Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Avance på fødevarer

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Humlebæk
Tilmeldt 1. Jan 06
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 15:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej

Jeg har planer om at starte en import af fødevarer, ikke ferske og derfor ikke let fordærvelige fødevarer.
Planerne er at sælge disse (lidt unikke) varer til restauranter, supermarkeder og også direkte til slutkunden via hjemmeside.
Mit store spørgsmål er hvordan jeg prissætter disse varer.
Hvad skal jeg regne med at f.eks. et supermarked tager i avance, og hvad vil en restaurant forvente i rabat i forhold til priserne han/hun kan se at jeg sælger dem til slutbrugeren på nettet.

Nogle bud?

Tilmeldt 9. Jan 07
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 16:27
Hej

Det er efter min bedste overbevisning fuldstændigt ligegyldigt at tale avancer.. Du burde istedet fokusere på hvad den opfattede værdi er for kunden.. Dette inkludere alle de ekstra serviceydelser du yder/kan yde samt værdien af dit brand (BrandEquity) og konkurrenternes priser.

Derfor er hele idéen om prisfastsættelse udfra avance tanken forældet.. Lav derfor er undersøgelse af hvor meget kunder vil betale for et produkt som dit og en undersøgelse af hvad de efterspørger af services.. hurtig levering, tlf support etc. etc.

Hvis den opfattede værdi så er lavere end din indkøbspris, så har du ikke et marked, om du så tog 5% eller 50% i avance!

Jeg mener at det i fagsprog hedder marketing-based-pricing og det tager højde for netop, brand, konkurrenter og andre parametre. Så vend tankegangen på hovedet og brug din ny indhentede viden fra din markedundersøgelse til, at presse dine leverandører istedet!

Angående dit BTB salg, til restauranter, så er sagen den samme, men de køber givetvis større mængder og derfor bør de kunne opnå mængde-rabatter.. Men jeg kan ikke se hvorfor de ellers skulle have produktet billigere!

Fra Humlebæk
Tilmeldt 1. Jan 06
Skrevet kl. 17:16
Tak for dit svar Steffen.

Jeg tænker også i de baner som du nævner. Spørgsmålet er bare at hvis jeg kommer frem til at der er en total avance på eks. 30% mellem min indkøbspris og slutkunde prisen, og supermarkedet normalt tager 35% i avance på fødevarer, så kommer jeg jo ikke langt.

Tilmeldt 9. Jan 07
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 17:49
Hej igen

Nej, det er helt rigtigt.. Hvis supermarkederne skal have 35% oven i deres indkøbspris og kunderne ikke synes at dit produkt er slutprisen værd, så køber de det ikke.. og hvis det er tilfældet, så bliver det svært for dig at sælge produktet igennem salgskanaler som supermarkeder. Medmindre du på andre måder kan øge kundernes opfattede værdi af dit produkt, presse din leverandørs pris eller (ændre på supermarkedets prissætningsstrategi..)

Iøvrigt vil jeg tro at der nemt kunne opstå kanalkonflikter, hvis du vil at sælge til BTC både over nettet og gennem supermarkeder. Kanalkonflikt: Fordi supermarkederne ikke vil tolerere at det produkt de sælger kan købes billigere hos deres leverandør.

Tilmeldt 25. Jan 07
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 21:31
Hej LG,

Har beskæftiget mig en hel del med FMCG de seneste år.

Mht. avancen til detailhandlen, så er det lidt forskelligt i forhold til hvilken kategori der er tale om. En simpel regl er, at der minimum skal være mellem 30% og 40% i avance til detailhandlen ved normal salg. Ved spotvarer og lign. accepterer de avancer ned til 20%.

Typisk så bliver avancen beregnet udaf kostprisen og VU prisen uden moms.

Hvis du skal sælge til en kæde, så vær opmærksom på at kædekontoret typisk opererer med bonus, stk. avance, kampagnetiskud mm. Alt sammen forskellige former for rabat. Et godt råd her, er at sikre sig aktivering for pengene, eksempelvis i form af kampagner, da dette typisk vil give et merslag (også til dig).

VU fastsættelsen er lidt sværre, men tag ud i en butik og spørg nogle kunder. Brug evt. din minianalyse som indsalgsargumenter til andre butikker.

Fra Humlebæk
Tilmeldt 1. Jan 06
Skrevet kl. 12:22
Steffen og Mmark

Tak for jeres svar, jeg arbejder videre på det.

Jeg må jo først beslutte om jeg vil sælge til butikker eller direkte til private., Anyway, tak.

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)