreditkort afgiver elektroniske spor og sælger er nødt til at bogføre salget.

/Henrik 

Fra Sønderborg
Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 902
Skrevet kl. 01:02

Meget almindeligt brugt på messer også i Danmark, ikke alle der gider slæbe sagerne med hjem igen...

Så husk lige de 19% når du kalkulerer Moon

/

Success is a journey, not a destination. The doing is often more important than the outcome.

Fra København
Tilmeldt 22. Aug 11
Fra  FokusH Skrevet kl. 02:16

Tak for respons. Nej, jeg vil ikke undgå moms eller på anden måde svindle. Blev faktisk bare forbavset over, at jeg dårligt kunne undgå at snyde.

Det var ikke et kræmmermarked. Det var en stor, officiel messe - en af de største inden for sin art. Mærkeligt, at myndighederne ikke er lidt mere interesserede ... 

/Marianne

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)