Jeg er sammen med min samarbejdspartner ved at sætte sidste hånd på vores legetøjs webshop, men jeg har et spørgsmål som relaterer sig til søgemaskineoptimering. Til hver produkt gruppe / univers, har vi lige nu 2 sider. Ideen i det er at den ene beskriver omkring universet og har lidt links til produkter (men ikke nødvendigvis alle på sigt), mens den anden er en typisk webshop produkt kategori der har alle produkter. Et eksempel er vores andedams univers: http://www.mulius.com/andedammenpage/ http://www.mulius.com/products-page/andedammen/ Rent brugervenligt er vi overbevist om dette er en god ide (omend det selvfølgelig skal testes under brugertests - snarest), men i søgemaskinerne ser jeg et problem. Kort sagt har vi 2 sider til samme søgeord - hvor den ene har reel værdi (vores beskrivende side), imens den anden lige nu ikke har det (webshop kategorien). Hvis vi ønsker at teste denne lidt anderledes struktur, hvad er så den bedste vej at gå? Umiddelbart vil jeg tro det er at sige DISALLOW i Robots.txt på webshop kategorierne? Jeg ser meget frem til dit svar! :) |
Er det bare fordi du ikke vil have den ene version indekseret?
Så put en NoIndex på de kategorier du ikke vil have indekseret, så bliver URL´en heller ikke indekseret (som du risikerer ved brug af robots.txt).