Jeg har et privat opdræt af akvarierejer og akvariefisk, dette har faktisk givet en rigtig god indtægt som jeg i dag skriver på som B-skat. Jeg har så en hel del udgifter til mine akvarier, men dem har jeg ikke mulighed for at trække fra. Hvis jeg havde et cvr nr. kunne jeg vel trække foder, akvarier, strøm osv.. fra. Jeg laver i dag et regnskab med alle mine indtæger og udgifter så jeg kan styre det, man skal vel betale skat af hele min indtægt når det er bevist opdræt med salg for øje? Mit problem er at mine udgifter til strøm, akvarier, foder osv.. svare til ca. 40% af hvad jeg tjener. Jeg betaler fuld skat af alt hvad jeg tjener, det vil sige ca. 60%. Hvilket så kun giver mig et meget lille overskud, når alt er betalt. Er der andre muligheder? Er der regler omkring salg af dyr? Jeg er ved at bygge mine hjemmeside op, med alle mine opdræt. Jeg har lige nu fjernet salgssiden, da jeg overvejer om det her kan betale sig. |
Regler omkring opdræt osv. aner jeg intet om - men hvis jeg var dig, ville jeg starte med at få registreret en virksomhed og så få fradrag for udgifterne. Hvis vi laver et meget forenklet regnskab med lidt fiktive tal, så kan du se, hvor meget det til betyde:
Nuværende scenarie:
Omsætning kr. 100.000
Omkostninger kr. 40.000
Overskud kr. 60.000
Betalt skat (60% af omsætningen) kr. 60.000
Med fradrag for udgifter:
Omsætning kr. 100.000
Omkostninger kr. 40.000
Overskud kr. 60.000
Betalt skat (60% af overskud) kr. 36.000
Der kommer så noget moms indover, men i hovedtræk burde det simple eksempel vise hvor stor forskellen er ...
MVH
Thomas