Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Webshop kategorier i et lidt specielt tilfælde

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 775
Skrevet kl. 16:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er sammen med min samarbejdspartner ved at sætte sidste hånd på vores legetøjs webshop, men jeg har et spørgsmål som relaterer sig til søgemaskineoptimering.

Til hver produkt gruppe / univers, har vi lige nu 2 sider. Ideen i det er at den ene beskriver omkring universet og har lidt links til produkter (men ikke nødvendigvis alle på sigt), mens den anden er en typisk webshop produkt kategori der har alle produkter. Et eksempel er vores andedams univers:

http://www.mulius.com/andedammenpage/

http://www.mulius.com/products-page/andedammen/

Rent brugervenligt er vi overbevist om dette er en god ide (omend det selvfølgelig skal testes under brugertests - snarest), men i søgemaskinerne ser jeg et problem. Kort sagt har vi 2 sider til samme søgeord - hvor den ene har reel værdi (vores beskrivende side), imens den anden lige nu ikke har det (webshop kategorien).

Hvis vi ønsker at teste denne lidt anderledes struktur, hvad er så den bedste vej at gå? Umiddelbart vil jeg tro det er at sige DISALLOW i Robots.txt på webshop kategorierne?

Jeg ser meget frem til dit svar! :)

Jeg bygger verdens første "Invoice Management Platform" hos Likvido.

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 16:55

Er det bare fordi du ikke vil have den ene version indekseret?

Så put en NoIndex på de kategorier du ikke vil have indekseret, så bliver URL´en heller ikke indekseret (som du risikerer ved brug af robots.txt).

Fra København
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 775
Skrevet kl. 05:09

Hvis begge bliver indekseret formoder jeg at det straffes som duplicate content?

Tak for tippet om no-follow - jeg anede ikke det fungerede sådan.

Jeg bygger verdens første "Invoice Management Platform" hos Likvido.

Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 06:55
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg aner ikke en disse om det, du spørger om - men du siger i er ved at lægge sidste hånd  på shoppen - så husk lige at læse korrektur på jeres tekster også - tildens og bikude skulle gerne blive til tendens og bikube inden i går i luften :D

Ellers ville jeg  bare sige fed side - endelig en legetøjsshop, der ikke er som alle de andre.

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 08:01
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Lars Holdgaard:

Hvis begge bliver indekseret formoder jeg at det straffes som duplicate content?

Tak for tippet om no-follow - jeg anede ikke det fungerede sådan.

Hej Lars

Det er vigtigt lige at få skilt tingene ad. DC content er noget der opstår når ens/dublikeret indhold er indekserbart på to forskellige URLér. 

Som jeg læser din første post har du to sider hvor du egentlig sigter på samme keyword, men så længe der ikke står dublikerede tekster er der ikke risiko for DC content.

Du kan i høj grad selv være med til at bestemme hvilken en side Google skal vise vha internt linkbuilding. Forestil dig at Google kommer ind på din side og ser to sider der indeholder tekst med ca samme keywords, men den ene side har en masse interne links der peger på den fra relevante sider.

Hvilken en vil Google med stor sandsynlighed prioitere? Den hvor mange interne links peger på da det jo alt andet lige må være en vigtigere side end den med ganske få interne links.

Selvfølgelig vil det hjælpe med nogle eksterne links også, men oftest er det nok at lave nogle interne links for på den måde at markere hvilken side der er vigtigst. Hvis ikke indholdet er ens på de to sider behøver du ikke bekymre dig om NoIndex eller robots.txt. Sørg i stedet for at linke fra den mindre vigtige side til den vigtige side med en god anchortekst.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)