Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Medarbejder vil ikke arbejde i julen - hvad gør jeg?

Side 8 ud af 9 (84 indlæg)
Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 2814
Skrevet kl. 15:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Daniel K:

Anette Nygaard:
Reglen hos os er at man selv er ansvarlig for at bytte en vagt væk, hvis man ikke kan arbejde den pågældende dag

At være chef, betyder at man skal lede og fordele arbejdet. Har aldrig brudt mig om den holdning der handler om, at de ansatte selv skal finde deres afløser.
Dette er helt klart chefens opgave, og et led i at være arbejdsgiver. 

Kan godt se den "praktiske" vinkel på at lade de unge selv finde deres afløser, men det er og bliver stadigvæk chefens ansvar og opgave..

Det samme gælder ved sygdom. Her skal medarbejderen melde sig syg til chefen, og ikke selv ringe rundt og finde sin afløser..

HØrt hørt!!
Kan ikke være mere enig. Jeg arbejder selv et sted hvor chefen kun vil ha sine penge og alt det praktiske tøre han af på os medarbejdere.
Hans butik hans ansvar.
Og jeg kan fortælle at han bestemt ikke har min respekt.
De ansatte er der for at arbejde ikke for at styre firmaet.
Det er det man har chefer til.
Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1318
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 15:06
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Men her er sagen jo, at Anette faktisk leder og fordeler arbejdet (som en leder skal gøre). At der så er en ansat, der ikke er enig i hendes dispositioner er selvfølgelig kedeligt, men sådan er det en gang i mellem at være ansat.

Med mine briller er det faktisk fleksibel ledelse, at acceptere, at medarbejderne bytter vagter. Alternativet er at fastholde den fordeling, lederen har lavet. Her gives der frihed - under ansvar.

MVH
Kirsten

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Tilmeldt 2. Jul 08
Indlæg ialt: 2814
Skrevet kl. 15:20
Kenneth:

Hej

Nu har jeg lige skimtet tråden her.

Og lade mig sige det rent ud. JEG ER RYSTET, RYSTET siger jeg.

Man har en virksomhed, hvor man betaler folk for at arbejde. Og så kommer folk her med at man skal vise det ene eller andet. Og man får en dårlig med arbejder, og rend mig i hæmoriderne.

Når man har ansat folk, så skal de fandme passe deres arbejde, ellers er det ud. Mere tydeligt kan det ikke siges.

Begynder man at give efter, så mister man kontrollen med virksomheden, og det uanset om det er en lille kiosk eller om det er Danfoss. Når man har ansat folk til det ene eller andet, så skal de også udføre de opgaver.

Og det jeg synes er mest rystende, er at jeg sidder her på en iværksætter side, hvor nogle er kommende arbejdsgiver, og med de holdninger, så kommer man fandme ikke langt, når der skal tjenes penge. At man er virksomheds ejer, leder eller chef  betyder absolut ikke at man skal være den der tager det tunge læs, tværtom, man skal være den der får tingene til at fungere. Og stiller medarbejder sig på bagbenene, så er det ud....Samarbejdsvanskligheder, arbejds værring, eller hvad man vil kalde det.

Man læser tydeligt her, at nogle ikke er gearet til at være leder eller andet. Og det er det mest pinlige.

/Kenneth

JaWoll Hr. General! ( retter ryggen og klapper hælene sammen )
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:12

Der er mange holdninger til såvel det at være leder, som det at være ansat, samt hvad det indebærer.

Jeg tænker, at der der ikke er "universelt" rigtig/forkert. Forskellige former kan være gunstige i forskellige sammenhænge, for forskellige typer virksomheder. Hvad der dog er meget vigtigt at at kommunikere forventningerne helt tydeligt ud, hvilket er gældende helt uafhængigt af "hvad" og "hvordan".

Inddeling af definitioner kunne man kalde chef kontra leder. En leder, "leder" medarbejderne, og tror på commitment og empowerment. Udviser tillid. Det er bl.a. at medarbejderne selv kan bytte vagter.  Rammerne er sat (af lederen), forventningerne er tydelige, ansvaret fordelt.

En chef "bestemmer". Vurderer altid hvad der er rigtigt og forkert, og kommer med topstyrede ordrer (ad kommentaren: "jawohl hr. general")

Som jeg læser det, ønsker Anette med SIN virksomhed, at være leder. Fokusere på trivsel og frihed under ansvar. En form jeg personligt finder tiltalende. MEN derfor om så meget vigtigere at kommunikere tydeligt ud hvad forventnigerne er, også til jul. Allerede ved ansættelsen.

