Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Penge for G-dage eller ikke?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Apr 06
Indlæg ialt: 100
Fra  Rasmus Thrane Skrevet kl. 12:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej
Ift. med sidste lønudbetaling gør medarbejder krav om pene for G-dage.
Han blev opsagt pga. manglende salg. Blev så opsagt med fritstillelse.
Han har fået fuld løn i opsigelsesperioden.

Har været anset som funktionær.

Jeg mener der er undtagelser fra arbejdsgiveren, dem vil jeg gerne til bunds i ingen jeg bare betaler ham uden at kender reglerne.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:26

Ja..du skal betale for G-dage, såfremt han ikke har fået andet arbejde.

MvH

Peter

Fra Vester Hassing
Tilmeldt 27. Jul 11
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 12:27

Hej Thrane

Jeg er ikke ekspert på området, men mener du skal betale de 3 dage efter opsigelsen. Så hvis personen er opsagt pr. 30-11-2011 skal du udbetale G-dage for den 1,2 og 3 december. Det er så den højeste dagpenge sats han skal have for disse 3 dage.

Men som sagt der er sikkert folk der har større viden på området der kan be eller afkræfte ovenstående.

Med venlig hilsen

Martin

Tilmeldt 25. Apr 06
Fra  Rasmus Thrane Skrevet kl. 12:36
Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 13:07

https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=125936

§ 6. En arbejdsgiver skal ikke betale for G-dage til et medlem, når

1) medlemmet inden ansættelsens ophør afslår et skriftligt tilbud om fortsat beskæftigelse svarende til overenskomstmæssige løn- og ansættelsesvilkår hos samme arbejdsgiver,

2) arbejdsgiveren er ude af stand til at betale på grund af konkurs eller betalingsstandsning,

3) afskedigelsen/arbejdsophøret væsentligst skyldes medlemmet,

4) arbejdsophøret skyldes strejke eller lockout på virksomheden, eller hvis arbejdsophøret er nødvendigt på grund af strejke eller lockout på en anden virksomhed,

5) arbejdsophøret skyldes force majeure,

6) medlemmet er i fuld beskæftigelse hos en anden arbejdsgiver på G-dagene,

7) medlemmet i tilslutning til ansættelsens ophør får sygedagpenge eller holder ferie på G-dagene,

8) medlemmet er tjenestemand og overgår til rådighedsløn,

9) medlemmet har været vikar i en orlovsstilling efter lov om børnepasningsorlov, hvis ansættelsen har varet mindst 3 måneder, eller

10) medlemmet har været i beskæftigelse med offentligt tilskud til lønnen efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Stk. 2. Der skal ikke betales for G-dage til et medlem, som er partsfisker. Ved en partsfisker forstås i denne bekendtgørelse en fisker, der har fået løn med en andel af nettooverskuddet og som

1) enten ikke fisker med egne redskaber, og/eller

2) ikke er medejer af den kutter, som medlemmet arbejder på.

Tilmeldt 25. Apr 06
Fra  Rasmus Thrane Skrevet kl. 14:00

Hej,
Foreløbig tak for alle svarene.

Ekstra spørgsmål.
Han gør endvidere krav på sine feriepenge som er optjent i år.

jeg mener først han kan få dem til næste år? Er det korrekt?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:01

Hej. Feriepenge skal være afregnet fra din side den 10. i måneden efter fratrædelsen.

Og ja..for 2011 kan han først få dem udbetalde efter 1. april 2012.

MvH

Peter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:35

Og om G-dage skal man være opmærksom på, at selv korttidsansættelse kan udløse dem. Ex ansæt en grafiker fra 1/8 til 31/8 - så kan han ha ret til G-dage efter at være sluttet - under alle de forbehold som godt blev beskrevet. Selv midlertidig ansættelse, hvor den ansatte har sagt ja fra starten til at det er en måned, vil normalt udløse G-dage hvis personen går ud i arbejdsløshed derefter. Er der er eksperter der mener andet - lad mig endeligt lære

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København Ø
Tilmeldt 21. Dec 11
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 13:04

Som det er korrekt anført, skal feriepenge udbetales til FerieKonto umiddelbart i forbindelse med fratræden. De kan dog hæves af medarbejderen først til næste ferieår.

Hvis der er tale om ferie med løn, skal du beregner feriegodtgørelser med 12,5 % af lønnen i optjeningsåret. Medarbejderen med ferie med løn får nemlig ved fratræden sin ferieret med løn (+ ferietillæg) konverteret til en feriegodtgørelse på 12,5 %.

I forhold til de 3. ledighedsdage (herefter G-dage) vil jeg bemærke, at for det første er det kun medarbejdere, der er medlemmer af en A-kasse på fratrædelsesdagen, der har krav på G-dage.

For det andet har medarbejderen kun krav på G-dage, hvis pågældende har haft faktiske arbejdstimer, der sammenlagt svarer til 2 ugers fuld overenskomstmæssig arbejdstid, dvs. typisk 2x37 timer, hos sammme arbejdsgiver i de sidste 4 uger forud for arbejdets ophør.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)