Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor åben skal man være om sin forretning

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Fra Aarhus
Tilmeldt 10. May 06
Indlæg ialt: 687
Fra  BreakBuddy Skrevet kl. 22:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Nu har jeg efterhånden været her i en del år og læst ufattelig mange af disse:

"Nej jeg kan ikke fortælle noget om min idé her på et forum" 
"Hvordan ved jeg at du ikke stjæler min idé"
"Mit er helt unik og tror bare folk løber med konceptet"

Oftest ender de selvsamme i indelukkede ideer i ingenting... fordi de fleste ideer vokser når de får modspil/medspil.

-----------

Jeg har selv været der, selv holdt kortene tæt og selv kvalt gode ideer på den måde... 

I takt med min jeg har formået at tilrane mig erfaring indenfor digital markedsføring, har jeg værktøjerne til og  mulighederne for dialog med andre. 

Dybt inspireret af stifterne 37signals og andre åbensindede IT-startuppers, er jeg tiltrukket af det at være hudløs ærlig omkring hvad man går og foretager sig under et startup. Jeg forestiller mig at benytte video blogging, alm blog, videoklip og diverse podcast.

Det drejer sig om lancheringen af www.breakbuddy.dk som for alvor går i luften her den 01.01.12

Spørgsmålet er tvedelt:

Jeg forestiller mig at snakke om følgende emner i forbindelse med startup, med hovedfokus på de ting vi løber ind i ved:

- Forretningsplanen / strategien  
- Produktudvikling
- Salg og markedsføringstiltag
- Kunderespons
- Personlig tanker om det hele i processen (også når det er røv)

1: Er det nu også klogt at smadre at det ud på nettet 

2: Gider folk hører om sådan noget for en total ukendt mod minimal økonomisk gevinst i tidligere startups. (Læs ukuelig eller dum)

Hvad siger i?

Fra Vanløse
Tilmeldt 28. May 05
Indlæg ialt: 1805
Skrevet kl. 00:39

app installeret hvad med en uk version og nogle andre sprog

Med venlig hilsen

Brian Jørgensen lobib.dk

Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 09:06

For lidt over et år siden lavede jeg noget tilsvarende med et webbureau som jeg startede for 1.000 kr. uden at kunne programmere eller designe.Her kunne man endda se den ugentlige kasserapport, hvor en revisor verificerede at det ikke var min mor der købte mine ydelser.  Så kan man snakke om detaljering. Det endte op i en bruttomsætning på næsten en mill. dkr. efter tre måneder, og på den måde blev jeg jo på én gang  lidt til grin for nogen - men også til inspirationen for andre.

Der var ikke så mange læsere på Amino, - der var ikke rigtigt nogen der rigtigt fattede pointen i at man skal kende sin besøgstid - men til gengæld var interessen stor i England på den engelssksprogede version, - og så henførte jeg aktiviteterne dertil istedet efter en kort tid.

Medmindre man kan få et patent, men ikke har råd lige nu, så sker der ikke noget ved at fortælle om hvad man er igang med. Der er rent faktisk andre søgemaskiner end Google og og andre sider som Facebook - deres succes bygger ikke på at de er de eneste i verden.

Tilbage er så formålet med din blog. Hvis du tror at du kører en form for SEO kombineret med at folk skal synes dit firma er nuttet og derfor "hjælpe den lille iværksætter i gang" ved at lægge deres ordrer hos dig, - så bliver du skuffet. De fleste vil være forholdsvis ligeglade med dig og dit firma.

De der læser din blog vil;

enten bekræftes i deres synspunkt om at det hele er noget lort, - det er bankernes og samfundets skyld - og de vil hele tiden rette pegefingrene mod andre når bare den ikke peger mod dem selv. Det gælder også hvis det går godt for dig. Så er det fordi du har et hus du kan tage lån i, eller en bil du kan sælge, eller en rig onkel.

