Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Egen Linux/PHP/Apache/MySQL server til WordPress/Joomla! hosting

Side 2 ud af 4 (31 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:26
Hvor mange stjerner giver du? :

IT-Konsulenten:

Jeg vil gerne undgå alt for meget udnødvendigt på serveren, som f.eks. grafisk interface med mindre det er strengt nødvendigt, da den skal køre hurtigst muligt, altså bruge mindst mulige ressourcer.

Så overvej Nginx isf. Apache. Lowendbox har et fint bootstrapping-script til Debian. Målet er at bruge færrest mulige ressourcer. Kører Wordpress med 4.000-5.000 unikke besøgende per dag fint på en VPS med 128mb ram og én vcpu (af ca. 400 passmarks).
Læs evt. mere her: Letvægtsinstallation af Wordpress til VPS'er og cloud-servere.

Der kan dog være noget bøvl med permalinks i Joomla, fordi Nginx' rewrite-regelsæt er anderledes end .htaccess/modrewrite.
Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 19:42

Kasper Bergholt:
Der kan dog være noget bøvl med permalinks i Joomla, fordi Nginx' rewrite-regelsæt er anderledes end .htaccess/modrewrite.

Jeg vil meget gerne undgå bøvl. Har tidligere brugt tid på at køre Wordpress og Joomla! på Microsoft IIS og der støder man netop på .htaccess/modrewrite problemet, da IIS bruger en anden metode.

Det er vigtigt for mig at serveren bare spiller og det er nemt at oprette nye domæner med enten Wordpress eller Joomla! uden jeg støder på besynderlige problemer...

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:11

IT-Konsulenten:

Kasper Bergholt:
Men der skal vel foretages lidt (en del) sikkerhedstuning, inden der åbnes op for adgang fra nettet? Certifikater til ssh, firewall-opsætning, mysql kontirettigheder, div. jailed areas, osv. 

Det er klart, som jeg også nævner, så skal serveren være så sikker som mulig. Den vil være placeret bag en firewall og der vil som udgangspunkt kun være åbent for HTTP (port 80/tcp), med mulighed for at åbne for SSH ved problemer.
Mht. certifikater, hvis du mener SSL, så har jeg ikke brug for at serveren skal køre HTTPS.

Med certifikater mente jeg ssh-certifikater til login/verifikation isf. standard login m. password. Førstnævnte er langt mere sikkert, men hvis du alligevel kun bruger ssh i korte tidsrum, så er det måske ikke indsatsen værd.

Personligt ville jeg nok vælge et professionelt/erhvervs-webhotel (hvor server hardening, løbende sikkerhedspatching, løbende opgradering af LAMP-stacken, monitorering, backup og proaktive indgreb, hvis php, mysql eller andet løber løbsk af den ene eller den anden årsag, osv. er med i prisen) når der er tale om et produktionsmiljø med kundesites.
På den anden side kan jeg godt forstå, at du vil bruge dit eget virtuelle datacenter.
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:13

IT-Konsulenten:

Kasper Bergholt:

Jeg vil meget gerne undgå bøvl. Har tidligere brugt tid på at køre Wordpress og Joomla! på Microsoft IIS og der støder man netop på .htaccess/modrewrite problemet, da IIS bruger en anden metode.

Det er vigtigt for mig at serveren bare spiller og det er nemt at oprette nye domæner med enten Wordpress eller Joomla! uden jeg støder på besynderlige problemer...

Det kan jeg godt forstå, men det lyder i stigende grad mere som et godt webhotel med et fornuftigt kontrolpanel, fx cPanel, er det, du har brug for. 

Fra Aarhus N
Tilmeldt 20. Dec 05
Indlæg ialt: 905
Fra  Amero GodeKasser Skrevet kl. 20:16

IT-Konsulenten:
Hvis du har lyst til at give mig et tilbud på en løsning, så skriv en privat besked.

