Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Californien som symbol på, hvor galt det står til i USA

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 7. Mar 11
Indlæg ialt: 155
Skrevet kl. 08:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kære venner

Jeg har siden marts 2011 skrevet indlæg om den Tillidskrise, vi oplever lige nu.

I dag får jeg lyst til at sætte fokus på Sunny California, hvor "solen jo altid skulle skinne".

Jeg har selv været så heldig at få lov til at bo i Californien i ca. 2 år, og ja vejret var fantastisk.

Men der er også den økonomiske side af Californien, som jo tidligere er kendt for udviklingens og mulighedernes paradis og stedet for de rige og berømte etc. etc. etc.

Så mange vil måske blive overrasket over at høre, at Californien lige nu er tvunget til store nedskæringer for ikke at gå bankerot.

I sommeren 2011 overtog Governør Jerry Brown (Demokrat) et budget på $86,0 milliarder. For at få dette budget igennem (læs for at republikanerene ville stemme det igennem) blev der sat en del skøre nedskæringer i budgettet, hvis budgettet skulle vise sig ikke at holde vand.

F. eks. at hvis statens indtægter falder med $1,0 milliard, så skal de to store universiteter begge nedskære for $100 millioner hver.

Hvis statens indtægter falder med $2,0 milliarder, så vil hele skoleåret i staten skulle skæres ned med 7 skoledage og et tilskud til skolebusserne (de kendte gule) på $248 millioner vil falde bort. Når man har boet i USA forstår man betydningen af disse gule skolebusser.

Og her er så de dårlige nyheder ..........

Californien er kun 4 måneder inde i det nye budgetår, og de er allerede $ 1,5 milliarder bagud i indtægter. og siden budgetåret startede for 4 måneder siden har de brugt $1,7 milliarder mere end budgetteret. Så selvom status først skal gøres op til februar, ser disse nedskæringer ud til at skulle gennemføres.

Det er lidt af et paradoks at gennemføre den slags nedskæringer i en stat, hvor huspriserne stadig er nogle af de højeste i verden.

For mig at se kunne dette blot være endnu en Hollywood film, hvor forskellen dog dennegang vil være, .... at det er uden en "Happy Ending".

When I change myself - I change the world

Kh. Jens More

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 09:40

Igen-igen-igen 5 stjerner herfra.

Det er rart der er nogen der ikke er bange for at tale om den fremtid vi bliver en del af om vi vil det eller ej.

Når man ser på BNP rundt omkring, og hvor meget af dette der rent faktisk er holdt oppe af lande og stater der har løbende underskud, er det næsten ikke til at forestille sig hvad der sker i det øjeblik disse underskud skal balanceres. Jeg kan ikke se hvordan det ikke skulle skabe en stort fald i BNP.

I Danmark har staten vist næste år et underskud på omkring 100 mia (sådan rundt regnet). Hvis staten skulle skære 100 mia i udgifterne vil BNP alt andet lige falde.

Vi er måske ikke tvunget til at skære en hel masse lige nu, da vi ikke har den udlandsgæld og statsgæld andre lande har. Men nogen steder er de død og pine tvunget til at skære, og det bliver ikke pænt.

Vi har flere lande der balancerer på kanten af bankerot og som det er meget svært at se hvordan skulle kunne reddes.

Mit bud er at vi er på vej imod det helt store aktie og obligationskrak. Et deflationært scenarie hvor værdier forsvinder som tab (bl.a. pga de hjernedøde gearede investeringer der skal "spoles tilbage" som tab) og hvor likvider og kredit bliver en mangelvare.

Der er nok flere der tror på høj inflation, men det er kun så længe lande m.m. ikke krakker. Begynder lande at krakke, taber bankerne penge, de kan dermed ikke skaffe likviditet og kan dermed ikke låne penge ud. Hvis ikke der sker nyudlån samtidig med at folk betaler af på deres lån falder pengemængden da den cirkulerende pengemængde jo er lån til centralbankerne (Penge=gæld).