Eller; underholdes.I Danmark kan vi godt lide den underspillede humor, - selvironien - for vi kan godt lide at grine ad andre. I England og USA griner man med andre, så derfor skal man beslutte sig for hvem publikum skal være.

Hvad for en model du skal vælge - dine forbilleder som 37s - eller din egen stil, afhænger af hvor stort et personligt overskud du har, - og hvor meget erfaring du har i "livets skole". Det er ikke så meget dit CV de vil se, - men "svesken på disken".

Held og lykke med det.

Fra København
Tilmeldt 26. Nov 11
Indlæg ialt: 51
Skrevet kl. 10:46
Gennemsnit 4,5 stjerner givet af 2 person

Jeg er grundlæggende meget enig i at man bør være åben for input. Derfor anbefaler jeg alle iværksættere at diskutere deres kommende virksomheder med deres netværk - risikoen for at nogle "stjæler" ideen er meget mindre end den ekstra værdi man får ved at få andre ærlige input. Husk på at stort set alle succesfulde virksomheder har startet med en anden idé - og det er de virksomheder/iværksættere som hurtigt formår at tilpasse/ændre deres virksomhed som får succes.

Når det er sagt, synes jeg dog ikke nødvendigvis man behøver at fortælle gud og hvermand om sin idé inden man lancerer. Derimod skal man kigge i sit netværk og fine de personer man mener kan bidrage med noget om åbent spørge om fedback fra disse. Spørg gerne også dit netværk hvem som de kender som kan give konstrktiv feedback.

Held og lykke!

Nicolaj

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:08

Der er jo den disciplin/øvelse som har vundet indpas også i dk nu- Åben Innovation. At også store firmaer inddrager fx forbrugerne i åben innovation i skabelsen af nye produkter. Det skulle give et bedre mere innovativt produkt i sidste ende 

Ideen er meget spændende synes jeg, og jeg vil give dig meget ret i at der er måske grænser for hvilke forretningsideer og produktideer man konkret skal involvere fremmede i. Ja, selv nære venner kan jo være langfingrede når det angår ideer.. So be aware.

Reelle lyse opfinderideer ville jeg ALDRIG lancere i et forum , før prototypen måske er på plads

Jeg har en række ideer til nye firmaer, som jeg vil det rette team til at arbejde med. Det rette team kan skabe succesen

Tilmeldt 5. Jan 11
Indlæg ialt: 149
Fra  Mulius.com Skrevet kl. 11:25

Personligt synes jeg det giver langt større troværdighed at åbne op og lade kunderne/andre se hvad der foregår bag de ellers så lukkede døre.

Har jeg mulighed for det vælger jeg altid at være kunder hos folk hvor jeg kan følge med bagom virksomheden. Jeg behøver ikke at spekulerer på om det nu er et fupfirma eller hvilke værdier virksomheden arb. efter - Jeg kan læse om det hvis jeg har lyst.

Dernæst ser jeg det som en måde at skille sig ud på. Der er endnu ikke så mange der er gjort det herhjemme af hvad jeg kan se.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:31
Fra Aarhus
Tilmeldt 10. May 06
Fra  BreakBuddy Skrevet kl. 17:03

Hej alle, super med feedback. Jeg deler lige svar op i nogle klumper.

Overordnet: 
Generelt vil jeg ikke lave video podcast blot for eksponerer min egen narcistiske behov (dem er der rigeligt af på youtube) Jeg ønsker som Mai også siger, at skabe en åbenhed om det vi laver, fordi det handler om mennesker og når det så samtidig er et internet baseret virksomhed er distancen enorm.

