Ja eller posttraumatisk stress for livet... Så kan man efterfølgende diskutere, om oplevelsen var et ødelagt liv værd? I og med at det er individuelt, så hjælper det næppe at spørge andre til råds, da alle har en individuel holdning, som de vil prøve at påvirke dig med... Dvs trådstarter ender med, at træffe et valg ud fra andres holdninger og argumenter, og ik sine egne ønsker og ideer... |
Hej Lars
Enhver plan holder kun til første møde med fjenden. Det er ikke en succes at gennemføre sin plan - det er en succes at nå sine mål; hvilket ofte kræver at man ændrer planen undervejs.
Du må finde ud af hvad målet egentlig er. Hvis målet er en civil uddannelse og et civilt arbejde, hvorfor så bruge tiden i Forsvaret? Omvendt, hvis målet stadig er et blive udsendt med de erfaringer og oplevelser det giver, så gør det. Du bliver nødt til at mærke efter hvad du selv vil.
Som udsendt skal du i hvert fald være afklaret inden du tager afsted. At bliver udsendt er et valg, som påvirker ens omgivelser, familie og venner mere end mange af dem selv siger. Du skal bruge al din opmærksomhed ude på patruljerne, inde i lejren eller hvor du måtte få din daglige gang. Som sergent vil du have opgaver, som i yderste konsekvens kan koste dig selv eller andre livet. Derfor skal du være afklaret og fokuseret. Sagt på en anden måde: Hvis du virkelig er i tvivl om du skal udsendes, så bør du blive hjemme.
Hvad med at tage en snak med chefen om de muligheder der er i systemet? Han har et ansvar for både bedømmelse og udvikling, måske er der andre i kompagniet du kan vende dine tanker med. En ældre kommandobefalingsmand eller lign? Og hvad angår arbejdet, så er der også muligheder andre steder end Aalborg, hvis det er indholdet du godt gider. Der er også intstruktører på sergentskolen i Sønderborg og telegrafsoldater i Fredericia og Haderslev. Desuden kunne man måske kombinere tjeneste som sergent et sted med HD på aftensstudie. Flere af mine officerskollegaer har læst HD ved siden af tjenesten.
Hvis det kan give dig noget, så udgav jeg for 2 måneder siden en bog om mine oplevelser som udsendt til Irak og Afghanistan. Bogen hedder "med støvlerne på" og udgivet på Gyldendal. (Thomas Rosenstand har bl.a. skrevet en anmeldelse af den.) Tag evt. et kik på den, og hvis det måske kan hjælpe dig med at blive afklaret, så send mig din adresse om PM eller på mail - så sender jeg en bog retur. Kvit og frit.
Håber du kan bruge det.
Søren
Bliv gratis medlem