Ad Mindsteløn: Det er arbejdsmarkedets parter der forhandler hovedoverenskomsten. Det sker mellem Lands Organisationen - LO & Dansk Arbejdsgiverforening DA. Rammerne ferie ect. og mindstekrav til løn er fastsat. Det er dog kun gældende for de der er organiserede på begge sider dvs. at hvis en virksomhed ikke er medlem af DA behøver den ikke følge overenskomsten. Hvis en ansat ikke er organiseret altså medlem af en fagforening skal denne ikke følge overenskomsten heller. Men….. en virksomhed der ikke er medlem af DA behøver så ikke at følge aftalen, men det kan give store problemer for virksomheden hvis den har ansatte der er organiseret så vil de via fagforeningen forsøge at få virksomheden til at følge min. mindsteløn og lægge pres på den uorganiserede del af de ansatte ect. Sker det ikke har vi strejker mv. som kan sætte virksomheden i en dårlig situation! Dette udfoldes nok mest problematisk i de lidt større virksomheder end tilfældet er for Amino virksomhederne. Så aftale indgås mellem arbejdsmarkedets parter ! Men som det fremgår af dagspressen er det ikke velanset blandt kunder og andre at man har lønsatser under denne grænse! Den debat køre i pressen pt! Mvh John sommer |
john sommer:Men….. en virksomhed der ikke er medlem af DA behøver så ikke at følge aftalen, men det kan give store problemer for virksomheden hvis den har ansatte der er organiseret så vil de via fagforeningen forsøge at få virksomheden til at følge min. mindsteløn og lægge pres på den uorganiserede del af de ansatte ect.
Sker det ikke har vi strejker mv. som kan sætte virksomheden i en dårlig situation!
Dette udfoldes nok mest problematisk i de lidt større virksomheder end tilfældet er for Amino virksomhederne.
Så aftale indgås mellem arbejdsmarkedets parter !
Jeg ved det ikke hvilke problemer der er tale om men jeg har arbejdet i diverse virkomheder og har mine egne og har ikek fået nogle problemer. Eller jo.. jeg er blevet balklistet som en der ikke har overenskomst med f.eks sygeplejeråd. De skrev i deres sygepleje blad, og jeg fik gratis reklame og 5 nye super vikarer. Så nej man kan ikke tvinge folk til at være med i en forening... for så havde jeg oprettet en for længst og tvunget alle arbejdsgivere at være medlem:)
Så vi skal ikke skræmme trådstarter med forenninger og mindste løn.....start virksomhed .. hvis du har alt for mange penge betalt nogle af dem til foreninger.....:)