Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Erfaringer med Umbraco?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Fanø
Tilmeldt 4. May 11
Indlæg ialt: 39
Fra  Autobuy.dk og bedrebiloekonomi.dk Skrevet kl. 23:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Der var vældig gang i den, da jeg bad om en vurdering af CMSimple, men få forholdt sig til selve det program. Folk ville hellere fortælle om alle mulige andre systemer. Nu håber jeg på mere fokusering. Det gælder CMS-systemet Umbraco, der åbenbart er dansk af fødsel og virker lovende. Erfaringer udbedes. Og svar på: Hvorfor skal man downloade et mystisk Microsoft-underprogram først? Kan det ikke undgås? Og hvordan går man fra at hygge sig med sin template til at få det på sit webhotel? Det synes jeg ikke forklares i de manualer, jeg har kunnet finde.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 23:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Finn

Du kan downloade den seneste version her http://umbraco.codeplex.com/ uden at skulle downloade et "mystisk Microsoft underprogram" (det underprogram er blot en hjælp til at installere en række open source programmer).

Du bør uploade hele Umbraco til dit webhotel og derefter gå ind på din hjemmeside. Umbraco vil derefter bede om login til databasen og ved få klik så har du installeret den og allerede der fået nogle templates du kan vælge imellem. 

Disse templates kan du rette i eller du kan lægge helt nye op. Hele redigeringen af din hjemmeside vil foregå i browseren.

Hvis du ikke ved hvad du skal gøre så findes der flere herinde på Amino som er forholdsvis kompetente med Umbraco.

Tilmeldt 21. Sep 06
Indlæg ialt: 2606
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 23:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Finn Arne Hansen:
Og svar på: Hvorfor skal man downloade et mystisk Microsoft-underprogram først? Kan det ikke undgås?

Mit svar på det er at præsentere Umbraco som noget der bare er pærelet at stille op. Det er også muligt det er det med god undervisning. Det synes jeg ikke jeg har kunnet finde - udover måske nogle IRL kurser til flere tusinder jeg ikke lige har haft råd til. Videokurserne var desværre ikke tilstrækkelige nok for mig da at eksemplerne ikke virkede. Det er desuden svært at finde svar derinde, efter min mening. Men derudover er Umbraco faktisk lige blevet bedre mht undervisning da der lige er kommet nogle, efter min mening, bedre og mere tidssvarende undervisningsvideoer. Adgang til disse er et rimeligt beskedent beløb. 

Det er et superfedt system og mere professionelt at arbejde med end WordPress - set udfra mit synspunkt, men jeg har været nødt til at droppe det midlertidigt da jeg "ene mand" ikke har tid til at sætte det op jeg har brug for at sætte op nu. 

WordPress har dog massevis af fordele som Umbraco ikke har - det er lettere et gøre SEO venligt og der er langt flere ting udviklet gratis eller prisbilligt til systemet. Med Umbraco har du i hvert fald brug for lidt mere startkapital end jeg havde. Men ja, til meget er det også mere fleksibelt. Derudover er det jo en fordel at være .NET udvikler når det gælder Umbraco, mens PHP er godt at kunne til WordPress.  

Hvis du ikke er på stadiet som programmør hvor du ikke bare finder ud af det med underprogrammet, så tvivler jeg på Umbraco er noget for dig, for indlæringskurven er rimeligt stejl. Men stædighed kan du dog nå langt. Det lille underprogram er nok den mindste tekniske hurdle. Medmindre måske du har råd til at betale prisen for at komme godt fra start. Og nej, det lille Microsoft-underprogram er der kun for at gøre det lettere for dig / at markedsføre Microsoft og Umbraco-produkter.

Det er dog supergodt. Det gør næsten ondt i mig at jeg ikke har tid til at arbejde med det, for det er et perfekt match til en der er forelsket i .NET templates, HTML og CSS. Hvis du er ikke-teknisk ville jeg ikke umiddelbart vælge det - men du mangler også at fortælle hvad din baggrund er og hvor du vil hen med det du laver. For det er ret relevant her.  

  

Sparetips på Sparefeber.dk

Fra Brønshøj
Tilmeldt 11. Jul 06
Indlæg ialt: 232
Skrevet kl. 09:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan slet ikke genkende noget som helst omkring at Umbraco skulle være sværere at gøre god SEO-mæssigt eller at det skulle kræve startkapital af noget art - installering og analyse af nogle af de medfølgende templates og du er hurtigt oppe at køre og du kan også nå rimelig langt ved bare at benytte XSLT fremfor .NET (omend nogle ting selvfølgelig vil kræve .NET) og så kan man selvfølgelig stå og være bange for XSLT, men igen kan de medfølgende eksempler og ikke mindst indbyggede standardskabeloner let give en hurtig introduktion til de mest elementære ting.

Selvom der er rigtig mange udviddelser til Umbraco kommer antallet aldrig op på niveau med de fleste PHP-systemer - formentlig fordi PHP netop er tiltænkt som Open Source mens ASP.NET, uanset licensbetingelserne for det enkelte CMS, mere ses som Closed Source af udviklerne. Indtil videre har jeg dog ikke manglet noget til Umbraco i denne retning.

