Kære Amino Jeg har nu i flere timer kigget forgæves rundt på nettet, efter et præcist og fyldestgørende svar, om hvilke regler der gælder, når man vil oprette en virksomhed, med henblik på at sælge fødevarer (konditorkager). Jeg har en bekendt som brænder for at sælge fødevarer, og jeg har derfor stillet mig selv til opgave, at finde ud af præcist hvad det praktisk talt kræver med henblik på beviser, certifikater mv. samt hvilke regler der skal overholdes. Beskrivelse af virksomheden En lille virksomhed der sælger konditorkager hjemme fra et privat køkken. Virksomheden vil have en omsætning på under 50.000 kr, og vil hovedsageligt sælge til private/bekendte. Hvad har jeg fundet ud af? Jeg har læst følgende dokument fra Fødevarestyrelsen: Vejledende_privatsfære_bagatel. Jeg er kommet frem til, at min bekendte er i færd med, at oprette en virksomhed som hører under bagatelgrænsen, hvilket er baseret på kontinuiteten samt graden af organiseringen. Problemstilling Hvad skal min bekendte bruge af certifikater/beviser mv.? Hvis der er andre krav eller problemstillinger udover dem jeg har taget højde for ovenover, ser jeg meget gerne input, så jeg kan være fuldstændig forberedt til et eventuelt iværksætteri. Udover det hvad er så reglerne/mulighederne for økonomisk støtte, når man har en sådan virksomhed kørende, hvis man vel og mærke går hjemme med børn i husstanden? |
Tror ikke, at det vil blive godkendt.
Prøv at tale med fødevarestyrelsen.....men jeg mener nope.
MvH
Peter