Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Rettigheder til strik

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)
Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1318
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 23:07
Hvor mange stjerner giver du? :

@Hans

Der svarede vi vist samtidig (og jeg er heller ikke advokat), og jeg er helt på linie med dig.

MVH
Kirsten

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Tilmeldt 4. Feb 08
Indlæg ialt: 1318
Fra  Kirstens Quilt Skrevet kl. 23:12
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Strikbaby:
Det er jo ikke de skrevne opskrifter jeg sælger, men et produkt deraf.

Ja, det er ligegyldigt - der er en anden, der har lagt masser af arbejde i at udarbejde et mønster (jeg er selv en af dem), og det arbejde der ligger der er ikke til fri afbenyttelse. Du forventer da heller ikke at få stillet andres tekster og musik til rådighed, hvis du vælger at indspille en CD?

MVH
Kirsten

Kirsten www.kirstensquiltshop.dk

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 23:17

Kirsten E:
Du forventer da heller ikke at få stillet andres tekster og musik til rådighed, hvis du vælger at indspille en CD?

Præcis - det svarer nøjagtigt til at man frit kune opføre og endda udgive et musikværk, blot man har købt noderne.
Eller indtale en lydbog, blot man har købt bogen.

- i mine øjne, altså.

Venlig hilsen

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 18:49

@ Kirsten og Hans: Tak for jeres kommentarer, der giver mig mulighed for at uddybe mit overordnede svar.

Der er flere nuancer i det her, hvilket alt efter situationen kan betyde, at svaret vil variere.

Vi skal skelne mellem 1) rettigheder til teknikken i opskriften, 2) rettigheder til det produkt, som fremkommer på baggrund af opskriften og 3) aftaler, som parter vælger at indgå frivilligt med hinanden.

1.Selve teknikken, dvs. hvordan man teknisk strikker et bestemt mønster, er ikke beskyttet ophavsretligt. Det betyder, at en "opfinder" af en opskrift ikke kan forhindre andre i at bruge opskriften med henvisning til ophavsretten.

2. Det er klart, at det produkt, der fremkommer på baggrund af en opskrift, kan være beskyttet, enten af ophavsretten ("værk"), markedsføringloven ("adskillelsesevne") eller designreglerne ("nyt med individuel karakter"). Det kan, men vil ikke altid være tilfældet for moderelaterede produkter. Kommer an på situationen.

3. Der er selvfølgelig mulighed for, at man som køber af en opskrift vælger at indgå den aftale, at man ikke må sælge produkter kommercielt, som fremkommer på baggrund af opskriften. Men dette vil i givet fald være en begrænsning, som man vælger at påtage sig.

Endelig vil varemærke- og markedsføringsloven forhindre, at man kalder sine produkter ved det navn, som opskrifterne er markedsført under, hvis man ikke har tilladelse til dette.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Tilmeldt 25. Oct 11
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 20:57
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tak for svar til jer alle 3. :)

Så vidt jeg kan læse mig til er det svært for dig, Kristian, at sige præcis hvad loven siger omkring det her og at kommer an på situationen.

Så jeg vil tage kontakt til de designere af mønstrene jeg er interesseret i. 

Tak for hjælpen.

Ditte

Side 2 ud af 2 (15 indlæg)