Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fødevarevirksomhed - hvilke regler gælder?

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Ringsted
Tilmeldt 22. Oct 11
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 23:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino

Jeg har nu i flere timer kigget forgæves rundt på nettet, efter et præcist og fyldestgørende svar, om hvilke regler der gælder, når man vil oprette en virksomhed, med henblik på at sælge fødevarer (konditorkager). Jeg har en bekendt som brænder for at sælge fødevarer, og jeg har derfor stillet mig selv til opgave, at finde ud af præcist hvad det praktisk talt kræver med henblik på beviser, certifikater mv. samt hvilke regler der skal overholdes.

Beskrivelse af virksomheden

En lille virksomhed der sælger konditorkager hjemme fra et privat køkken. Virksomheden vil have en omsætningunder 50.000 kr, og vil hovedsageligt sælge til private/bekendte.

Hvad har jeg fundet ud af?

Jeg har læst følgende dokument fra Fødevarestyrelsen: Vejledende_privatsfære_bagatel. Jeg er kommet frem til, at min bekendte er i færd med, at oprette en virksomhed som hører under bagatelgrænsen, hvilket er baseret på kontinuiteten samt graden af organiseringen.

Problemstilling

Hvad skal min bekendte bruge af certifikater/beviser mv.?
Hvilke regler gælder for brugen af et privat køkken, for virksomheder under bagatelgrænsen?

Hvis der er andre krav eller problemstillinger udover dem jeg har taget højde for ovenover, ser jeg meget gerne input, så jeg kan være fuldstændig forberedt til et eventuelt iværksætteri.

Udover det hvad er så reglerne/mulighederne for økonomisk støtte, når man har en sådan virksomhed kørende, hvis man vel og mærke går hjemme med børn i husstanden?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:57

Tror ikke, at det vil blive godkendt.

Prøv at tale med fødevarestyrelsen.....men jeg mener nope.

MvH

Peter

Fra Randers
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 00:07

Interessant emne, da jeg selv har en frue der pusler med samme tanke :o)

Jeg fandt dette på fødevarestyrelsen hjemmeside - det giver da et lille svar - og det nærmeste det kommer er vel kogekonen med de 10 fester - hvis der må laves mad til 10 fester må der vel også leveres 10 "sæt" kager eller? Vil faktisk mene risikoen for at blive syg er større ved "festmiddage" end ved konditorkager!

Eksempler på fødevarevirksomhed under bagatelgrænsen

• Salg af hjemmelavet marmelade fra vejboder.
  • Ridelejr med fuld forplejning for ca. 20 børn én uge om året.
  • Kogekonen der laver mad i sit private køkken til højst ca. 10 fester på et år.   
  • Frisørers servering af kaffe og te. 

Se flere eksempler i afsnit 8 og 9 i ”Vejledning om privatsfære og fødevarevirksomhed under bagatelgrænsen” - se ude i højremenuen.

Flemming Bach

Bachs Bogføring - din freelance bogholder i Randers, og Århus.

Fra Ringsted
Tilmeldt 22. Oct 11
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 00:15

Hej Flemming

Flemming Bach:
Jeg fandt dette på fødevarestyrelsen hjemmeside - det giver da et lille svar - og det nærmeste det kommer er vel kogekonen med de 10 fester - hvis der må laves mad til 10 fester må der vel også leveres 10 "sæt" kager eller? Vil faktisk mene risikoen for at blive syg er større ved "festmiddage" end ved konditorkager!

Jeg er fuldstændig enig i det du skriver, men som du kan læse dig til i mit oprindelige indlæg, er det ikke der mit problem ligger. Ud fra det dokument har jeg også selv konstateret, at denne virksomhed må høre "under bagatelgrænsen", men jeg søger selve reglerne for en sådan virksomhed. Jeg har set de regler der står i selvsamme dokument, men da jeg har set folk skrive noget stik modsat på andre fora, blandt andet at en godkendelse fra fødevarestyrelsen er nødvendig i ALLE tilfælde, bliver jeg i tvivl og søger derfor en afklaring af dette.

Fra Randers
Tilmeldt 24. Jun 09
Indlæg ialt: 293
Skrevet kl. 00:17

Så tror jeg at det nemmeste og sikreste er at gribe knoglen og ringe til fødevarestyrelsen. Smile

Bachs Bogføring - din freelance bogholder i Randers, og Århus.

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 06:54
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Martin 

Som de andre siger skal du kontakte din lokale fødevareregion.

Umiddelbart kan det være svært at komme under bagatelgrænsen for de fleste virksomheder til dels fordi det netop skal være en bagatel og til dels at bare du én gang kommer udover bagatelgrænsen så skal du godkendes med alt det der følger med af regler til køkken, kursuser m.v. 

Bagatel skal også fortolkes i forhold til resten af virksomhedens aktiviteter med nogle undtagelser så har du en 'privat' konditor biks så er aktiviteten jo ikke en bagatel i forhold til hvad virksomheden ellers beskæftiger sig med.

Personligt er jeg glad for at der en kontrol, det til tros for at det kan være bøvlet og ikke altid logisk hvilke regler der skal overholdes, men i forhold til at enhver måtte kunne sælge en fødevare som en kage med rå æg og flødeskum eller en frikadelle produceret i et privat køkken, er det nu ganske fornuftigt. Bagatelgrænsen er indført for dem som lejlighedsvis og i en ofte privat sammenhæng har behov for at tilbyde en fødevare eks, som en politikker der holder valgmøde i sit private hjem og gerne vil tilbyde en bolle med smør (var det ikke Anders Samuelsen).

Men der er kun en vej og det er at kontakte den lokale fødevareregion, de er hjælpsomme og hjælper gerne med at forklare reglerne.

/Søren

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)