Hej, jeg er igang med at starte en butik op som sælger secondhand design tøj samt nogle nye varer. Jeg er stadig i undersøgelsesfasen, og jeg mangler derfor lidt info omkring moms. Det er meningen at jeg tager tøjet ind i kommission. Når tøjet bliver solgt afregnes det 60/40 til sælger. F.eks. hvis jeg sælger en bluse til 1000kr. så er der 800kr. tilbage efter salgsmomsen. Sælger får 480kr, og jeg får 320kr. Med hvad med købsmoms? Jeg køber jo ikke rigtig tøjet, når jeg taget det i kommission eller hvordan? Så kommer der jo en stor ubalance mellem salgsmoms og købsmoms, eller er jeg helt gal på den? Håber nogle kan hjælpe mig til at forstå det :) vh M. |
Hvis det er af private du køber af er der ikke købsmoms.
Jeg er ikke sikker men jeg tror du skal bruge brugt moms men du skal bruge en "kosterbog" men du kan ikke registreres med den fordi den vare gruppe går ikke under dette mener jeg ikke men det kan du tjekke hos politiet.
Det som fremgår af en kosterbog er hvem du køber af med navn, adresse og cpr-nr og købspris samt underskrift. Du betaler kun moms af din fortjeneste så hvis de sælger det for 1000 og tjener 400 så skal du betale 80 i moms.
Det vil være en fordel at have en kosterbog fordi hvis du sælger noget så kan du bevise hem du har det fra så du ikke bliver beskyldt som hæler hvis du ikke ved hvem du har det fra.
Vi gjorde med mobiltelefoner indtil vi begyndte kun af gøre det ved byt til nyt så havde vi det på kundens regning.