Jeg ved ikke lige om Martin ser denne tråd - men det kunne bestemt være en opgave for ham, han er herinde og driver exaweb.dk - han er supercool til linux :)

martin @ exaweb.dk 

Tilmeldt 16. Mar 06
Indlæg ialt: 851
Skrevet kl. 20:18

Kasper Bergholt:
Det kan jeg godt forstå, men det lyder i stigende grad mere som et godt webhotel med et fornuftigt kontrolpanel, fx cPanel, er det, du har brug for. 

Det er stadig min egen server, jeg kan hoste i mit eget system, som jeg har brug for. De kunde systemer der skal køre på serveren, har bla. snablen i et andet system, som jeg hoster.
Hverken jeg eller kunder ønsker dette system placeret ude i verden, så derfor "hiver" jeg webhosting ind. Men da siderne ikke kører under IIS, er jeg nødsaget til at få en Linux server. Det er med andre ord et kompromis og ikke noget der gør eller skal gøre mig til millionær. Det er snarere et nødvendigt onde...

Fra Aarhus N
Tilmeldt 20. Dec 05
Indlæg ialt: 905
Fra  Amero GodeKasser Skrevet kl. 20:23
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

IT-Konsulenten:
Det er stadig min egen server, jeg kan hoste i mit eget system, som jeg har brug for. De kunde systemer der skal køre på serveren, har bla. snablen i et andet system, som jeg hoster.

Og fordelen er at selvom du må ha lidt extern hjlælp, så udnytter du dit eget miljø bedre, samler omkostninger og fokus , samt kunderne et sted :) 

Fra Ribe
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 2069
Fra  ActiveWebs A/S Skrevet kl. 20:33
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person
IT-Konsulenten:

Hverken jeg eller kunder ønsker dette system placeret ude i verden, så derfor "hiver" jeg webhosting ind. Men da siderne ikke kører under IIS, er jeg nødsaget til at få en Linux server. Det er med andre ord et kompromis og ikke noget der gør eller skal gøre mig til millionær. Det er snarere et nødvendigt onde...

Spørgsmålet er om du ikke gør dig selv en bjørnetjeneste ved at hoppe på Linux, hvis du ikke selv har erfaring med det og ikke ønsker at andre løbende skal have adgang. Specielt hvis sikkerhed er en bekymring for dig, som det lyder som, så vil jeg sige det er den forkerte sti at gå ned af jo mindre du får en fast konsulent eller virksomhed tilknyttet til at passe serveren for dig.

Hvis du føler dig rigtigt godt hjemme på Windows og det ikke drejer sig om alt for mange eller tunge sider, har du så i stedet overvejet at sætte en Apache webserver op på en Windows server? det har vi flere kunder der gør, når de foretrækker selv at stå for tingene, er til Windows og har behov for at afvikle php applikationer der ikke spiller for godt med IIS.

Du vil fortsat kunne få et grafisk kontrolpanel hvis du ønsker det, Plesk understøtter så vidt jeg husker både IIS og Apache på Windows. Der er selvfølgelig nogle begrænsninger i forhold til at være på en Linux platform, men at afvikle almindelige Wordpress og Joomla sider kunne jeg ikke forestille mig der ville være nogen problemer i.
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:47

IT-Konsulenten:

Kasper Bergholt:

Hvis datasættene, der er placeret i setuppet er af så følsom karaktér, og din nye Linux-instans har direkte adgang til dem, så ville jeg personligt vælge at få en professionel systemadministrator til at stå for opsætning, vedligeholde og monitorering. Og det under en eller anden form for Service Level Agreement. Hvis der er tale om personfølsomme (el. henførbare) data, så tror jeg ligefrem, det er et lovkrav (i forhold til Persondataloven). 

Men vurdering af riscisi er naturligvis forskellige. 
Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:49

Smith:

IT-Konsulenten:

Og fordelen er at selvom du må ha lidt extern hjlælp, så udnytter du dit eget miljø bedre, samler omkostninger og fokus , samt kunderne et sted :) 

True -- men husk trade-offet i forhold til kompromitteringen af det virtuelle miljøs overordnede sikkerhed.

Wordpress er én af de mest hackede platforme, og så er der adgang til mysql bl.a. Og der plejer jo at lægge gode data... 

Side 2 ud af 4 (31 indlæg)