Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Egen Linux/PHP/Apache/MySQL server til WordPress/Joomla! hosting

Side 3 ud af 4 (31 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Sune Christesen:

Spørgsmålet er om du ikke gør dig selv en bjørnetjeneste ved at hoppe på Linux, hvis du ikke selv har erfaring med det og ikke ønsker at andre løbende skal have adgang. Specielt hvis sikkerhed er en bekymring for dig, som det lyder som, så vil jeg sige det er den forkerte sti at gå ned af jo mindre du får en fast konsulent eller virksomhed tilknyttet til at passe serveren for dig.

Kloge ord. Og det er altså ikke fordi jeg på nogen måde sælger den slags. Tværtimod. Jeg køber det. 

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 20:59

Sune Christesen:
Der er selvfølgelig nogle begrænsninger i forhold til at være på en Linux platform, men at afvikle almindelige Wordpress og Joomla sider kunne jeg ikke forestille mig der ville være nogen problemer i.

Jeg er MCITP og arbejder meget med Windows. Godt nok er jeg ikke super ekspert på området Apache på Windows, men at sige der ikke er nogen problemer med Wordpress og Joomla! på Windows er ikke korrekt.
Du får store problemer, ikke hvis du kører en alm. clean installation. Men smider du straks nogle SEO plugin på osv., ja så beder du om problemer. Der er med andre ord, som du også nævner begrænsninger der gør at det ikke er værd at rode med.

Så derfor har jeg brug for en Linux server med Apache, PHP og MySQL.....

Tilmeldt 16. Mar 06
Skrevet kl. 21:06

Smith:
Og fordelen er at selvom du må ha lidt extern hjlælp, så udnytter du dit eget miljø bedre, samler omkostninger og fokus , samt kunderne et sted :) 

Tak, én der har forstået pointen.....

Jeg ville gerne undgå en Linux server, men er der henne hvor jeg er realistisk. Wordpress/Joomla! på Windows er altså bare en tidsrøver med store udfordringer. Jeg har hverken til eller råd til at bruge mere tid på at få det til at spille og jeg vil gerne se den Joomla! side med temaer, moduler, plugins osv. der kører glat på Windows om så der benyttes IIS eller Apache.

Nu er det heller ikke sådan at jeg ikke kan gennemskue Linux. Jeg har arbejdet med IT infrastruktur i rigtigt mange år, så jeg ved godt hvordan det virker og jeg kan sikkert installere det selv.
Men jeg ved også at min fokus ikke er på Linux og heller ikke kommer det pga. tid. Så jeg vil købe mig til hjælp, men jeg har desværre ikke uanede midler til rådighed til projektet, da det >skal< hænge sammen økonomisk....
Så til dem der udbyder webhoteller. I behøver ikke være bange. Jeg er absolut ikke nogen konkurrent :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:32
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

IT-Konsulenten:

Smith:
Og fordelen er at selvom du må ha lidt extern hjlælp, så udnytter du dit eget miljø bedre, samler omkostninger og fokus , samt kunderne et sted :) 

Tak, én der har forstået pointen.....

Men jeg ved også at min fokus ikke er på Linux og heller ikke kommer det pga. tid. Så jeg vil købe mig til hjælp, men jeg har desværre ikke uanede midler til rådighed til projektet, da det >skal< hænge sammen økonomisk....

Så til dem der udbyder webhoteller. I behøver ikke være bange. Jeg er absolut ikke nogen konkurrent :-)

Jeg kan sagtens følge dit ønske om konsolidering, udnyttelse af nuværende serverressourcer og økonomisk rentabilitet.

Det jeg advarer mod er idéen om at få sat en Linux-server op og så krydse fingre for, at den kører sig selv. Og sådan læste jeg din oprindelige post.  Altså at du ønskede et serverimage i bund og grund -- men ikke løbende vedligeholdelse, sikring og backup (fx.). Men jeg kan have læst forkert, det er set og sket før ;)

Særligt når der er tale om et produktionsmiløj med kundefølsomme datasæt.
Løsningsforslag: Jeg har set en del pro-sysadm'er tilbyder deres ekspertise på webhostingtalk.com, måske det kunne være en mulighed? Eller lave en aftale med Exaweb-Martin, som skriver fornuftigt hér på Amino og derudover driver sit eget hostingfirma. 
To sum up: Jeg siger ikke, det er umuligt at ramme et sweet spot mellem pris og sikkerhed. Blot at en enkeltstående konsulenthånd til opsætning er en farlig vej at gå.
Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 21:45
IT-Konsulenten:

Sune Christesen:
Der er selvfølgelig nogle begrænsninger i forhold til at være på en Linux platform, men at afvikle almindelige Wordpress og Joomla sider kunne jeg ikke forestille mig der ville være nogen problemer i.