Skal man nævne noget negativt omkring Umbraco må det være koden bag og fejlene i systemet. Koden bag systemet er langt hen ad vejen noget rod og det kan være en stor ulempe hvis man skal ind og pille dér - der skal de færreste heldigvis og version 5 med (mig bekendt) komplet omskrevet kodebase er lige gået i beta så vi kan formentlig se frem til noget klart bedre. Systemet er heller ikke fejlfrit - fx har jeg eksperimenteret lidt med at køre på en SQL CE database fremfor en reel SQL server-versioner og arbejde med visse administrative ting kaster nogle fejl afsted omend alt dog ser ud til at blive gemt korrekt alligevel og så sent som i går måtte jeg ind og pille direkte i databasen på et nystartet projektet for at komme forbi en fejl (den fejl skyldes heldigvis ikke selve Umbraco men en udviddelse dertil).

Jeg har ikke arbejdet med CMSimple så jeg kan ikke sammenligne de to systemer men jeg kan, trods ikke værende et perfekt system, sagtens anbefale Umbraco.

Kim Larsen | kim@soze.dk | soze.dk
alkoholprocent.dk | blomsterdekoratoer.dk | hopogdans.dk

Fra Fanø
Tilmeldt 4. May 11
Indlæg ialt: 39
Fra  Autobuy.dk og bedrebiloekonomi.dk Skrevet kl. 10:08
Hvor mange stjerner giver du? :

Niels Henriksen:
Du bør uploade hele Umbraco til dit webhotel og derefter gå ind på din hjemmeside. Umbraco vil derefter bede om login til databasen

Hej Niels, tak. Men da jeg hentede Umbraco, begyndte der bare en installation på PC'en. Hvilken fil skal jeg smide på webhotellet via fpt? Kan man så bare tilgå filen via hotellets stifinder og så dobbeltklikke på den der? Har du et link til en god guide på lige præcis det?

Til Gita: Jeg har erfaring med html og CSS og forskellige CMS-systemer, der i forvejen var sat op. Men jeg skal til at arbejde med Umbraco på Crowdsourcing.dk på Langeland, og jeg vil gerne kunne håndtere det til mine andre kunder selv. Men jeg synes ikke, man får god hjælp i Umbraco-universet. Men meningen er måske, man skal tvinges til at betale. Forstår det på en måde godt, men...

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 11:34
Hvor mange stjerner giver du? :

keysersoze:
Selvom der er rigtig mange udviddelser til Umbraco kommer antallet aldrig op på niveau med de fleste PHP-systemer

Jeg vil hellere have gode udvidelser en årh-så-mange.

keysersoze:
formentlig fordi PHP netop er tiltænkt som Open Source mens ASP.NET, uanset licensbetingelserne for det enkelte CMS, mere ses som Closed Source af udviklerne

Det er jo lige meget om sproget er OS eller ej. Hvor tit skal du lige ind i C filerne til PHP for at rette noget? 

keysersoze:
Skal man nævne noget negativt omkring Umbraco må det være koden bag og fejlene i systemet

Lige som at der er fejl i andre systemer - seen that moving to next item :)

Men du har ret i at version 5 bliver spændende. Især fordi de har valgt at droppe XML cachen og dermed også XSLT.

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6555
Fra  TextReactor Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Finn Arne Hansen:
Men da jeg hentede Umbraco, begyndte der bare en installation på PC'en

Hentede du den fra det link jeg gav dig? (http://umbraco.codeplex.com/) tryk på den grønne download. Så får du en zip-fil der hedder Umbraco 4.7.1.zip som du pakker ud.

De filer som du får derinde (de ligger nok i en build mappe) skal du uploade til dit webhotel.

Fra Brønshøj
Tilmeldt 11. Jul 06
Indlæg ialt: 232
Skrevet kl. 11:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Niels Henriksen:
Jeg vil hellere have gode udvidelser en årh-så-mange.


Enig - men et stort udvalg gør at der er større chance for at finde det du har behov for og ikke kun noget der er tæt på. Selvom det indtil nu er lykkedes mig at finde hvad jeg har behov for kunne jeg, hvis jeg ikke selv kunne programmere det, i nogle situationer bestemt godt bruge nogle bedre udvidelser.

Niels Henriksen:
Det er jo lige meget om sproget er OS eller ej. Hvor tit skal du lige ind i C filerne til PHP for at rette noget?


Det var nu heller ikke det min kommentar gik på - det gik derimod på indstillingen hos de enkelte udviklere til gratis at stille arbejde til rådighed.

Niels Henriksen:
Lige som at der er fejl i andre systemer - seen that moving to next item :)


Men ikke desto mindre noget der bør nævnes ;) En anden ting der også skal nævnes, og som mange andre systemer selvfølgelig nok også lider under, er, at flere metoder gennem .NET i Umbraco er så langsomme, at man er tvunget til at undgå dem og i stedet skrive egen SQL.

Men stadig, flere af disse uhensigtsmæssigheder er ikke noget man støder på som det første - det er ofte noget hvor man skal et stykke ind i systemet før det bliver relevant at bekymre sig om.

Kim Larsen | kim@soze.dk | soze.dk
alkoholprocent.dk | blomsterdekoratoer.dk | hopogdans.dk

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)