Jeg ville nok bruge .htaccess filer, på den måde fjerne du også unødig stress på serveren.
En simpel RewriteRule burde kunne gøre det nemt og smertefrit. :)
Hvad? det var da ikke helt korrekt det der.
Brugen af htaccess stresser serveren mere end du lige tror. husk på at for hver fil der skal hentes/læses fra en server, skal htaccess filen også læses, og det sker linje for linje. og det er uanset hvilken fil der er tale om.
Det bedste er helt at undgå brugen af htaccess, og i stedet skrive det direkte ind i vhost, hvilket ikke er muligt for ret mange.
Da jeg lavede testen på min server hvor jeg har mulighed for at skrive det i vhost, htaccess og ja endda direkte i httpd.conf, så viste testen af antallet af kald/kørsler på samme tid, steg betydeligt hvis jeg brugte alt andet end htaccess. og selv med simple omskrivninger i htaccess blev det hurtigere hvis man skrev det et af de to andre steder. hvilket vil sige at htaccess belaster serveren mere end man sige tror.
MVH Kim
Hvordan mener du at det stresser serveren? Kan det få webhotellet til at gå ned?
Jeg har lidt over 300 redirects og har et par gange oplevet at mine sites et gået ned. Og serveren har ikke været nede siger eksperterne...
Jeg ville nok bruge .htaccess filer, på den måde fjerne du også unødig stress på serveren.
En simpel RewriteRule burde kunne gøre det nemt og smertefrit. :)
Hvad? det var da ikke helt korrekt det der.
Brugen af htaccess stresser serveren mere end du lige tror. husk på at for hver fil der skal hentes/læses fra en server, skal htaccess filen også læses, og det sker linje for linje. og det er uanset hvilken fil der er tale om.
Det bedste er helt at undgå brugen af htaccess, og i stedet skrive det direkte ind i vhost, hvilket ikke er muligt for ret mange.
Da jeg lavede testen på min server hvor jeg har mulighed for at skrive det i vhost, htaccess og ja endda direkte i httpd.conf, så viste testen af antallet af kald/kørsler på samme tid, steg betydeligt hvis jeg brugte alt andet end htaccess. og selv med simple omskrivninger i htaccess blev det hurtigere hvis man skrev det et af de to andre steder. hvilket vil sige at htaccess belaster serveren mere end man sige tror.
MVH Kim
Erkender mit sprogbrug måske var lidt skævt...
Selvfølgelig giver det stress på selve Apache serveren. Men du fjerner stress fra bl.a. PHP fortolkeren og MySQL basen. htaccess har altid været en nødløsning, da når Apache er konfigureret til at læse .htaccess filer, altid vil starte fra www-roden og læse nedaf. Dvs. regler tillagt i www. kan overskrives af regler i www/joomla.dk/httpdocs
Hvordan mener du at det stresser serveren? Kan det få webhotellet til at gå ned?
Jeg har lidt over 300 redirects og har et par gange oplevet at mine sites et gået ned. Og serveren har ikke været nede siger eksperterne...
Nu var det ikke mig der brugte ordet stress i sammenhæng med htaccess, eller jo, men det var mere for at bruge Michaels sprogbrug omkring at htaccess ikke stresser serveren.
Men jeg har oplevet at hvis man bruger htaccess og har mange linjer i den fil, og så flytter det indhold over i vhost, kan forbedre performance på hjemmesiden med op i mod 4000x. det er en noget stor forbedring. Det er selvfølgelig ikke det samme for alle hjemmesider, men med det i tankerne så er det nu værd at se på.
Om det kan få din server til at gå ned skal jeg ikke kunne svare på, har ikke prøvet at stresse en server så meget, men til det skal man bruge en test for at se om man nu kan få din server til at gå ned, eller i hvert fald timeoute. Apache har en sådan test indbygget. Men i princippet hvis der kommer for mange kald til din server/webhotel på samme tid, kan der godt ske noget med hjemmesidens/webhotellets performance.
Husk også på at man kan lave redirects på mange forskellige måder og brugen af mod_rewrite er faktisk den langsomste.
Selvfølgelig giver det stress på selve Apache serveren. Men du fjerner stress fra bl.a. PHP fortolkeren og MySQL basen. htaccess har altid været en nødløsning, da når Apache er konfigureret til at læse .htaccess filer, altid vil starte fra www-roden og læse nedaf. Dvs. regler tillagt i www. kan overskrives af regler i www/joomla.dk/httpdocs
Rent faktisk viser min test også at selv PHP er hurtigere, men her skal man så også tage PHP udgaven med i sine beregninger, køre man fx SuPHP i stedet for mod_php vil ydelsen være 10-15% langsommere end hvis man køre mod_php. Og så er der selvfølgelig også alle de tilføjelser/moduler som man kan aktivere i PHP, jo flere man køre jo langsommere bliver PHP.
Men generelt har man få redirects og bruger allerede htaccess men i mindre grad, vil det være hurtigere at bruge htaccess, men er der tale om flere hundrede linjer måske endda 1000vis af linjer i htaccess, så vil PHP være noget overlegen. og serveren vil blive langt mindre stresset over brugen af PHP redirects og brugen af PHP's egne funktioner.
Men man skal huske også at kigge på den overordnede performance, for hvad står der ellers i htaccess, og hvor mange linjer er der, og er der andre htaccess filer i andre mapper som også bliver kørt etc. for alt sammen er med til at gøre hjemmesiden langsommere.
Tilføjelse: Der er jo ingen der siger man skal have fat i databasen når man vil lave en redirect i PHP.