I Danmark er det stort set kun markandisere mv., der er pligtig til at føre kosterbog. Du har ingen lovgivningsmæssig belæg for at et tøjbutik, der sælger kommissionsvarer skal føre en decideret kosterbog. Hvis jeg køber en flaske vin fra min gamle oldemor kan jeg bruge reglerne om brugtmoms og videresælger den kan jeg nøjes med at bruge reglerne om brugtmoms. Det udløser stadigvæk ingen pligt til at jeg skal føre kosterbog. Kosterbøger er begrænset til en lille snæver gruppe erhverv. Omkring hvordan trådstarter iøvrigt skal behandle sin moms er vi så ikke uenige om. /Henrik
|
Henrik Koudahl:Kosterbøger er begrænset til en lille snæver gruppe erhverv.
/Henrik
Enig Henrik.
Men da jeg talte med politiet i forbindelse med køb og salg af brugte mobiltelefoner. Sagde han at jeg ikke havde pligt til at føre en kosterbog men det var mit ansvar hvis jeg solgte en brugt telefon at kunne bevise hvem jeg havde købt den af hvis den var stjålet. Hvis der kom nogle som bare ville sælge en næsten ny telefon og vi viste at de skulle skrive i kosterbogen så var de ikke interesseret i at sælge. Det var noget andet når det var byt til nyt så var det mange gange telefoner vi selv havde solgt til den samme kunde.
Hvis jeg skal sælge tøj som har en hvis værdi og jeg fik noget spec. tøj ind eks. en mink eller noget andet dyrt så ville jeg gerne vide hvem jeg købte det af. Eller den samme kommer med meget dyrt tøj. Så kan jeg vel stadig blive tiltalt som hæler hvis han siger at han har solgt det til mig. Det er bare den point jeg vil have frem.
Jeg har også tidligere skrevet at det var en god ide og tale med politiet. Bare spørg til kosterbog så får man en gammel rotte til politimand som giver en god vejledning.