Hej Caroline
Tilllykke med beslutningen om at gå selvstændig og starte en webshop. Der er, som flere andre også nævner, mange ting man skal overveje inden. Jeg startede min legetøjsbutik op for knap et år siden og det er en BENHÅRD branche, med rigtig rigtig mange dygtige butikker. Det siger jeg ikke for at skræmme dig væk, men mere for at fortælle at du skal gøre dit forarbejde godt hvis du vil slå dit butik fast.
Her er nogle af de overvejelser jeg vil anbefale dig at gøre:
- Hvem er min målgruppe (og ikke bare kvinder mellem 25-45, men hvad tænker de, hvad lægger de vægt på, hvad får dem til at handle online frem for i en fysisk butik, hvad interesserer de sig for osv. Jo bedre du kender dem, jo bedre kan du skrive til dem, finde de rigtige produkter osv.
- Hvad får de hos mig, som de ikke får andre steder? Der er 100 vis af gode online shops der sælger legetøj, dametøj og børnetøj, hvad kan du bidrage med? Dette er en super svær øvelse, men nødvendig, så tænk grundigt over det og find det DU er god til. Stort set alle dine fremtidige konkolleger yder en fremragende service, så det er ikke nok at sige: mine kunder får hurtig levering eller 30 dages returret.
- Hvordan vil du håndtere logistikken? Skal du have lager hjemme (med risiko for at dine varer lugter af frikadeller :-)), har du plads til at opbevare det (legetøj fylder meget kan jeg røbe :-)), hvor og hvornår vil du pakke dine ordrer. Kan du pakke hver dag og nå at køre på posthuset inden de lukker? Ved godt det er kedelige spørgsmål, men det tager tid at pakke og få dem adsted, og hvis du har skole ved siden af er der ikke meget tid til butikken. Vil du evt. lægge dit lager ud, så andre håndterer ordrerne for dig?
- Markedsføring, hvordan vil du blive fundet? Ved du noget om SEO eller vil du betale dig fra at andre kan søgemaskineoptimere din butik. Vil du have et nyhedsbrev, lave bannere, Adwords, PR osv. Vær klar i spyttet fra starten, så du ikke smider dyrebare kroner efter noget der ikke virker. Men faktum er at det er benhårdt arbejde at drive folk til en webshop, og dernæst at få dem til at konvertere til kunder. Søg al den viden du kan herinde omkring SEO, Adwords, konverteringsoptimering osv.
Dette var bare nogle af de mange overvejelser du skal have dig. Jeg håber ikke du er skræmt, men rigtig mange tror de "bare lige kan starte en webshop" og bliver slemt overrasket over at kunderne ikke kommer eller at der ikke kan udbetales løn. Selvom jeg havde gjort mit forarbejde meget grundigt, så blev jeg alligevel overrasket over hvor meget arbejde der er i det :-) Men omvendt vil jeg også sige at jeg ELSKER hver dag på mit arbejde og føler mig privilligeret over selv at kunne bestemme hvilken retning min virksomhed skal gå, og om jeg feks vil bruge ½ time af min arbejdsdag på et indlæg på Amino :-)
Så hvis du virkeligt brænder for det og vil det, så GO FOR IT! Du skal være meget velkommen til at kontakte mig hvis du har spørgsmål, eller skal bruge et godt råd.
Held og Lykke med det,
Karen
www.monito.dk
|