Jeg håber ikke jeg får ret, men jeg baserer gældsætning og livsstil på det og forbereder mig på det værste og håber det bedste.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:56

og dog, 1, 5 mia er blot et greb i lommen for Jack Nichelson, Brad Pitt og Leo Di Caprio ( som vist bor i Califor.)- hvis de dækkede hullet med nogle af deres mange mia. $, vil det se lysere ud.. men det gør de nu nok ikkeBig SmileBig Smile

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 10:04
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

flemming.dk:

og dog, 1, 5 mia er blot et greb i lommen for Jack Nichelson, Brad Pitt og Leo Di Caprio ( som vist bor i Califor.)- hvis de dækkede hullet med nogle af deres mange mia. $, vil det se lysere ud.. men det gør de nu nok ikkeBig SmileBig Smile

Men de har jo ikke de penge i kontanter (det er i hvert fald meget usandsynligt).

Det du foreslår er at et løbende underskud skal opvejes af aktie og obligationssalg, er der købere til det til nuværende kurser og i længden? Husk også at rigtigt mange hollywood stjerner mistede meget af deres formuer ved 2009 krakket da de jo også havde gearede investeringer som blev tvangssolgt.

Et engangsbeløb på 1,5 mia $ ville i øvrigt stort set ikke gøre nogen forskel. Så længe det løbende underskud er der, kommer de ca 1,5 mia $ bagud for hver 4 måneder, så om 4 måneder mangler de igen 1,5 mia $. Og husk at det bare er EN enkelt stat i USA...

Fra Brørup
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 500
Fra  KitchenTech ApS Skrevet kl. 10:26
Thomas Frost:

flemming.dk:

Men de har jo ikke de penge i kontanter (det er i hvert fald meget usandsynligt).

Det du foreslår er at et løbende underskud skal opvejes af aktie og obligationssalg, er der købere til det til nuværende kurser og i længden? Husk også at rigtigt mange hollywood stjerner mistede meget af deres formuer ved 2009 krakket da de jo også havde gearede investeringer som blev tvangssolgt.

Et engangsbeløb på 1,5 mia $ ville i øvrigt stort set ikke gøre nogen forskel. Så længe det løbende underskud er der, kommer de ca 1,5 mia $ bagud for hver 4 måneder, så om 4 måneder mangler de igen 1,5 mia $. Og husk at det bare er EN enkelt stat i USA...

Korrekt! Desuden er tankegangen dårlig. At pisse i underbukserne, for at få varmen.

Af samme årsag, er man nødt til at forholde sig til fremtiden. "Her og nu" løsninger, holder ikke.

Vi er alle en del af en dyster fremtid, hvis der ikke laves fremtidssikrede løsninger, som ikke indebærer at man midlertidig skjuler problemerne, ved at rykke lidt rundt på nogle tal.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:36

ja det ved jeg ikke Ronni, meget rige folk kan jo godt tåle at lægge mio. kr. til evt investeringer, så der kommer mere skub i økonomien. Du kan finde så stenrige producenter i Hollywood/Beverly Hills, at du ikke fatter den rigdom- jeg har boet i LA, så jeg ved og har oplevet at der er voldsomt mange penge i byen

Fra Odense
Tilmeldt 7. Mar 11
Skrevet kl. 11:35

Hej Thomas

Tak for spændende bidrag til tråden. Altid dejligt når jeg føler, at folk tør tage ansvar for deres eget selv.

Thomas Frost:
Jeg håber ikke jeg får ret, men jeg baserer gældsætning og livsstil på det og forbereder mig på det værste og håber det bedste.

Hvorfor nøjes med at håbe? Hvorfor ikke vælge at du forventer det bedste.

