Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

konsulent vs eget firma

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 14:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Her kommer et spørgsmål fra min farmand :-)

Han er konstruktionsingeniør, og er i øjeblikket ansat som konsulent.

Han overvejer dog, at lade sig registrere sig firma istedet.
Men hvilke fordele findes der ved det?

Hvad jeg lige kan finde på, er det at han kan købe en gulplade bil. Dog kan han på nuværende tidspunkt, som konsulent, få kørselspenge af staten.

Hvilke fordele og ulemper findes der ved at ade sig registrere som firma istedet?

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 14:41

Ska han have egen virksomhed så ska han have flere kunder og selv styre sin tid

At gå fra konsulent hos en virksomhed til at være selvstændig hos den samme virksomhed kan give problemer med at få et cvr nummer

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:08

Skat vil ikke acceptere ham som selvstændig hvis han kun arbejder for en virksomhed - som han tilmed tidligere har været lønmodtager hos, på samme vilkår.

Som selvstændig skal han opfylde en lang række krav, annocere sine tjenester, have risiko ved arbejdet (øknomisk) selv stille udstyr til rådighed, selv styre sit arbejde og sine tider er ting som indgår i bedømmelsen. Opfylder han det, og er det fordi han vil arbejde for flere forskellige og dermed øge indtjening, kan jeg se idéen, ellers?

Jeg kan ikke se han får ret meget andet end bagdele:

Farvel til lønmodtagernes garantifond ved hans arbejdsgivers konkurs

Feriepenge og ATP

Opsigelsesvarsel (som dog kan aftales også for en selvstændig, men ofte forringes) - fratrædelsesgodtgørelse, alle funktionærbeskyttelserne

Pligt til nu at føre regnskab, og muligvis omk til bogholder og/eller revision

overgangsbøvl med a-kasse

Ja han kan købe ting som er nødvendige for at udføre arbejdet, en gulplade bil har du givet ret i, men idag får han kørepenge efter statens takster, det lyder da umiddelbart mindst lige så godt

Ofte er det en arbejdsgiver som får den idé - netop for at spare varsler og omkostninger, men også der er det nogen bøvl, for hvis den som i virkeligheden er ansat, så ikke betaler B-skat  så hænger arbejdsgivere (med regres) på den

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 10. Nov 09
Skrevet kl. 17:56

Han har som konsulent ingen opsigelsesvarsel som sådan. 

Findes der virkleig ingen fordele som sådan? :-

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:27

Ma92bj:

Han har som konsulent ingen opsigelsesvarsel som sådan. 

Findes der virkleig ingen fordele som sådan? :-

Jamen man vælger altså ikke bare lige om man er ansat og betaler a-skat eller om man vil være selvstændig. Der er helt enkelt regler som gør, at en person der bare arbejder for en enkelt virksomhed hvor han tilmed i mange år har været lønmodtager, ikke bare sådan lige kan gøre sig selvstændig og slippe for a-skat.

Som selvstændig kan han naturligvis aftale at virksomheden skal købe deres service af ham 6 mdr frem hvis de vil det - men nej han har som selvstændig ingen normale opsigelsesvarsler, feriepenge, atp - lønmodtagernes garanti fond  - løn under sygdom med mere

Forestil dig hvad der skete, hvis alle der er i fast arbejde som din far om ikke jeg misforstår noget - ligepludseligt af fri vilje - eller fordi arbejdsgiveren ville være fri for varsler, feriepenge, løn under sygdom blev selvstændige. Ingen A-skat længere. Det er ikke et frit valg

Hvis han arbejder for flere forskellige og selv har hele den økonomiske risiko, selv bestemmer sit arbejde inden for rammerne af det han skal aflevere og en masse andet-  så kan han være selvstændig, men så skal han sætte sin pris så der er til ferie sygdom - at miste kunden (som at blive fyret som det er nu for ham) og klare regnskab og alt

Kig lidt i denne - og klik links til venstre

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1970921&chk=205447

Tilmeldt 10. Nov 09
Skrevet kl. 18:47

Han har netop ikke fast arbejde. Han er ansat som konsulent, og er derfor kun sikker på, at han har indtjening, indtil han får næste opgave. 

Jeg tror desværre ikke helt du forstår mit spørgsmål, og hans situation. 
Flere af hans tidligere kollegaer, har nemlig gjort dette, og fået eget cvr nummer.

Men tak for din besvarelse :-) 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:51

Jamen..det kan han godt.

Fordele ser jeg momsmæssigt og skattemæssigt.

MvH

Peter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:40

Jeg svarede ud fra at han havde arbejde som du skrev Han er konstruktionsingeniør, og er i øjeblikket ansat som konsulent.

Helt klart, at hvis han kun har indtjening fra opgave til opgave- så bliver det da helt aktuelt at være selvstændig, og så se om ikke han kan tilbyde sine services til flere firmaet og øge indtjeningen.

Så skal han ha CVR og hvis han jo så faktisk skal drive firma så får han da mulighed for at trække moms fra alle køb som er helt reelt firmabetingede - købe firmabil som du var inde på osv - og kan også vælge at lade overskud stå i virksomhedsordningen - og dermed få fordele. 

Han må så bare endeligt huske, at den pris han aftaler med sine kunder - til erstatning for løn som ansat, skal være en del højere end hans nuværende for at dække ferie - sygdom osv.

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 19:52

Netop, og det kan også være en af fordelene.

Det at han selv tager chancen, og risikoen, ved ikke at være ansat skulle gerne give en højere sats end alm løn. Kan han fastholde aftaler med kunderne skulle det gerne munde ud i en højere indtægt. Det er da også en gevinst :-), som tak for at tage risikoen.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)