Hej Aminoer. Jeg er blevet fanget i en situation som jeg ikke helt kan finde et svar på. Jeg starter selvstændigt her d. 1. december i samme branche (eventbureau) som mit nuværende arbejde. Min arbejdsgiver har fornuftigt nok valgt at lave og opretholde kundeklausulen. Klausulen er helt standard efter funktionærloven. Jeg har to spørgsmål: 1. Min nuværende arbejdsgiver vil gerne bruge mig fremover til deres projekter og de kunder som jeg også har siddet med, bare på freelance basis. Men må jeg arbejde for disse kunder som jo principielt er omfattet af min klausul, hvor der står at jeg ikke må arbejde hverken direkte eller indirekte for dem. Kan ikke se noget i klausulen om at det er ok, hvis det er min tidligere arbejdsgiver der hyre mig til det. For hvis jeg har ret, så er de nødt til at ophæve klausulen, hvis de vil have jeg skal arbejde for dem på mine gamle kunder som er omfattet af klausulen. 2. Mit nye firma er et ApS. Den kompensation jeg får udbetalt skal modregnes løn jeg får udbetalt. Er det ikke rigtigt at det ikke har nogen betydning hvad ApS har af indtjening, men det kun er afgørende hvad ApS'et udbetaler i løn til mig? Håber meget der er nogen der kan hjælpe med min hovedpine! |
Du arbejder for din tidligere arbejdsgiver og bryder derfor ikke nogeklausul. Det er stadig deres kunde.
Med hensyn til modregning af indtægt, så er ApS en separat juridisk enhed, så udgangspunktet må blive den løn du udbetaler til dig selv. Her kan en af advokaterne måske præcisere!