Jeg har for nyligt modtaget en ordre fra Slovenien, som jeg er lidt mistænksom om er reel. Jeg har nemlig i mit tidligere arbejde kommet til at sende en ret stor ordre til en kunde, som viste sig at hvae betalt med et stjålent kort, og arbejdsgiveren skulle betale pengene tilbage til PBS.
Nu sidder jeg i tilsvarende situation, og er nervøs over at lige nettop den her ordre kunne være en snyder..
En ting er at ordren kommer fra Slovakiet, ikke fordi jeg har noget imod Slovakker, men det er et land som vi normalt ikke har sat shoppen op til, og som jeg blev kontanktet af kunden, som ville høre om mulighederne for at handle hos os.
En anden ting er at vedkommende har købt et ret specielt produkt som kan være svært at finde, men som med lidt google hjælp kan findes i udlandet til billigere penge, både for produktet og for portoen. Desuden ligger vi ikke særligt godt placeret på Google lige med nettop det produkt. På den anden side bliver vi ret hæftigt nævt i special forums pg.a. vores udvalg, så det kan være at vedkommende er kommet den vej igennem.
En sidste ting er at den mail adresse vedkommende har skrevet fra oprindeligt ikke er den samme som den ordren er blevet lavet på. Ordre mailen har en rellativ flad Facebook profil, som lige så vel kunne være fake, hvor den anden mail kunne jeg kun finde et par forum indlæg om salg af brugte biler og div. lige så mystiske indlæg, der ikke har noget med vores produktområde at gøre...
Ved første henvendelse har vedkommende skrevet at de har mulighed for at betale med mastercard eller ved leverring.
Er jeg alt for mistænksom, og skulle jeg bare sende ordren afsted, eller skal jeg undværre en ret god ordre, og være sikker på ikke at blive snydt?
Jeg synes at der er mange tegn på at den ordre er for god til at være sand. Men derfor er det selvfølgelig ikke sikkert at det er sådan :o)
Jeg ville bede kunden betale via bankoverførsel, før varerne sendes. Vil han ikke det, og det tror jeg ikke han vil i dette tilfælde, så ville jeg bare takke pænt nej til ordren.
Jeg har hele tiden syntes at det er synd at Danske firmaer ikke kan konkurrer i udlandet når det kommer til detail handel.
Det er fragtomkostninger, moms, skat og alt muligt andet der står i vejen. Det hjælper så heller ikke at man går og er mistænksom over enhver ordre der kommer fra udlandet Det er dog træls at sende en ordre afsted og en måned efter få besked om at pengene er blevet trukket retur fordi der står en gut i et helt andet land som mangler nogle penge på sin konto..
Jeg ville bede kunden betale via bankoverførsel, før varerne sendes. Vil han ikke det, og det tror jeg ikke han vil i dette tilfælde, så ville jeg bare takke pænt nej til ordren.
Præcis, og hvis du har DB til det, så skriver du bare at du betaler omkostingerne her og hs ham, så kan han ikke få det bedre og ellers annuleres ordren.