Jeg har allerede et firma hvor jeg sælger varer/butik, nu er jeg blevet tilbudt et sælgerjob ved siden af, dvs lønnen består af ren provision. Hvordan skal denne provision bogføres? - de overføre blot min provision, så det er ikke mig der sender en faktura. Er der moms på provision? Kan jeg blot indtægtsføre denne provision i mit nuværende firma? Hvis ja skal jeg så i den forbindelse laver nogle ændringer ift mit nuværende firma? Mit firma er et enkeltmandsvirsomhed og jeg har desuden alm fast arbejde ved siden af dette firma. |
Det lyder meget som et lønmodtagerforhold med dit nye sælgerjob, hvor der skal afregnes almindelig skat, am-bidrag, atp, mv.
Hvis du i din virksomhed har indgået et salgssamarbejde, hvor du for din egen regning og risiko (100% provision og du skal selv afholde alle udgifter til dit arbejde) skal sælge et produkt, og du forventer at skulle tage en betydelig risiko (penge op af lommen og gratis arbejdsindsats i en periode) i forbindelse med samarbejdet, så kan det godt accepteres at være en aktivitet i din virksomhed.
Hvis din samarbejdspartner laves afregningsbilag kan det godt accepteres, men det mest optimale vil være, at du selv fakturerer for at holde rigtig styr på salgsmomsen og jeres omsætning.
Hvis dine aktiviteter ligger i dit firma, så er der moms på din provision. Kun hvis du er lønmodtager er der ikke moms på.
Der er derfor en del ting du skal have afklaret, inden du skal begynde at bogføre noget i din virksomhed.