Prøv at se folketingsdebatten om regeringens ønske om at afskaffe starthjælp. En undersøgelse viste, at i den gruppe, der havde fået starthjælp i stedet for kontanthjælp, var en del flere kommet i job. Pengene havde altså en motiverende effekt. På den anden side viste sig, at langt de fleste i gruppen af starthjælpsmodtagere IKKE var kommet i job. De var bare ludfattige. Det viser, at der er mange flere forhold, der kan afholde folk fra at komme i job, end at lønnen ikke motiverer. Er voldsomt træt af at høre om, hvor fedt det er på kontanthjælp. Er der en eneste person i dette forum, der virkelig kunne tænke sig det, så har jeg ondt af vedkommende. |
Jeg gider næsten ikke denne diskussion, - jeg har prøvet det så tit før - men netop nu lægger jeg sidste hånd på de julepakker jeg uddeler i privat regi til folk der ikke kan få økonomien til at løbe rundt i julen , - og som jeg har iøvrigt har gjort det i de sidste 29 år under alle mulige poltiske flertalskonstellationer.
Jeg kan ved gud ikke sidde og få ondt i røven over hverken smøger eller hundehvalpe, eller fladskærm fra Léasy til 99 kr. pr. md.
Derfor har jeg overskuddet til at hjælpe andre.
De mennesker som gør sig allermindst fortjent til de penge som de får udbetalt af det offentlige, er ikke bistandshjælpsmodtagerene,- men ansatte i det offentlige og flertallet af politikerne. Det er dem der sætter de systemer op, der mere har til formål at være systemer, end hjælp til borgerne.
For virkeligheden for dem der er fattige, er at de bliver sjoflet i en grad så at man kan skamme sig over at være dansker. De gider bare ikke stå frem på TV - for de ved udmærket at de ikke er perfekte fattige, - at noget af det de har gjort er selvforskyldt - og at deres privatliv så iøvrigt ikke rager jer andre.
Det giver jeg dem ret i.
Hvis der var en eller anden juleøls drikkende, ecstasyspisende skolepjækkende student, der fortalte mig hvordan jeg skal bruge mine penge, - så ville jeg ikke kunne huske det to sekunder senere. Så lidt ville det rage mig. Og jeg er endda et af de rige svin.
De største nasserøve i samfundet, - det er faktisk folk som mig. Ikke bistandsklienterne. Jeg har lige fået et skattefrit beløb udbetalt for friværdien i min solgte bolig, hvor alene renterne på en alm. indlånskonto kunne fordoble denne specifikke bistandsklients budget. Det er jo ikke noget jeg har gjort mig fortjent til, eller arbejdet for, - det er fordi rige mennesker bliver belønnet på den måde i vores samfund.
Det har jeg det fint med, - jeg er nemlig heller ikke perfekt - men alligevel vil du høre mig brokke mig over kø på motorvejen, ja, stort set hvad som helst der ikke lige passer mig. Det er fordi jeg har en indre svinehund.
Forskellen er bare at jeg ved lobbyisme m.v lader den bide politikerne i røven, - jeg pudser den ikke på mennesker der er svagere stillet end mig selv.