Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af provision

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 17. Oct 07
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 17:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har allerede et firma hvor jeg sælger varer/butik, nu er jeg blevet tilbudt et sælgerjob ved siden af, dvs lønnen består af ren provision. 

Hvordan skal denne provision bogføres? - de overføre blot min provision, så det er ikke mig der sender en faktura. Er der moms på provision?

Kan jeg blot indtægtsføre denne provision i mit nuværende firma? Hvis ja skal jeg så i den forbindelse laver nogle ændringer ift mit nuværende firma?

Mit firma er et enkeltmandsvirsomhed og jeg har desuden alm fast arbejde ved siden af dette firma.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 18:56

Det lyder meget som et lønmodtagerforhold med dit nye sælgerjob, hvor der skal afregnes almindelig skat, am-bidrag, atp, mv.

Hvis du i din virksomhed har indgået et salgssamarbejde, hvor du for din egen regning og risiko (100% provision og du skal selv afholde alle udgifter til dit arbejde) skal sælge et produkt, og du forventer at skulle tage en betydelig risiko (penge op af lommen og gratis arbejdsindsats i en periode) i forbindelse med samarbejdet, så kan det godt accepteres at være en aktivitet i din virksomhed.

Hvis din samarbejdspartner laves afregningsbilag kan det godt accepteres, men det mest optimale vil være, at du selv fakturerer for at holde rigtig styr på salgsmomsen og jeres omsætning.

Hvis dine aktiviteter ligger i dit firma, så er der moms på din provision. Kun hvis du er lønmodtager er der ikke moms på.

Der er derfor en del ting du skal have afklaret, inden du skal begynde at bogføre noget i din virksomhed.

Tilmeldt 17. Oct 07
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 21:40

Tak for svaret Martin.

Hvad afgøre om det er et lønmodtagerforhold? Det er dem der forlanger at jeg har et CVR nr., idet jeg allerede har sådan et virker det for mig logisk at føre det ind over dette. Jeg afholder selv alle udgifter (telefon, kørsel, internet, mv.) ifm dette sælgerjob. "Varen" jeg sælger for dem er uden moms (forsikring), så der er vel ikke noget salgsmoms jeg skal holde styr på? Den provision jeg får udbetalt havde jeg blot tænkt mig at indtægtsføre uden moms, men er det korrekt? Du skriver at hvis aktiviteten ligger i mit firma så er der moms på provisionen, men så skal dette vel fremgå af den opgørelse de sender til mig når de udbetaler mig provision?

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 21:58
Det forekommer at du selv bærernrisikoen ved dit arbejde. Dvs afholder udgifter mv.

Er du formidler af forsikringer hører din aktivitet her nok under momslovens paragr 13 pkt 10. Hermed en din aktivitet ikke momspligtig.

Du kan evt rette en forespørgsel til SKAT for at få deres vurdering.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 14:06

KarinaD:

Hvad afgøre om det er et lønmodtagerforhold?

Det er din risiko i forbindelse med arbejdet, som afgør, om det er et lønmodtagerforhold.

Hvis du selv skal planlægge din arbejdsdag og selv skal afholde alle udgifter i forbindelse med jobbet, så vil jeg mene, at du arbejder som selvstændig erhvervsdrivende.

Din kunde sælger forsikringer, og tillægger dermed ikke moms på sine regninger. Du leverer en salgsydelse, som under normale omstændigheder, skal indeholde moms. Men som E. Mortensen nævner, så kan forsikringsformidlere slippe for at afregne moms, jf. momslovens §13, stk. 10:

"§ 13. Følgende varer og ydelser er fritaget for afgift:
10) Forsikrings- og genforsikringsvirksomhed, herunder ydelser i forbindelse med sådan virksomhed, som udføres af forsikringsmæglere og -formidlere."

Det betyder i så fald, at du ikke skal tillægge moms på din provision, og dermed heller ikke kan fradrage købsmoms i din virksomhed for de indkøb, som vedrører din salgsvirksomhed af forsikring.

KarinaD:

Den provision jeg får udbetalt havde jeg blot tænkt mig at indtægtsføre uden moms, men er det korrekt?

Ja, når du sælger forsikringer, så er det korrekt.

Vil du derudover også sælge momsholdige ydelser, så skal du tillægge moms på dit salg, som ikke vedrører forsikringer.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)