Det er da godt, at det ikke er alle tråde på Amino, hvor der går et halvt år mellem svarene
Så blev det da en noget flad debat ...
Hvor vidt det er muligt at lave sin egen Hackintosh, og hvor vidt det er lovligt, er jeg faktisk bedøvende ligeglad med i denne her sammenhæng. Det er blevet vendt på Amino tidligere:
http://www.amino.dk/forums/t/89679.aspx
Og i forhold til den tråd må jeg erklære mig enig med både Mikkel Mikjær Christensen, Rasmus Lindgren og Michael fra Logfit.
- At noget kan lade sig gøre, gør det ikke lovligt
- At Apple ser gennem fingrene med, at folk i privat resi laver sig en Hackintosh, er da bare fint. Men gør det stadig ikke lovligt at sælge dem.
- At Apple ikke har deres navn stemplet på nogle af de boards der sidder i deres maskiner, gør da stadig ikke, at de ikke kan have ophavsret/copyright på dem. Hvor står det skrevet?
- Jeg tog lige et hurtigt tjek på nogle af de boards vi har liggende. Jeg tjekkede ca. 12-14 stykker. På ingen af dem står der noget som helst brand navn på board'et. Men selvfølgelig er der ophavsret/copyright på dem. Og lur mig, om ikke det er Apple der sidder på de rettigheder (og ja: selvfølgelig sidder der komponenter, som andre firmaer har rettighederne til).
- Du ejer faktisk ikke Apple's software, som kunde! Det er noget man *lejer* og betaler et engangsgebyr for livstidsleje. Og det er en del af hele humlen i det juridske aspekt, når Apple kræver, at softwaren kun må installeres/bruges på Apple hardware. Det er nemlig *deres* software - ikke dit. Og derfor er der en rimelig sandsynlighed for, at de godt kan stille sådanne krav. Men hvis du har referencer til domme i DK, som kan underbygge din påstand og som kan danne precedens for fremtidige retslige stridigheder omkring disse rettigheder, vil jeg *meget* gerne se dem.
- Fordi Apple ser gennem fingrene med mindre overtrædelser af deres rettigheder (f.eks. i forbindelse med iPhone reservedele og tilbehør) gør det det altså stadig ikke lovligt. Og Apple kan hurtigt vende på en tallerken og gå igang med retslige tiltag for at få stoppet eventuelle ulovligheder, som foregår rundt omkring. Og så er det altså ikke specielt sjovt, at være en af dem, som får ørerne i maskinen ...
Hvis det er så let og lige til, som du fremlægger det, er du meget velkommen til at kigge på følgende Apple maskiner og så smide nogle links eller modelnumre på Intel boards, som vi kan bruge som direkte erstatning, når vi reparerer sådanne maskiner. Det vil lette vores arbejde en hel del (og hjælpe vores kunders pengepung).
Disse maskiner samt forløber-modeller indenfor de seneste to år, er jeg interesseret i, at få links eller modelnumre på de tilsvarende Intel boards, som sidder i maskinerne:
http://www.eplehuset.dk/produktkategori/1_apple-stationaere.aspx
http://www.eplehuset.dk/produktkategori/2_apple-baerbare.aspx
Hvis det hele er så nemt og lovligt, som du beskriver, så synes jeg da, er det er overordenlig mærkelig, at jeg ikke kan finde Hackintosh maskiner i butikker som Wupti, Bilka eller Elgiganten. Sådan køreklare og med Mac OS installeret - lige til at tage med hjem og slutte til - og vupti, så har man sparet 10.000,- ??? Det er butikker, som nok plejer at have næse for en god forretning. Så hvis der var noget om snakken med lovligheden af Hackintosh maskinerne, så skulle de nok have været der!
- Prøv at Google "Hackintosh legal" - så står det hurtigt klart, at det juridiske ikke er så ligetil. Men du har måske en juridisk baggrund eller anden viden, som gør, at du uden videre vil/tør opfordre folk til at gøre ting, som end ikke alverdens advokater og Apple selv kan blive enige om?
- Prøv også at kigge på, hvordan det er gået firmaet Psystar, som slog sig på at sælge Hackintosh maskiner bundlet med Mac OS ...
Men hvorom alt er, så er det slet ikke relevant i denne tråd, hvor vidt det kan lade sig gøre, at installere Mac OS på enkelte mere eller mindre kompatible mainboards. Det trådstarter oprindeligt spørger om er:
"SÅ mit store spørgsmål er, Må jeg godt sægle apple resverdele med apple logo, selvom man i virkeligheden ikke må, men apple gør intet mod det med vilje."
Og det er det mine svar (og andres) i denne tråd tager udgangspunkt i. Og ikke hvor vidt du kan få enkelte Intel boards til at passe/køre i nogle af Apple's stationære PC'ere.
Og hvis vi så ellers kan vende retur til trådens oprindelige emne, synes jeg det vil være på sin plads.
dbh
Kenneth