er enig i dine betragtninger - bortset fra: Tage at nej for et nej Jeg har selv været telefonsælger, og hvis der er én ting man IKKE skal, er det at tage et nej for et nej. 30-40 % af alle de salg jeg lavede, lavede jeg på trods af at have fået et nej til at begynde med.^
Jeg har også ofte købt noget af en telefonsælger, selvom jeg faktisk sagde nej i starten. Ofte fordi jeg ikke lige havde forstået tilbuddet eller produktet. Eller der lige kom lidt ekstra i godteposen, uden ekstra beregning.
Men en sælger er dog nødt til at forstå et endegyldigt nej. Hvis sælgeren bliver ved, efter at den potentielle kunde har gjort det meget klart og tydeligt, at han ikke ønsker at købe noget, så går man over stregen!
Det er sælgeren der har ringet til den potentielle kunde. Sælgeren er altså trådt ind i kundens hjem. Og så må sælgeren opfører sig derefter. Andet er respektløst!
Måske kommer nogle af salgene ved at presse kunden. Men hvis kunden bagefter føler sig skidt behandlet, så bliver det ikke altid til en tilbagevendende kunde. Og da slet ikke, hvis kunden pludselig har købt noget, kunden ikke har brug for.
Derfor må en sælgers opgave jo OGSÅ være at forstå et nej. Ikke alle salg, bidrager positivt til virksomheden.
Næ du forstår nok ikke min tankegang... lige så lidt som jeg åbenbart forstår din
Jeg nævnte ikke noget om at smække røret på nogle steder , hvor du får det fra må stå for egen regning ... Jeg skrev om at da DU ikke var interresseret i at tale med vedkommende , hvorfor fik DU så ikke afsluttet samtalen på en ordentlig måde....
Det var det jeg spurgte dig om ...
Jeg mener stadig at det må være den der ikke er interesseret i at føre samtalen der må sørge for den bliver afsluttet... og kan man ikke det uden at "blive grov i munden" , ja så må ens samtale evner ikke være så gode igen ... uanset hvad man selv måtte men
er enig i dine betragtninger - bortset fra: Tage at nej for et nej
Jeg har selv været telefonsælger, og hvis der er én ting man IKKE skal, er det at tage et nej for et nej.
30-40 % af alle de salg jeg lavede, lavede jeg på trods af at have fået et nej til at begynde med.
Hvis du har fremlagt dit salgs pitch og haft en dialog med kunden, og kunden i sidste ende takker nej, så skal dette respekteres. Gør du det ikke, er det umuligt at komme igen 3-4 mdr. senere og følge op, fordi du har brændt dit lead.
Der er ligeledes stor forskel på salg. En pistol sælger er som regel yderst aggressiv, hvor det strategiske og taktiske salg enten skal føre til et møde, eller et salg ved 2, 3 eller 4 opkald.
Alt afhænger af produktet, kunde type (privat / erhverv), og salgsorganisationens politik.
Find spændende opskrifter på velkomstdrinks på Drinks.dk
Der er forskel på om du skal sælge et produkt eller sælge et salgsmøde. En god sælger lytter mere end han/hun taler. Stiller gode spørgsmål, er velforberedt og kan tåle at få et nej. Sidst og vigtigt, har en god humor der kan skinne igennem i telefonen, er rolig og velforberedt.
Nogle virksomheder vælger at optræne deres sælgere, så der kommer en lang ordstrøm, det stresser nogle mennesker så meget at de siger ja.
En god sælger tænker lidt som en mand der gerne vil have kontakt til en sød pige. Opskriften er, vær opmærksom, lyt til hende, stil gode spørgsmål, tal ikke kun om dig selv (produktet)Få hende til at smile og find de steder, hvor der er sammenfald af interesser. Chancen for at hun vil sige ja tak til en kop kaffe med dig er langt større end hvis du kun snakker om dig selv og starter samtalen med at spørge om hun vil med hjem ;-)
En god sælger tænker lidt som en mand der gerne vil have kontakt til en sød pige. Opskriften er, vær opmærksom, lyt til hende, stil gode spørgsmål, tal ikke kun om dig selv (produktet)Få hende til at smile og find de steder, hvor der er sammenfald af interesser. Chancen for at hun vil sige ja tak til en kop kaffe med dig er langt større end hvis du kun snakker om dig selv og starter samtalen med at spørge om hun vil med hjem ;-)