Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rettigheder til strik

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 25. Oct 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 20:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Folkens

Jeg håber der er én af jer der kan fortælle mig om man må sælge strik der er strikket efter opskrifter man ikke selv har fundet på?

F.eks. strikket efter en opskrift i et blad eller en opskrift man har købt for små penge på en hjemmeside?

Mvh. StrikBaby

Ditte Jensen

Fra Svendborg
Tilmeldt 28. Nov 10
Indlæg ialt: 310
Skrevet kl. 20:45
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 2 person

Hej !

Ja, selvfølgelig må du det :)

Hvis der er nogen der skulle stille spørgsmål ind til det, er der jo ingen der ved, om det er din egen strikkeopskrift eller en andens opskrift..

Held og lykke med salget..

Mvh

Simone
www.Dulleshoppen.dk

Kro i hjertet af Fyn til salg.. Kauslunde Kro med mange muligheder!

www.Kauslunde-kro.dk

Fra Vester Hassing
Tilmeldt 27. Jul 11
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 21:11

Hej Ditte.

Jeg vil sige at det som udgangspunkt ikke helt er i orden, da mange har copyright på deres opskrifter.

Men du kan da kontakte dem der har lavet opskriften, for at lave en aftale med dem.

Også må det være op til din samvittighed hvilket råd du vil følge. Jeg er ikke jurist eller noget så kan da tage fejl.

Men hvis du kan ændre lidt i opskriften, så tror jeg det er i orden.

Med venlig hilsen

Martin

Tilmeldt 25. Oct 11
Skrevet kl. 21:15

Tak for svar begge to. :)

Jeg er selv meget i tvivl. Jeg vil ikke bryde nogle love eller ophavsrettigheder, men jeg kan ikke finde noget information om det nogen steder. 

Det er jo ikke de skrevne opskrifter jeg sælger, men et produkt deraf. Men det er måske ligegyldigt?

Fra Vester Hassing
Tilmeldt 27. Jul 11
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 21:27

Jeg tror du skal skrive til dem der har lavet opskriften. Så gør du ikke noget forkert, og du får det svar du har brug for.

De forskellige har jo nok forskellige holdninger, så er svært at svare dig helt konkret.

Held og lykke med det.

Med venlig hilsen

Martin

Tilmeldt 25. Oct 11
Skrevet kl. 21:28

"Stk. 2. Ophavsretten til et nyt og selvstændigt værk, som er frembragt gennem fri benyttelse af et andet, er ikke afhængig af ophavsretten til det oprindelige værk."

Kan dette være noget jeg kan agere udfra?

Tilmeldt 25. Oct 11
Skrevet kl. 21:29

mbrandt75:

Jeg tror du skal skrive til dem der har lavet opskriften. Så gør du ikke noget forkert, og du får det svar du har brug for.

De forskellige har jo nok forskellige holdninger, så er svært at svare dig helt konkret.

Held og lykke med det.

Med venlig hilsen

Martin

Det har du nok ret i. Jeg havde håbet der sad en jurist derude bag skærmen og vidste hvad der var rigtigt og forkert. Tak for hjælpen. :)

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 22:37
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

@ Ditte: Selve den måde en opskrift konkret kommer til udtryk på kan - efter omstændighederne - være beskyttet af ophavsretten som et litterært værk.

Men idéen bag opskriften, dvs. hvordan man strikker en bestemt bluse fx, er ikke beskyttet af ophavsretten.

Det betyder, at du - som jeg umiddelbart vurderer det - ikke kan kopiere og sælge andres opskrifter, men at du har ret til at strikke dine egne produkter efter opskrifterne og sælge de produkter.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:05

Kristian Holte, KLAR Advokater:
Det betyder, at du - som jeg umiddelbart vurderer det - ikke kan kopiere og sælge andres opskrifter, men at du har ret til at strikke dine egne produkter efter opskrifterne og sælge de produkter.

Uha - nu skal jeg til noget angstprovokerende.
Jeg vurderer faktisk, at en respekteret advokat i dette tilfælde tager fejl.

Efter min vurdering er strikkeopskriften ikke et værk i sig selv, men netop et udtryk for, hvordan en kopi af værket frembringes. Værket må nødvendigvis være den trøje, der strikkes, så hvis man kopierer værket (ved at benytte opskriften) og efterfølgende sælger trøjen erhvervsmæssigt, forbryder man sig - i min optik - mod ophavsretsloven.

Jeg tror f.eks. ikke du slipper afsted med at sælge Marianne Isager-trøjer i din webshop, selvom du har købt og betalt opskriften.

Men altså - Kristian har en juridisk eksamen - det har jeg ikke.
Jeg ville skaffe mig en skriftlig aftale med designeren først.

Venlig hilsen

Hans

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1318
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 23:05

Kristian Holte, KLAR Advokater:

@Kristian: Jeg er godt nok ikke jurist, men det er min opfattelse, at du ikke kan benytte møsntre mv. udarbejdet af andre kommercielt (og jeg har lidt forstand på den del af verden). På langt de fleste mønstre er der faktisk en bestemmelse, om at det udelukkende er til privat brug. Selvfølgelig må¨man strikke flere bluser efter den samme opskrift, men du må ikke sælge dem, hvis de er baseret på andres opskrifter, og det vil normalt fremgå af opskriften.

MVH
Kirsten

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)