Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

moms eller lønsummsafgift

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Jun 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 21:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Er der nogle fordele ved at være momsregistreret i forhold til at betale lønsumsafgift og vice versa? I så flad hvilke primære fordele er det ved de to måder at føre regnskab. Jeg er godt klar over, at man ikke selv kan vælge men overordnet set hvilke fordele/ulemper er der.

På forhånd tak.

Fra Viborg
Tilmeldt 10. Nov 11
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 12:02

Hej.

Til at starte med skal du momsregistreres, hvis du har en forventning om en omsætning på over 50.000 kr. inden for en 12 måneders periode. Hvis dette er aktuelt skal du have et CVR-nummer og til at starte med lave kvartalsmæssige momsopgørelser.

Momsregistrering:

Du skal først momsregistreres, når du har en omsætning på over 50.000 kr. om året.

Fordelene ved momsregistrering er, at du kan trække momsen fra dine udgifter ifm. driften af din virksomhed. Ulemperne kan jo så være, at når du skal sælge dine varer, bliver du nødt til at tage højde for, at du skal betale moms af salget – og derfor lægge momsen oven i salgsprisen. Og så skal du lave momsopgørelser.

Lønsumsafgift:

Lønsumsafgift er en skat på virksomhedens lønudgifter – de fleste virksomheder, som har momsfrie aktiviteter (læger, undervisning, banker, bedemænd o.l.), er omfattet af en lønsumsafgift. Hvis din virksomhed har et momsfrit afgiftsgrundlag på 80.000 kr. om året, skal der betales lønsumsafgift.

Når din virksomhed skal betale lønsumsafgift, skal du være opmærksom på, at virksomheden også bliver begrænset ifm. momsfradrag på momsbelagte udgifter.

Du kan læse mere om lønsumsafgift på følgende link: http://skat.dk/skat.aspx?oId=1929344&vId=204345&search=lønsumsafgift*

Håber det var svar nok – ellers er du velkommen til at kontakte mig igen Smile

Mvh Runa Vang Krag, Deloitte

Tlf. 89 25 25 25

Tilmeldt 15. Jun 11
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 15:01

Mange tak for det fyldestgørende svar. Jeg er dog stadig usikker på om det beder kan betale sig at have lønsomsafgift hvis man køber en meget begrænset mængde momspligtige ydelser og derfor kun kan trække lidt fra i moms. Eller hvornår det ene kan betale sig frem for det andet.

Venlig hilsen

Alex

Fra Viborg
Tilmeldt 10. Nov 11
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 15:22

Hej Alex.

Det kommer meget an på, hvilken type virksomhed, som du driver/vil drive. Derfor bliver jeg nødt til at vide noget mere omkring virksomheden, da man, som du selv skriver, ikke selv kan vælge.

Mvh. Runa Vang Krag, Deloitte

Tlf. 89 25 25 25

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 18:54

alex89:

Mange tak for det fyldestgørende svar. Jeg er dog stadig usikker på om det beder kan betale sig at have lønsomsafgift hvis man køber en meget begrænset mængde momspligtige ydelser og derfor kun kan trække lidt fra i moms. Eller hvornår det ene kan betale sig frem for det andet.

Man kan ikke selv vælge moms eller lønsumsafgift. Din aktivitet afgør hvilken af modellerne der kan anvendes.

Generelt kan man ikke sige om den ene type registrering er en fordel eller ej, da det beror på den aktuelle virksomhed.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)