Der er mange holdninger til såvel det at være leder, som det at være ansat, samt hvad det indebærer.
Jeg tænker, at der der ikke er "universelt" rigtig/forkert. Forskellige former kan være gunstige i forskellige sammenhænge, for forskellige typer virksomheder. Hvad der dog er meget vigtigt at at kommunikere forventningerne helt tydeligt ud, hvilket er gældende helt uafhængigt af "hvad" og "hvordan".
Inddeling af definitioner kunne man kalde chef kontra leder. En leder, "leder" medarbejderne, og tror på commitment og empowerment. Udviser tillid. Det er bl.a. at medarbejderne selv kan bytte vagter. Rammerne er sat (af lederen), forventningerne er tydelige, ansvaret fordelt.
En chef "bestemmer". Vurderer altid hvad der er rigtigt og forkert, og kommer med topstyrede ordrer (ad kommentaren: "jawohl hr. general")
Som jeg læser det, ønsker Anette med SIN virksomhed, at være leder. Fokusere på trivsel og frihed under ansvar. En form jeg personligt finder tiltalende. MEN derfor om så meget vigtigere at kommunikere tydeligt ud hvad forventnigerne er, også til jul. Allerede ved ansættelsen.
På næstsidste og sidste personalemøde inden jul, kunne hun fx lige friske op, hvordan virksomheden skal køre til jul. Hvem der har vagten osv. Der må der under ingen omstændigheder være forvirrende signaler i budskabet om: hvad der forventes, af hvem, hvordan og hvornår.
Og så tilslutter jeg mig øvrige indlæg, der påpeger at der må være konsekvens. Jeg tilslutter mig også de indlæg der påpeget, at hvis Anette er overbærende (sikkert i den bedste mening), så vil konsekvensen blive, at hun har vagterne omkring juletid. Fra nu og hvert år frem.
Slutteligt vil jeg tilslutte mig det yderst sympatiske tilbud Anja kom med: Siger alle op, må du sige til.
De bedste hilsner,
Mick Hansen