Jeg var ude på en længere gåtur for en uge siden og var blevet lidt tørstig så jeg ville købe mig noget at drikke. Jeg aflægger da visit på en tankstation. Da jeg lægger juicen på disken spørger den unge mand om jeg vil have noget at drikke til. Jeg kigger forbavset på ham siger spørgende "om jeg vil have noget at drikke til min juice???". Han peger undskyldende på sin t-shirt og siger at han SKAL spørge. På t-shirten står der så at hvis han ikke spørger om jeg vil have noget at drikke med mit køb har jeg ret til en gratis sodavand :-) Med andre ord - uanset hvad skal medarbejderen spørge hver eneste kunde. No exceptions. Er det den ultimative ydmygelse af sine medarbejdere at tvinge dem til at stille tåbelige spørgsmål - eller er det bare skide smart og win/win ? I dette tilfælde følte medarbejderen lidt som en værre idiot kunne jeg mærke. Hvad synes I ? |
Det er et håbløst forsøg på mersalg og jeg er personligt ret træt af det.
Medarbejderne føler sig som idioter og prøver de at lade være med det, bliver de rapporteret af mysteryshoppere og det kan i sidste ende føre til en fyreseddel.
De firmaer der beordre deres medarbejdere til at gøre det, må have lavet en cost/benefit analyse og fundet ud af at det kan betale sig (i kroner og øre) at gøre det.
Det eneste jeg som forbruger kan gøre er, at boycutte lortet, så derfor handler jeg ikke steder hvor de prøver på den slags. Forhåbentligt, når mange nok bliver trætte af det og ikke gider handle der, kan det være de laver det om.