Jeg skal have købt mig en færdig Linux server, som jeg selv skal hoste (i mit VMWare ESXi cluster).
Da jeg ikke kan lave serveren selv, og ikke er Linux ekspert (arbejder normalt på Windows), vil jeg høre hvad jeg skal være opmærksom på, da jeg skal købe mig til arbejdet ude i byen. Jeg forestiller mig den skal være installeret med et gratis administrationsværktøj til oprettelse af domæner, databaser og sider. Jeg har prøvet ISPconfig som jeg synes rigtigt godt om, da det er nemt at gå til. Den skal understøtte Wordpress og Joomla! da de sider jeg skal hoste er lavet i de systemer. Det behøver ikke være oneclick installation, bare at FTP adgang osv. virker korrekt sammen med både Wordpress og Joomla!. Det må også godt være nemt at opdatere serveren med nyeste opdateringer, sådan at den er forholdsvis sikret imod misbrug...
Hvad skal jeg være opmærksom på ? Gode forslag modtages!
Hvis du har lyst til at give mig et tilbud på en løsning, så skriv en privat besked.
Det har jeg forsøgt. Der er nogen men ikke f.eks. med ISPconfig. Og de har en helt masse ekstra jeg ikke skal bruge, men som bare fylder op og tager ressourcer.
Nicolay:
Det kan også løses ved at lave et image på en anden ESXi server og så sende det image til dig. Eller som tidligere omtalt direkte hos dig ved enten at du starter med at installere en linux selv eller ved at give adgang via en fjernsession/vpn.
Det var sådan set det jeg havde forestillet mig.....
Hvis du installere enten Debian eller Ubuntu, vil jeg gerne hjælpe med at opsætte et LAMP stack + ISPconfig over ssh.
Installationen af begge systemer er ligeså nemt som at installere Windows, der i hvert fald grafisk installation til begge distributioner.
Men der skal vel foretages lidt (en del) sikkerhedstuning, inden der åbnes op for adgang fra nettet? Certifikater til ssh, firewall-opsætning, mysql kontirettigheder, div. jailed areas, osv.
@OP -- er der tale om en udviklingsinstans eller et produktionsmiljø?
Hvis du installere enten Debian eller Ubuntu, vil jeg gerne hjælpe med at opsætte et LAMP stack + ISPconfig over ssh.
Det er pænt af dig, jeg sender dig en privat besked.
Gustav Svendsen:
Installationen af begge systemer er ligeså nemt som at installere Windows, der i hvert fald grafisk installation til begge distributioner.
Jeg vil gerne undgå alt for meget udnødvendigt på serveren, som f.eks. grafisk interface med mindre det er strengt nødvendigt, da den skal køre hurtigst muligt, altså bruge mindst mulige ressourcer.
Men der skal vel foretages lidt (en del) sikkerhedstuning, inden der åbnes op for adgang fra nettet? Certifikater til ssh, firewall-opsætning, mysql kontirettigheder, div. jailed areas, osv.
Det er klart, som jeg også nævner, så skal serveren være så sikker som mulig. Den vil være placeret bag en firewall og der vil som udgangspunkt kun være åbent for HTTP (port 80/tcp), med mulighed for at åbne for SSH ved problemer. Mht. certifikater, hvis du mener SSL, så har jeg ikke brug for at serveren skal køre HTTPS.
Kasper Bergholt:
@OP -- er der tale om en udviklingsinstans eller et produktionsmiljø?
Der er tale om en server der skal køre produktion. Den skal primært hoste nogle kunde sider og private sider, der kører Wordpress/Joomla!