Anden forhåbning er at få et bedre produkt, gennem åben innovation. Vi har jo en gratis udgave af systemet som alle har adgang til, men igen skal vi også kunne løbe rundt. Så som videoen fra AU siger: 

"Virksomheden skal give i ligeså stor grad som brugerne bidrager (åbenhed i begge ender)"

Vi arbejder ud fra følgende præmisser pt. som giver lidt udfordringer:

1. Vi er nystartet og har dette ved siden af vores 8-16 job.
2. Hver en krone tjent er en krone direkte brugt til at gøre det bedre pt, men skal jo genere overskud for at holde i længden
3. Vi er fuldstændig ukendte i firma sundhedsregi... endnu.
4. Vi vil have det ud i den store verden 

Det jeg ønsker at bidrage med via podcast er hvordan vi håndterer disse udfordringer set fra 2 vinkler

- Forretningsøjemed og de fartbumps og opturer vi oplever ved specifikke handlinger, herunder markedsføring, offline, online og 
- Den tekniske forstand - Hvilke udfordringer har min makker som er udvikler, hvordan løser han dem (altså rent teknisk og tankevirksomhed) 

Har i tanker om dette, eller forslag til andet.

Svar på folks feedback:

Lykkebjerg, kom endelig med feedback, ny version 2/1-2012

Nicolaj: Netværk er perfekt men en svær mulighed at dyrke i det omfang som jeg kunne ønske grundet mit faste job (har tidligere været selvstændig hvor netværk fyldte 80% af tiden)

Flemming: Vi har ikke opfundet den dybe tallerken med grundkonceptet, men det er det hele omkring, bagved og tilhørende der er unikt. Udfordringen ligger så i at vi er den lille mod f.eks. Falck Healtcare mm.

Virkelig god video, kan anbefales til jer andre hvis i ikke allerede har set den.

Mai Schmidt: Vi ser det også som en mulighed for at gøre noget som ingen af de andre gør. Spørgsmålet er at vinkle emnerne. ideer modtages med kyshånd

Fra København N
Tilmeldt 11. May 11
Indlæg ialt: 52
Skrevet kl. 17:28

Jeg synes, man skal være fuldstændig åben, med mindre det man har, er en decideret opfindelse, man ikke lige har fået taget patent på endnu.

Det er de allerfærreste, der har tid, evner og lejlighed til at kopiere ens idé, da den jo som regel vil være skræddersyet til ens egne kompetencer, og de der kan kopiere den, kan jo bare gøre det i samme øjeblik idéen er lanceret. 

Samtidig tror jeg ikke nødvendigvis, at man skal se kopiering af ens koncept som en trussel. Det er de færreste brancher, hvor der kun er plads til én aktør, og flere aktører kan i virkeligheden være med til at udbrede kendskabet til din branche og legitimere, at den findes. Folk havde givetvis været skeptiske overfor SEO hvis der kun var én på markedet, der hævdede at kunne optimere for søgemaskiner

Jeg synes i stedet man skal forsøge at sprede sin idé og gå efter at blive en dominerende figur indenfor branchen. Lidt ligesom Meyers Bageri: http://jakobhorn.dk/kommuniker-som-meyers-bageri/

jakobhorn.dk/ - Inspiration til kommunikation og marketing for små virksomheder og organisationer.

Fra Aarhus
Tilmeldt 10. May 06
Fra  BreakBuddy Skrevet kl. 17:41

Fuldstændig enig. Tror muligvis også det er det jeg forsøger at sige... At ens ideer, koncepter etc er jo ikke noget der er opstået på en dag og sat i verden (nogen er måske) men der ligger en masse serier af hændelser bag, som gør at netop den virksomhed har klaret det bedre end andre der ligner. Der er flere der har forsøgt med opkøb af virksomheder og fået nej, derefter selv kopieret den... men opdagede så hurtigt at der manglede kernen i virksomheden: "Menneskerne/iværksætterne" der startede ideen for måske 10 år siden. 

Er nok blevet prædikant for at folk skal være mere åbne for at dele ting, det giver oftest meget mere igen end håbe på en investor med en sæk penge, et patent eller en guldåre der måske er derude...

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)