Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kundeklausul og arbejde for min tidligere arbejdsgiver??

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 5. Nov 11
Indlæg ialt: 28
Fra  More than event Skrevet kl. 13:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer.

Jeg er blevet fanget i en situation som jeg ikke helt kan finde et svar på. 

Jeg starter selvstændigt her d. 1. december i samme branche (eventbureau) som mit nuværende arbejde. Min arbejdsgiver har fornuftigt nok valgt at lave og opretholde kundeklausulen. Klausulen er helt standard efter funktionærloven. 

Jeg har to spørgsmål:

1. Min nuværende arbejdsgiver vil gerne bruge mig fremover til deres projekter og de kunder som jeg også har siddet med, bare på freelance basis. Men må jeg arbejde for disse kunder som jo principielt er omfattet af min klausul, hvor der står at jeg ikke må arbejde hverken direkte eller indirekte for dem. Kan ikke se noget i klausulen om at det er ok, hvis det er min tidligere arbejdsgiver der hyre mig til det. 

For hvis jeg har ret, så er de nødt til at ophæve klausulen, hvis de vil have jeg skal arbejde for dem på mine gamle kunder som er omfattet af klausulen.

2. Mit nye firma er et ApS. Den kompensation jeg får udbetalt skal modregnes løn jeg får udbetalt. Er det ikke rigtigt at det ikke har nogen betydning hvad ApS har af indtjening, men det kun er afgørende hvad ApS'et udbetaler i løn til mig?

Håber meget der er nogen der kan hjælpe med min hovedpine!

More than event is delivering Event Production and Services with the client in center. See more at http://www.morethanevent.dk

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 17:12

Du arbejder for din tidligere arbejdsgiver og bryder derfor ikke nogeklausul. Det er stadig deres kunde.

Med hensyn til modregning af indtægt, så er ApS en separat juridisk enhed, så udgangspunktet må blive den løn du udbetaler til dig selv. Her kan en af advokaterne måske præcisere!

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47146
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:01

Generelt enig med E Mortensen, men der er for få oplysninger. De kunder som din arbejdsggiver beder dig forsætte med at arbejde for mod løn eller andet, dem må du naturligvis arbejde for, uden at den tidligere skal opgive hele klausulen.

Omvendt må I nok afklare hvad det betyder at du arbejder for dem. Klausulen har vel en løbetid, og pludseligt er den måske løbet ud. Den skal vel så forlænges i forhold til de kunder du forsætter med (men her er det jo nok så meget din tidligere arbejdsgivers interesse - jeg ville dog sikre klare forhold)

Med hensyn til at den kompensation du får udbetalt skal modregnes løn"  så er jeg ikke istand til at gennemskue det. Hvad er det for en kompensation. Det må være kompensation for at påtage dig kundeklausulen. Skal den løn du får for at betjene dine gamle kunder for gamle arbejdsgiver så modregnes - så du kan ende med at arbejde fuldt for din kompensation? Det lyder mystisk

Hvad det har med dit nye ApS at gøre, ser jeg heller ikke. Er det det nye ApS som fakturerer din service til den gamle arbejdsgiver, så er det ApS som har indtægten (og jeg går ud fra du laver andet så du ikke ses som alm. lønmodtager) og så betaler det ApS skat af sit overskud, og du først skal af lønnen - men igen - Jeg ved for lidt ud fra det du skriver - for det hænger ikke sammen med at det modregnes i din kompensation som jo må være personlig indkomst og kan vel ikke ha noget med dit ApS at gøre.

Hvis jeg var dig ville jeg nu nok ofre en advokat til rådgivning

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (3 indlæg)