Jeg har planer om at starte en import af fødevarer, ikke ferske og derfor ikke let fordærvelige fødevarer. Nogle bud? |
Hej
Det er efter min bedste overbevisning fuldstændigt ligegyldigt at tale avancer.. Du burde istedet fokusere på hvad den opfattede værdi er for kunden.. Dette inkludere alle de ekstra serviceydelser du yder/kan yde samt værdien af dit brand (BrandEquity) og konkurrenternes priser.
Derfor er hele idéen om prisfastsættelse udfra avance tanken forældet.. Lav derfor er undersøgelse af hvor meget kunder vil betale for et produkt som dit og en undersøgelse af hvad de efterspørger af services.. hurtig levering, tlf support etc. etc.
Hvis den opfattede værdi så er lavere end din indkøbspris, så har du ikke et marked, om du så tog 5% eller 50% i avance!
Jeg mener at det i fagsprog hedder marketing-based-pricing og det tager højde for netop, brand, konkurrenter og andre parametre. Så vend tankegangen på hovedet og brug din ny indhentede viden fra din markedundersøgelse til, at presse dine leverandører istedet!
Angående dit BTB salg, til restauranter, så er sagen den samme, men de køber givetvis større mængder og derfor bør de kunne opnå mængde-rabatter.. Men jeg kan ikke se hvorfor de ellers skulle have produktet billigere!