På næstsidste og sidste personalemøde inden jul, kunne hun fx lige friske op, hvordan virksomheden skal køre til jul. Hvem der har vagten osv. Der må der under ingen omstændigheder være forvirrende signaler i budskabet om: hvad der forventes, af hvem, hvordan og hvornår.

Og så tilslutter jeg mig øvrige indlæg, der påpeger at der må være konsekvens. Jeg tilslutter mig også de indlæg der påpeget, at hvis Anette er overbærende (sikkert i den bedste mening), så vil konsekvensen blive, at hun har vagterne omkring juletid. Fra nu og hvert år frem.

Slutteligt vil jeg tilslutte mig det yderst sympatiske tilbud Anja kom med: Siger alle op, må du sige til.

De bedste hilsner,

Mick Hansen

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:17

Anders S:
JaWoll Hr. General! ( retter ryggen og klapper hælene sammen )

Hej Anders S

Bare stå rør.

En god chef er hård, når det kræves, men er også lydhør overfor de ansatte. Der er mange aspekter i det at være chef.

Men nu tager jeg stilling til det her indlæg, og giver min mening. Men når man læser at vedkomne selv skal tage vagten og ellers lade de ansatte bestemme, så ryster det mine grundvolde.

/Kenneth

Ps stå ret, jeg bevæger mig ud.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 17:11
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Da jeg i tidernes morgen valgte at blive brandmand, viste jeg at det betød at jeg skulle arbejde jule- og nytårsaften. Man kan da ikke kun vælge at slukke de sjove brande!

Hvis man står i en kiosk eller butik, så ved man at der også skal arbejdes weekend og helligdage. Vil man ikke det, så skal man finde et arbejde hvor der ikke er åben på disse tidspunkter.

Nu er det tydeligt at din medarbejder endnu ikke selv har lært dette.... det kan du så pænt fortælle hende, når du giver hende en fyreseddel.

Fra Nr. Alslev
Tilmeldt 31. Oct 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 22:59

Landet lukker ikke ned, fordi det er jul. Alle har et job at passe. At bede dem tage 1 vagt hver er ikke andet end rimeligt. Ellers må du fortælle hende, at der andre der er interesseret i hendes job. Tænk hvis vi andre stillede os sådan på bagbenene på vores job?

Fra København
Tilmeldt 19. Jul 10
Indlæg ialt: 353
Fra  Internetpriser.dk Skrevet kl. 23:28

For 10 år siden da jeg stod i en 7-11, der sørgede min chef for at det var muslimer der stod på jobbet juleaften... de fik mere i løn for at tage de vagter og alle var glade.

Så find evt. en som ikke fejre julen og hyr vedkommende.

Selvfølgelig en dyr løsning hvis det er en enkelt gang, men hvis det kan gavne så få lidt flere religioner ind i biksen :-)

Internetpriser.dk - find og sammenlign internetforbindelser!

Fra Randers
Tilmeldt 25. May 11
Indlæg ialt: 124
Fra  Købmanden på Boulevarden Skrevet kl. 14:20

Fokus:

Hej Anette

Vær lige opmærksom på, at SKAT ikke er vild med kontante julegaver. Dine medarbejdere skal beskattes af dem....

Michael

Tænkte at det var fint, bare det var under 700 kr. Er det anderledes hvis jeg f.eks. køber et gavekort til Matas eller lignende til dem?

Har selv gennem tiden fået julegaver af arbejdsgivere, indkøbt specielt til personalet - nogen gange med firmalogo på. Og selv om det var både fine og gode ting, faldt det bare ikke altid i ens smag, men kunne ikke byttes p.g.a f.eks. logo. Vil gerne som arbejdsgiver give en gave som kan bruges og med kontanter kan de jo selv købe det de har brug for eller lade det være et tilskud til SU'en eller lignende.

Hilsen Anette

Viljen til at ville skaber evnen til at kunne

Fra Vejle
Tilmeldt 24. Jan 10
Indlæg ialt: 2537
Fra  Your Virtual Ninja Skrevet kl. 20:25

Thomas Frost:

Hold lukket og fortæl dine ansatte at de har fri i julen.

Med mindre det er udelukket økonomisk så forstår jeg ikke hvorfor det ikke bliver løsningen. Bare husk at have et skilt på døren hvor du annoncerer det i god tid så kunderne ved det.

Yes this would be the modern signs of a LEADER :)

and its good to break away from traditional leadership and threatening employees to work, I bet google don't threaten to fire people :)

Side 8 ud af 9 (84 indlæg)