Tak.. Jeg holder mig til I/S :) |
Hvis jeg nu opretter en forening med 5 medlemmer(venner/familie), kan jeg så ikke udbetale løn(overskud) til mig selv?
Hvis jeg nu opretter en forening med 5 medlemmer(venner/familie), kan jeg så ikke udbetale løn(overskud) til mig selv? |
Hej. Det var noget i den stil jeg tænkte på, og selvfølgelig på lovlig vis. Sorry...at jeg ikke udtrykte mig klart, er et stykke tid siden, jeg har haft med foreninger at gøre.
MvH Peter |
Det vil sige at med en forening frem for I/S, så kan jeg udlade at betale moms af deltagergebyret, og så trække overskudet ud i form af løn? Hvis ja, hvordan vil det så fungere med medlemmer af min forening osv? Kan jeg få 5 venner/familie til at blive medlemmer, og så ikke lukke tilfældige ind i foreningen. For på den måde kan jeg i princippet styre foreningen som det passer mig?
JCE |
Det fremgår af Momslovens fritagelsesbestemmelse (omhandlende foreninger), at det er en forudsætning for momsfritagelse at foreningen ikke arbejder med gevinst for øje, og at formålet med foreningen er af politisk, fagforeningsmæssig, religiøs, patriotisk, filosofisk eller filantropisk karakter eller vedrører borgerlige rettigheder. Ikke umiddelbart forudsætninger jeg mener du, ud fra dine indlæg, lever op til. (Peter har vist endda også skrevet det til dig tidligere, formuleret på en lidt anden måde). Du vil godt kunne lønne dig selv i en sådan forening, men nødvendigvis indenfor rimelighedens grænser. |
Claus Fraussing Nielsen, cand.merc.aud.
Talium ApS - Regnskab og rådgivning
|
Du skal stadig ansøge om momsfritagelse ifm. hvert enkelt arrangement. |
NEJ. Den planlagte aktivitet er fritaget for moms jf. momslovens § 13 så længe Jonas opretholde sin almennyttige tankegang. |
Vel ikke når han skal ud og sælge løbsnumre, pølser, drikkevarer og evt. andet til deltagere, der ikke er medlemmer? |
Der vil ikke blive solgt noget, udover billetten(deltagergebyret),og et online gebyr, men dette er inkl moms. |