Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moms, skat, udvidet selvangivelse etc.

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 25. Oct 11
Indlæg ialt: 8
Skrevet kl. 20:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle, jeg har lige nogle spørgsmål, som jeg meget gerne vi ha' svaret på:

Moms: Jeg har nu moms(registreret) min enkeltmandsvirksomhed, og er lidt lost mvh. hvad jeg gør med momsen. Hvornår skal jeg indberette moms? Hvad gør jeg, hvis jeg fx skal købe en computer på firmaets regning? Så kan jeg jo trække momsen fra, men hvordan indberetter jeg det så?

Skat: Er der noget med, at man skal betale forskudsskat? Og hvordan trækker jeg løn fra til mig selv? Og hvis jeg nu fx køber en computer til firmaet, gør jeg det vel inden jeg trækker løn til mig selv.. Men hvordan indberetter jeg det over for skat?

Udvidet selvangivelse: Jeg skal have udvidet min selvangivelse, right? Men hvad gør jeg, når jeg ikke har nogen som helst anelse om hvor meget firmaet kommer til at tjene? Og hvordan gør jeg, når jeg har et fuldtidsarbejde ved siden af?

Som I kan se, er jeg lidt på bar bund hvad angår alt det praktiske, så jeg håber, at I kan hjælpe mig lidt derude :)

Mvh. Kira

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 20:09
Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Nov 10
Indlæg ialt: 174
Fra  Excolo Solutions Skrevet kl. 20:39

Hej Kira

Som allerede nævnt er skat.dk og deres kurser et godt sted at starte. Jeg vil dog alligevel prøve at besvare dine spørgsmål kort, selvom jeg ingen ekspert er på området.

Moms:
Det nemmeste du kan gøre hvis du ikke har råd til revisor eller bogholder, er at anskaffe dig et regnskabprogram og lære at bruge det. 
Du indberetter moms til skat på faste tidspunkter om året. Hvor mange gange du skal gøre det årligt, og hvornår afhænger af din virksomhed, og er beskrevet på dit registreringsbevis. Det du gør - enten manuelt eller gennem et regnskabsprogram - er at du i disse momsperioder (den tid der går imellem dine indberetninger) beregner din moms af både dine indtægter og udgifter. Dvs. hvis du i denne momsperiode køber en computer til 10.000 kr. incl. moms bogfører du de 8.000 kr. under udgifter og 2.000 kr. som moms. Hvis du så sælger for 20.000 kr. incl. moms bogfører du 16.000 kr. under indtægter og 4.000 kr. som moms. Når det er tid til at indberette går du ind på tast-selv under moms menuen, der er et link til en indberetningsformular. Der skal du så som minimum udfylde felterne med salgsmoms (4.000 kr.) og købsmoms (2.000 kr.). Herefter bekræfter du og vil indenfor nogle dage modtage et girokort på salsmomsen - købsmomsen (2.000 kr.). Så betaler du dit girokort og så er momsen klaret. 
Hvis du ikke har hverken solgt eller købt noget i en momsperiode, er det vigtigt at du stadig indberetter din moms (ellers får du en "bøde"). Det du i så faldt gør er igen at gå ind på tast selv og moms, og så denne gang vælge linket nulindberetning. Du kan også komme ud for at have negativ moms - dvs. at du skal modtage penge fra skat. Dette vil være i tilfælde af at du har købt for mere end du har solgt. Så vil du istedet for et girokort få indsat det skyldige beløb på dit firmas nem konto. 

Skat:
Med en enkeltmandsvirksomhed foregår det næsten på samme måde med skat som når du har et almindeligt job. Du skal i din udvidede selvangivelse angive hvor meget du forventer at dit overskud ligger på det løbende år (overskud = omsætning - udgifter). Det er fra standard sat til 50.000 kr. Du vil så modtage en bunke giro-kort til hver måned, hvor du så betaler forskudsskat. Har du valgt at sætte dit forventede overskud til 0 kr. vil du ikke modtage nogle girokort. Det er netop en fordel hvis du ikke ved hvor meget du kommer til at tjene i løbet af året, men det er her meget vigtigt at du selv løbende beregner hvor meget du skal betale i skat, og lægger dette til side, da du i så fald skal betale det hele som restskat når et nyt skatteår begynder. 

Men der er rigtigt mange herinde der kan hjælpe dig, og om sagt er jeg ikke ekspert. Jeg vil råde dig til at tage på et af de gratis kurser som skat holder, samt evt. kontakte dit nærmeste vækstcenter som ofte har tilbud på start-pakker for nye iværksættere, så man får hjælp til regnskabet i starten. 

Håber det kunne hjælpe.

Med venlig hilsen
- Nikolaj 

PS. Hvis jeg skulle have skrevet noget helt forkert, må I meget gerne kommentere, så vil jeg rette det :-)

Nikolaj Dam Larsen, selvstændig med Excolo Solutions
Professionel .NET web udvikling og konsultation. 

Fra Østlylland
Tilmeldt 27. Mar 10
Indlæg ialt: 536
Fra  FaceAbility ApS Skrevet kl. 20:53

Skynd dig at bestille tid til et gratis opstartsmøde hos SKAT nær dig - de afholdes jævnligt over hele landet. Der får du i løbet af et par timer svar på alle dine spørgsmål og andre gode input fra nyopstartede som dig selv.

mvh

Ann Karina

Start webbutik med PrestaShop

Besøg JOJOBA.DK og find unikke gaveideer og flotte ting til hjemmet

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)