Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

stjerner her på debatten?

Side 5 ud af 6 (54 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Psykologer er akademikere. Det er psykoterapeuter ikke (nødvendigvis). Mange terapeut-uddannelser kræver, at aspiranten selv gennemgår terapi/personlig udvikling. Jeg ved ikke, om det er tilfældet på psykolog-studiet.

Fra Blenstrup
Tilmeldt 25. Jun 07
Indlæg ialt: 339
Skrevet kl. 17:29

parterapeuten:
par og psykoterapi studium gør ikke.

øhhhh hvad er så ens tilgang til mennesket?

Fra Blenstrup
Tilmeldt 25. Jun 07
Skrevet kl. 17:30

Poul Madsen:
Jeg ved ikke, om det er tilfældet på psykolog-studiet.

Som en del af psykologistudiet gennemgår man også et terapiforløb på overbygningen.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:34

Ja, okay, tak, men er det terapiforløb bare for at lære OM terapi-forløb, eller er det den studerende SELV, der skal gennem personlig terapi? Det gør jo hele forskellen...

Fra Ballerup
Tilmeldt 6. Jun 08
Indlæg ialt: 16489
Fra Blenstrup
Tilmeldt 25. Jun 07
Skrevet kl. 18:12

Så vidt jeg ved skal man igennem personlig terapi.

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 19:48
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Nej, på overbygningen på psykologi studiet får man tilbudt f.eks. gruppeterapi. Det er dog frivilligt, om man vil deltage og selv hvis man gør er det frivilligt, om man vil sige noget. Der er heller ikke minimumskrav ift timer, så vidt jeg er orienteret.

Der er ingen garanti for at ens psykolog har været i terapi og fået arbejdet med sig selv. Det er nu ikke så betydningsfuldt, for psykologer arbejder ofte kognitivt og det betyder, at det er korttidsforløb, som fokuserer på at give mulighed for at læsse af og lære klienten nye handlemåder i hverdagen - helt konkret.

Psykologen bruger altså ikke i samme grad som psykoterapeuten det oplevelsesorienterede, det dybe, gestalter, det eksistentielle og andre dybdegående metoder - derfor er det heller ikke så "farligt", at de ikke har været igennem noget selv.

Vi ser dog flere og flere psykologer som videreuddanner sig til psykoterapeuter, fordi de føler, at de kommer til kort i behandling af f.eks. lavt selvværd og traumer. Det er rigtig dejligt :)

Og hvis de vælger det og tager en af uddannelserne, der giver adgang til titlen MPF, så skal de have mindst 250 timers egenterapi individuelt og i gruppe.

Der er rådne æbler i enhver kurv og derfor plejer jeg at sige - sørg for at din behandler er med i en anerkendt fagorganisation og mærk efter at kemien er i orden, så skal det nok gå godt :)

Mette

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 20:02
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Teologi skal ikke blands ind i psykologien - det er min holdning. Den danske psykolog forening tager f.eks. afstand fra "Kristne psykologer", som der er en forening der hedder, fordi en del af medlemmerne ser det som deres opgave at omvende deres klienter - og at bøn løser meget. Det gør det sikkert også og hvis man tror, kan troen flytte bjerge, men de to ting er et dårligt miks synes jeg. Har selv delt klinik med en kristen psykolog, så har fået debatteret det en del.

Med hensyn til hvilke teoretisk fundament uddannelsen hviler på, så hviler ALLE de af Dansk Psykoterapeutforening fodkendte uddannelser på et solidt teoretisk fundament. For det første kan kun mennesker, der i forvejen er uddannede indenfor de humanistiske fag optages (dvs pædagoger, lærere, sygeplejersker m.m.) og de har som en følge af det, en grunduddannelse der lærer dem om børns udvikling psykologisk og socialt. Psykologi er et fag på disse studier. Dernæst tages det teoretiske fundament op i selv terapeut uddannelsen og gyldigheden og udviklingen fra dengang til i dag diskuteres.

I hovedopgaven, som gives på 2. og 4. år forlanges der et rimelig omfattende teoretisk kendskab og kildeangivelse i forhold til emnet, så de studerende ved hvilke tanker der er tænkt forud for deres egne :)

Jeg er ikke klar over om hele gråzone området af uddannelser gør det samme.

Mette

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 20:03
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

...så hviler ALLE de af Dansk Psykoterapeutforening fodkendte uddannelser på et solidt teoretisk fundament...

Der skal naturligvis stå godkendte - men det virker nu ret sjovt med fodkendte....

Fra Blenstrup
Tilmeldt 25. Jun 07
Skrevet kl. 20:07

MetteSkagen:
studiet får man tilbudt f.eks. gruppeterapi.

Takker for korrektion, det er alene fordi alle de bekendte jeg har i psykologbranchen har gennemgået denne :-) Og iøvrigt tak for en super udlægning af de forskellige løse ender, RIGTIG godt THumbs up! :-)

Side 5 ud af 6 (54 indlæg)