Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

engros bil, solgt videre til privat?

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)
Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 10:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Sørensen:

Hvad med momsen? Skal køber med CVR-nr lægge moms oveni, når den sælges videre til privat?

Det kommer helt an på om du ved købet fra "engros-sælgeren" selv har betalt og fået fradrag for moms. Grundlæggende skulle mellemmanden som udgangspunkt gerne holdes neutral.

Hvis der på fakturaen fra "engros-sælgeren" er lagt dansk salgsmoms på (eksempelvis ved køb af en gulplade-bil), så har du fradrag i momsen for dit køb og dermed skal du også ligge salgsmoms på den faktura du laver videre til den private køber.

Så i første omgang, skal der afklares om der er moms i forbindelse med købet fra selve "engros-sælgeren"

Fra Aabenraa
Tilmeldt 14. Apr 12
Indlæg ialt: 273
Fra  Duet IT Skrevet kl. 11:30

Lige for at følge op på en tidligere bemærkning i tråden.

Når der skrives at "bilen ikke må sælges med tab", så menes der vel at den ikke må købes og så videresælges samme eftermiddag for ex. 1000 kroner mindre? Hvis man køber en bil med fortjeneste for øje, men hvor den fortjeneste udebliver efter et forgæves salg til over indkøbspris, så er det vel reelt bare en dårlig forretning som vel er en reel sandsynlighed i erhvervslivet? 

Eller hvad? Smile

Fra København
Tilmeldt 14. Jan 06
Indlæg ialt: 88
Fra  DinText Skrevet kl. 13:08

Det kommer helt an på om du ved købet fra "engros-sælgeren" selv har betalt og fået fradrag for moms. Grundlæggende skulle mellemmanden som udgangspunkt gerne holdes neutral.

Det lyder fair. Tak for svar.

Tilmeldt 19. Jan 15
Indlæg ialt: 2268
Skrevet kl. 14:54
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Brian B:

Lige for at følge op på en tidligere bemærkning i tråden.

Når der skrives at "bilen ikke må sælges med tab", så menes der vel at den ikke må købes og så videresælges samme eftermiddag for ex. 1000 kroner mindre? Hvis man køber en bil med fortjeneste for øje, men hvor den fortjeneste udebliver efter et forgæves salg til over indkøbspris, så er det vel reelt bare en dårlig forretning som vel er en reel sandsynlighed i erhvervslivet? 

Eller hvad? Smile

Skattemæssigt har du fuldstændig ret, da drejer det sig primært om hvor lang tid du har ejet bilen og hvor meget værdiforringelse der kan forsvares.

Og ja som du nævner, købes den om formiddagen og sælges om eftermiddagen vil skat som udgangspunkt aldrig acceptere et tab. (der kan måske være nogen force majure situationer, men udgangspunkt nej)

Momsmæssigt er det ikke helt samme tankegang, da formålet med købet af bilen har betydning. Hvis du køber med henblik på videresalg er der faktisk ikke lovhjemmel til at sige du ikke må sælge med tab (OBS, det kan jo være uhensigtsmæssigt i forhold til ovennævnte forklaring på skatten).

Har du derimod købt bilen som et investeringsgode (regnskabssprog for et anlægsaktiv og i momssprog et aktiv som skal bruges som en del af driften), så kan der ved udtagning ikke være højere fradrag for købsmoms end den salgsmoms som skal ligges ved udtagning, jf. momsloven § 37, stk. 3.

Fra Aabenraa
Tilmeldt 14. Apr 12
Indlæg ialt: 273
Fra  Duet IT Skrevet kl. 15:09

Tak for svaret Jesper. Meget præcist og uddybende!

Er du revisorSmile

Fra Nykøbing F.
Tilmeldt 4. Apr 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:02

Hej

Jeg er nystartet som massør som B-erhverv. Jeg har fuldtidsjob vedsiden af.

En del spørgsmål er dukket op her efterfølgende og ét af dem er tæt relateret til denne tråd.
Håber én kan komme med et par gode svar :)

1. Kan jeg købe en engros hvidplade bil og køre i den selv? Også selvom jeg nok kun meget sjældent kommer til at brude den i virksomhedsregi.

2. Har det indflydelse på om indtægten i firmaet er mindre end det bilen koster?

3. Skal jeg oprette en konto til kun virksomheden, hvorfra bilens regnskab køre?

4. Jeg har læst lidt om at det kun rigtig kan svare sig hvis man køber en dyr bil.. -kan det slet ikke svare sig hvis jeg køber en brugt engros bil til 60.000,-?

5. Den betales over 4 år, så den skal vel også have en afskrivning på 4 år, eller..?

Ved godt at jeg nok skal svare skat af privatbrug, også selvom det er en hvidplade-bil.
Hmm, hvordan gør jeg for ikke at komme i klemme?

På forhånd tak, og God Påske :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47147
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:58

Nej du kan ikke ha en hvidplade bil i en personlig virksomhed uden VSO

Du får uanset hvad skat af privat brug = mindst skat af 160.000 kr per år + miljøafgift afhængigt af bilen, så det er formentlig en skidt forretning at ha en sådan bil i forretning

Afdrag er lige meget hvad ikke fradrag i indkomst - renter er  men afdrag har jo intet med fradrag at gøre - det vil afskrivninger kunne ha - men du skal slet ikke rode dig ud i det der uden en revisor eller tilsvarende - for det er meget konkrete vurderinger ud fra km privat/firma og pris på bil og så altså det med ikke hvidplade bil i alm personlig virksomhed uden VSO

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Nykøbing F.
Tilmeldt 4. Apr 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 13:40

Tak John
Jeg har jo hele tiden tænkt at min lille bi-virksomhed ikke krævede det store, men kan godt se nu at jeg nok er nød til at få en revisor med ind over. Blev det også anbefalet i går af én af mine kunder som selv er selvstændig. Har bare hele tiden tænkt at når min virksomhed ikke tjener mere end 30-40.000 årligt, så føles det meget at skulle gi' 10.000 for en revisor. Men som sagt, så er jeg ved a sluge den kamel.
Mvh.
Dorthe Skipper

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1109
Skrevet kl. 14:34
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47147
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:41

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER