Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Forudbetaling - er det ok?

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 2. Dec 09
Indlæg ialt: 191
Skrevet kl. 21:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvad er din holdning til forudbetaling af en ydelse / vare?

Hvis f.eks. du skal have lavet en SEO løsning, et nyt logodesign, en hjemmeside, en pressemeddelelse, telefonmøder, mødebooking osv. - listen kan være lang. - Er det så ok for dig, f.eks. at betale 25 eller 50 % af den samlede pris, inden projektet går igang, og så resten når du får "varen" leveret?

Eller mener du at i og med du er kunden, er det den ret du har, nemlig at forbeholde dig retten til at betale til varen er godkendt / leveret?

Spændt på at høre din mening / holdning

Mvh

Rie

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 22:27
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Det afhænger 100% af, hvordan du sælger dit produkt og hvor stor tilliden er mellem køber og sælger :-) 

Tilmeldt 13. Oct 11
Indlæg ialt: 263
Fra  Tæppebutikken.dk Skrevet kl. 22:49

Hej !

Jeg arbejder selv i en stor detailkæde. Vi kræver at vores kunder betaler(helt eller delvis) inden varen bliver leveret(for at undgå tab). En del kunder vil ikke betale før varen er leveret/monteret men over 50% har ingen indvendinger når vi forklarer at vi lider tab hvis de skulle fortryde deres bestilling.

Fra Lyngby
Tilmeldt 8. Sep 07
Indlæg ialt: 708
Fra  Tæpperens med fordele der forbedrer indeklimaet! TRY.dk Skrevet kl. 23:08
Alle nye kunder betaler hos mig kontant eller ved kopi af bankoverførsel i samme øjeblik arbejdet er udført! Alle kendte ansigter får 8 dage. Og jeg mister aldrig penge;)
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 23:53

Jacob Becker:

Det afhænger 100% af, hvordan du sælger dit produkt og hvor stor tilliden er mellem køber og sælger :-) 

Det kan ikke siges mere præcist end dette... Yes

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:25

Jeg synes der er berettigelse i forskud af f.eks 50% hvis det arbejde der skal laves er 100% ubrugeligt for andre, hvis arbejdet afbrydes. 

Det er individuelt - men forudbetaling må til en vis grad knyttes til, at den der udfører arbejdet ikke kan sælge det nogen som helst anden, hvis den der bestilte de ikke benytter det. Det er jo brugt til syning af individuelle brudekjoler o.l. så hvorfor ikke til hjemmesider.

Individuelt men - berettiget i mange fald, og de må man så argumentere for.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 00:39
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kvalitetsvarer til videresalg:
Er det så ok for dig, f.eks. at betale 25 eller 50 % af den samlede pris, inden projektet går igang, og så resten når du får "varen" leveret?

Som udgangspunkt er det ikke ok for os, at betale forud. Vi har absolut ingen sikkerhed for vores penge, når de er betalt forud. Hvis leverandøren af produktet eller ydelsen af en eller anden årsag ikke kan/vil levere det lovede, har vi altså spildt pengene og sandsynligvis uden mulighed for at få dem tilbage. Og uanset om det er 25, 50 eller 100% af beløbet, vil det være 100% spildt :o)

Vi har dog måtte gå på kompromis med dette på det sidste, og det har også givet os nogle erfaringer...

Vi har forståelse for at det kan være nødvendigt at bede om noget forudbetaling, men vi har nu besluttet, at hvis dette bliver stillet som et krav for at udføre en opgave for os, accepterer vi kun hvis vi ikke har mulighed for at finde andre der ikke har det krav.

Men det er en svær balancegang, for der findes både ustabile kunder og leverandører :o)

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 02:48

Det kommer an på situationen. En nystartet leverandør, ville jeg aldrig betale forud. En virksomhed med flere år på bagen, ville jeg have færre betænkeligheder ved. Men generelt nej, risikoen for jeg taber det forudbetalte beløb, er for stor.

Nogle af de steder jeg handler ved, giver en lang kredit på mellem 30 - 60 dage. Dog plejer der at være en gulerod ved at betale indenfor 8 dage. F.eks. i form af en rabat på mellem 1 - 5%. Det kunne være, du kunne finde mellemvejen, i sådan en løsning? For jeg kan sagtens sætte mig ind i det, fra din side.

Fra Manila, Filippinerne
Tilmeldt 21. Jun 07
Indlæg ialt: 1558
Fra  1902 Software Development Corporation Skrevet kl. 05:11
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Forudbetaling er ikke kun ok, det er en nødvendighed. Udover at det minsker risikoen for leverandøren så er det ofte nødvendigt for leverandør at få penge ind før jobbet starter da leverandøren som regl har udgifter som skal dægges (lønninger, materialer etc.).

Man skal som kunde osse passe på, der jo leverandører som ikke har rent mel i posen. Bruger man en etableret leverandør mindsker man risikoen. 50/50 er jo meget fair...

Fra Århus
Tilmeldt 2. Dec 09
Indlæg ialt: 191
Skrevet kl. 09:29

Hej

Takker for alle jeres svar og meninger.

Jeg fornemmer at der er en svag overvægt af meninger, som peger i den retning at det på en eller andne måde er ok at kræve forudbetaling.

Som flere skriver findes der både dårlige kuner og leverandører. Men min tanke er bare - er det på en eller andne måde ikke den risiko en leverandør må tage. Vedkommende har valgt at være selvstændig, med de privilegier det giver, men også med den risiko det kan give.

Vi kan måske diskutere en form for et depositum, hvis det drejer sig om et helt speciallavet snedkerkøkken til flere hundrede tusinde. Men at kræve 50% forud ved et beløb i størrelsesorden 5-10.000 - er det ikke lidt småligt?  Sad

Som en af debatørene skriver, så er hans penge spildt hvis ikke leverandøren evener at levere produktet. Det er korrekt at leverandøren også bærer en form for tab. I mange tilfælde er der måske tale om fysisk tid, som han har tabt.

Men hvis en forudbetaling primært skal til, for at kunne dække udgifter, løn osv. i forbindelse med projektet, så tror jeg ikke at det er en særlig sund leverandør at bruge. Hvis ikke vedkommende har kapital til at kunne betale løn osv., uden at der er forskud på kontoen.... det giver mig da uro som kunde, om han så overlever til jeg har fået mit produkt....

Nå - jeg provokerer nok lidt i ovenstående Big Smile - men tingene kan jo altid ses fra 2 sider.

Tak for jeres synspunkter

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)