Jeg er i den glædelige situation at have fået omkring 100.000,- i støtte af Undervisningsministeriets tips- og lottomidler, til et projekt jeg nu er ved at lave. Alle pengene går til en programmør og en designer. Er den slags støtte momspligtigt, dvs. skal jeg betale moms af den? Der står ikke umiddelbart noget på Undervisningsministeriets hjemmeside. Programmøren og designeren får de 100.000 i betaling (inkl. moms). Kan jeg trække momsen fra her? Hvis der skal svares ja til begge spørgsmål, kan jeg så godt afregne moms i samme kvartal (så det går i 0), selvom jeg egentligt burde gøre det over 2 forskellige kvartaler, da udbetaling af støtte og udbetaling af løn foregår i 2 forskellige kvartaler. |
Moms og tips- og lottomidler
- 1
Købsmomsen, der fremgår af fakturaerne frabdesigner og programmør, vil jeg umiddelbart mene at du kan fratrække. Dog under forudsætning af at arbejdet sker som led i en af dig momspligtig aktivitet. Dette seneste fremgår ikke af dit indlæg. |
Det forstår jeg ikke helt. Der er tale om et øvelsesprogram som skal lægges ud på en hjemmeside. På hjemmesiden tjener jeg en smule via AdSense, og jeg er endvidere momsregistreret (og trækker momsen fra øvrige udgifter). Øvelsesprogrammet vil være gratis at benytte, men vil altså komme til at ligge på hjemmesiden. Er det en momspligtig aktivitet? Det lyder dog umiddelbart lidt mærkeligt, at jeg kan få 100.000 i støtte møntet til en specifik udgift - og så samtidigt selv score 20.000 fordi jeg kan trække momsen fra. |
Det forstår jeg ikke helt. Der er tale om et øvelsesprogram som skal lægges ud på en hjemmeside. På hjemmesiden tjener jeg en smule via AdSense, og jeg er endvidere momsregistreret (og trækker momsen fra øvrige udgifter). Øvelsesprogrammet vil være gratis at benytte, men vil altså komme til at ligge på hjemmesiden. Er det en momspligtig aktivitet? [/quote]
Har øvelsesprogrammet nogen forbindelse til dine øvrige aktiviteter?
[quote user="Lasse"] Fremgår det ikke af bevillingen at beløbet skal bruges til xxx. Gør det det, og du desuden er berettiget til momsrefusion, så forudsættes det måske at du bruger netto kr. 100.000 (dvs excl moms) |
UPDATE: jeg har skrevet til SKAT og bedt om et svar. Mit regnestykke nederst i forrige post er i øvrigt forkert; jeg vil score 20.000 i negativ moms, men skal så til gengæld betale skat af 20.000, hvilket giver et nettoresultat på rundt regnet +10.000 efter skat. |
Min aktivitet er hjemmesiden (som jeg tjener penge på via reklamer). I og med at programmet havner på samme hjemmeside, hvorpå der er enkelte reklamer (dog nok ikke på selve delen med øvelsesprogrammet), så vil det trække flere besøgende til siden, og dermed også øge min indtjening. På den måde har det en forbindelse. Det fremgår, at bevillingen skal bruges til xxx. I budgettet som jeg vedlagde ansøgningen er beløbet (de 100.000) inklusiv moms. Jeg må vist hellere vente på SKATs svar :) |
Ud fra det oplyste vil jeg umiddelbart vurdere at du har momsfradrag, for arbejdet. De bevilgede penge indeholder ikke nogen moms, og du skal derfor heller ikke betale noge moms til SKAT af de 100.000 du modtager. Få set bevillingen igennem. Står der noget om hvad der sker såfremt du ikke anvender alle de modtagne penge til projektet (excl. moms). Skal du evt aflevere projektregnskab når arbejdet er færdigt? |
Jeg skal aflevere regnskab, når projektet er færdigt. Det fremgår her (uden yderligere uddybning): § 2. Tilskudsmodtager skal aflægge regnskab for tilskud modtaget efter lovens § 6 C, stk. 1, nr. 3. Regnskabsåret er kalenderåret. Et eventuelt restbeløb af bevillingen skal tilbagebetales til ministeriet. Men når jeg aflægger regnskab, så består det vel bare i, at fremsende faktura fra programmør og webdesigner, samt dokumentation på at pengene er betalt. At jeg så 3 måneder senere i næste kvartal får refunderet momsen, det er som sådan ikke en del af regnskabet. Men bør måske fremgå alligevel. I tilfælde af at refunderet moms skal betales tilbage til UVM, så vil man jo næsten altid havne i en situation, hvor de skal have tilbagebetalt penge, og så virker det mærkeligt, at der ikke fremgår noget om det på deres side. |
Moms på fakturaerne må du ikke tage med. De projekter jeg kender til er ansøgningen som regel gjort med udgangspunkt i beløb excl moms. Dermed har man ikke problematikken med tilbagebetalinger af den årsag. Kommer du kun til at anvende 80.000 excl moms bør du reservere de sidste 20 til tilbagebetaling, når momsen refunderes. Så er de i hvert fald tilstede såfremt du bliver afkrævet en tilbagebetaling. |
Tak for hjælpen. Det lader til, at jeg ender med 20.000 til overs. Det er dog penge jeg sagtens kan bruge på videreudvikling af programmet, så der bliver nok ikke brug for at tilbagebetale dem :) |