Jeg har et firma i søgelyset som vil sælge deres virksomhed og jeg overvejer om jeg skal være køber. Det er en lille internetvirksomhed uden ansatte, men jeg vil gerne vide hvad jeg skal være opmærksom på. Jeg har læst lidt på nettet osv, men ville høre om i har nogen gode ideer?
Jeg har sendt en mail og forespurgt på hvor mange faste kunder de har, hvad deres årlige omsætning er, hvad virksomheden indeholder og hvad deres prisforslag er.
det kan gøre en vis forskel hvad virksomhedsformen er - ApS, IS, personlig virksomhed osv.,
Hvad er ejerkredsen - men ud over det som du er inde på, hvad er omsætning og resultat så skal du først og fremmest være opmærksom på hvad der kan være af aftaler med 3. part (leverandører kunder partnere o.a.)
Det som populært hedder skeletter i skabet - er der nogen skjulte risici - ting du kan komme til at hænge på når du har overtaget selskabet.
Du bør også ud over omsætning ha de sidste 3 års fulde regnskaber og regnskab for perioden op til i dag i sidste regnskab. Her kan du skrive kort, at alt materiale de modtager behandles strengt fortroligt og kun er til rådighed for dig og dine rådgiver, men henblik på at vurdere mulighederne for en overtagelse (kræver han mere af fortrolighedserklærning findes sådanne nok på nettet - hemmelighedsklausul, fortrolighedserklæring, fortrolighedsaftale kunne være ord at google, men det er ikke sikkert han gør det)
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
ok jeg har lige fået svar pr mail som lyder på et varelager på 122.000,- og så vil de have 28.000 i goodwill. Derudover har jeg fået svar om at de har 2.000-27.000 kunder - det er jo en ret markant margen imo! Er det en god ide at tage en revisor med på hele overtagelsesprocessen? Eller en advokat? Eller kan jeg gøre det alene?
Et andet spørgsmål: Jeg kommer til at skulle låne pengene af min bank. Hvad skal jeg fremvise dem udover regnskabet? Er der en måde jeg bedre kan sælge min "ide" for at få dem til at låne mig pengene? Jeg skal jo have en plan. Min plan i det lange løb er at åbne en hobbyforretning i mit område og så udvide denne webshop jeg overtager til mere en "bare" ét hobbyområde. Der er ingen lignende butikker i området hvilket jeg vælger at tage som et positivt tegn. Men hvad vil banken vide? Og hvad vil de høre??