At "håbe" på noget sker, bunder tit og ofte i frygt og fører sjældent til handling. Vælg i stedet hvad du forventer og vær beslutsom i dine handlinger ud fra dette.

Husk at valget er altid dit.

Kh. jens

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 11:49

flemming.dk:

ja det ved jeg ikke Ronni, meget rige folk kan jo godt tåle at lægge mio. kr. til evt investeringer, så der kommer mere skub i økonomien. Du kan finde så stenrige producenter i Hollywood/Beverly Hills, at du ikke fatter den rigdom- jeg har boet i LA, så jeg ved og har oplevet at der er voldsomt mange penge i byen

Husk at ekstra skatter oftest bare er omfordelinger af pengene.

Hvis du beskatter de rige så de skal betale halvdelen af deres formue til staten er det blot staten der bruger pengene i stedet for de rige. Det de rige brugte pengene på tidligere har de så ikke råd til og dem der før tjente på de rige tjener derefter kun det halve. Det er igen kun at tisse i bukserne, budgetterne skal balanceres varigt.

USA´s (og det meste af vestens) største problem er at vi forbruger langt mere end hvad vi har råd til.

USA har dundrende underskud på handelsbalancen, de køber på kredit i et helt sygt omfang. Hele den amerikanske økonomi er baseret på forbrug og gældsætning, vi er bare ved at nå til det sted for det ikke kan fortsætte.

Der er helt sikkert nogle meget rige mennesker, men det er INTET i forhold til det dundrende underskud der er på betalingsbalancen. Generelt skal amerikanerne, og danskerne for den sags skyld, til at vende sig til at forbruget skal NED.

Det hænger dog ikke sammen med at politikerne og bankerne gerne vil skabe vækst (og dermed forurening), men det er sgu svært at skabe varig vækst når man bruger alt man tjener og mere til. Lige nu er handelsbalancen god i Danmark, men vi kan ikke forvente at bevare det nuværende forbrug når vores samhandelspartnere begynder at skulle til at balancere deres budgetter.

@Jens

Grunden til jeg skriver "håber" er at det er det eneste jeg kan. Det er måske ikke nok, men med den situation vesten står i økonomisk kan jeg ikke se der er meget andet end håb tilbage. Vi har lavet hjernedøde gearede investeringer og har pumpet deriviatmarkedet op så det overgår alt hvad vi tidligere har prøvet. Hele det luftkastel af en ballon er ikke spruget endnu, men det er meget svært at se hvordan vi skal bevare den varme luft når der først går hul på ballonen.

Derfor håber jeg det bedste, men privat forbereder jeg mig på det værste.

Fra Brørup
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 500
Fra  KitchenTech ApS Skrevet kl. 11:54
flemming.dk:

Det løser stadig intet på lang sigt.
Fra Odense
Tilmeldt 7. Mar 11
Skrevet kl. 12:26

Thomas Frost:

Grunden til jeg skriver "håber" er at det er det eneste jeg kan. Det er måske ikke nok, men med den situation vesten står i økonomisk kan jeg ikke se der er meget andet end håb tilbage. Vi har lavet hjernedøde gearede investeringer og har pumpet deriviatmarkedet op så det overgår alt hvad vi tidligere har prøvet. Hele det luftkastel af en ballon er ikke spruget endnu, men det er meget svært at se hvordan vi skal bevare den varme luft når der først går hul på ballonen.

Derfor håber jeg det bedste, men privat forbereder jeg mig på det værste.

Det er ihvertfald ærlig snak. Og det er jo glædeligt, at vi er blevet begunstiget med det frie valg til selv at vælge.

Og jeg vil gerne takke dig for denne dialog, da det fik mig til at tænke på, om forvent er det bedste ordvalg for mig i denne sammenhæng. Og det fik mig til at tænke på, at forventninger ofte ødelægger forhold.

Så tak for at give mig denne nye klarhed.

Forbered dig på det værste - skab det bedste 

Kh. Jens

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)