Jeg er MCITP og arbejder meget med Windows. Godt nok er jeg ikke super ekspert på området Apache på Windows, men at sige der ikke er nogen problemer med Wordpress og Joomla! på Windows er ikke korrekt.
Du får store problemer, ikke hvis du kører en alm. clean installation. Men smider du straks nogle SEO plugin på osv., ja så beder du om problemer. Der er med andre ord, som du også nævner begrænsninger der gør at det ikke er værd at rode med.

Nu skrev jeg jo heller ikke at der ikke ville være nogen problemer med wordpress/joomla på windows, jeg skrev at jeg ikke kunne forestille mig at der var problemer med almindelige wordpress/joomla installationer. Selvfølgelig vil der opstå problemer hvis der bruges plugins der skal bruge extensions der ikke er tilgængelige på WIndows eller funktioner der ikke fungerer som de forventes, ofte er det dog noget der kan løses hvis man har tid og lyst til at rode med det.

Hvis du er fast besluttet om ikke at bruge mere tid på at prøve på Windows og i stedet for vil have en Linux løsning, vil jeg dog ligesom Kasper understrege at det er vigtigt at have de rette kompetencer i baglandet - enten selv eller hos en tredjepart der er involveret i den løbende drift - ellers kommer du helt sikkert til at fortryde det senere hen.
Fra Aarhus N
Tilmeldt 20. Dec 05
Indlæg ialt: 905
Fra  Amero GodeKasser Skrevet kl. 09:22

Kasper Bergholt:
Det jeg advarer mod er idéen om at få sat en Linux-server op og så krydse fingre for, at den kører sig selv. Og sådan læste jeg din oprindelige post.  Altså at du ønskede et serverimage i bund og grund -- men ikke løbende vedligeholdelse, sikring og backup (fx.). Men jeg kan have læst forkert, det er set og sket før ;)

Men jeg tror også at it-konsulenten har indset og overvejet at en fx. månedlig eller ugentlig extern it -person har mulighed for at stille dine timer til rådighed for netop vedligehold mv.

Jeg har brugt samme procedure i en anden virksomhed, og så længe man har tegnet serviceaftaler på tingene fungerer det ganske godt.

Jeg har selv haft problemet med windows/apache, men det er også mange år siden jeg rodede med det, om muligt det nok er blevet bedre.

Tilmeldt 16. Mar 06
Skrevet kl. 09:44

Hej Kasper,

Kasper Bergholt:

Jeg skriver jo netop hvad jeg skal være opmærksom på ved sådan et system. Derfor vil jeg gerne bede om gode råd, og et godt råd kunne jo være at jeg skal sikre mig løbende vedligeholdelse.

Alle mulige formaninger har jeg som sådan ikke noget at bruge til....

Mht. backup, så har jeg system der tager backup af kørende virtuelle maskiner. Det understøtter også Linux.

Tilmeldt 16. Mar 06
Skrevet kl. 09:48

Smith:
Men jeg tror også at it-konsulenten har indset og overvejet at en fx. månedlig eller ugentlig extern it -person har mulighed for at stille dine timer til rådighed for netop vedligehold mv.

Jeg har brugt samme procedure i en anden virksomhed, og så længe man har tegnet serviceaftaler på tingene fungerer det ganske godt.

Jeg har selv haft problemet med windows/apache, men det er også mange år siden jeg rodede med det, om muligt det nok er blevet bedre.

Ganske korrekt. Nu er det også sådan at jeg faktisk hoster og driver diverse systemer for kunder, dog på Windows platformen. Så jeg er altså ikke novice på dette område. Jeg ved alt for godt hvad det drejer sig om.
Derfor er min konklusion også at jeg skal ikke bikse mere med Windows, Apache og WP/Joomla! installationer. Det skal bare køre på en Linux boks.
Og som jeg har gjort opmærksom på før. Jeg ved godt hvad SSH, SSL, MySQL, PHP osv. er. Det er ting jeg har arbejdet med længe. Jeg kan også godt installere en Linux server med LAMP, men at begynde at eksperimentere med ISPconfig osv. og sætte serveren i produktion, det ved jeg godt jeg ikke helt har kompetencerne til.....

Tilmeldt 16. Mar 06
Skrevet kl. 10:06

Kasper Bergholt:
Løsningsforslag: Jeg har set en del pro-sysadm'er tilbyder deres ekspertise på webhostingtalk.com, måske det kunne være en mulighed?

Tak, det vil jeg prøve....

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:50

Smith:

Kasper Bergholt:

Jeps, sådan læser jeg også udviklingen i tråden, men det var ikke det, der blev lagt op til.
Jeg skal beklage, hvis mine råd har lydt sådan politmandsagtige, men Sune og jeg vil jo i bund og grund OP (og OP's serveropsætning) det bedste.
Og jeg har set mange eksempler på folk, der undervurderede, hvad der kræves for at holde en stabil LAMP-stack stabil og velperformende på den lange bane.

Hvad angår Wordpress/Joomla, så ville jeg heller ikke bruge krudt på at få det til at spille på IIS.
Side 3 ud af 4 (31 indlæg)