Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan er reglerne om eneforhandling?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 21. Oct 11
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 12:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Håber der er nogen der kan hjælpe mig. Jeg har fået en eneforhandling af nogle produkter i Danmark og er fuld gang med, at markedsføre det osv. Jeg kan se, at der dukker flere og flere sælgere op på internettet, som ikke har købt produkterne af mig. Kan jeg gøre noget ved det? De køber dem formentligt varene på udenlandske ebay og videresælger det i deres shops. Men kan jeg stoppe det, når nu jeg er besiddelse af en kontrakt med hovedleverendøren i USA?

Nogen der ved noget om det?

Vh Marianne. 

Tilmeldt 10. Feb 08
Indlæg ialt: 37
Fra  Dansk Handels Consult Skrevet kl. 12:16

Hej Marianne

Din eneste mulighed er gennem din amerikanske leverandør, at få lukket for salg til de firmaer der sælger i dit geografiske område. Vil din leverandør støtte dig i det tror du?

Tilmeldt 21. Oct 11
Skrevet kl. 12:36

Tak for svar René.

Jeg har talt med leverendøren/ejeren af produkterne og han tager det ret stille og roligt. Og siger vi ikke helt kan styre det, fordi man på kryds og på tværs kan købe over nettet osv. Men har ikke spurgt ham, om han vil tage kontakt til de pågældende sælgere. Men tænker jeg selv kunne gøre det? Når nu jeg er i besiddelse af denne eneforhandlingskontrakt.

Fra København
Tilmeldt 10. Oct 09
Indlæg ialt: 433
Skrevet kl. 13:32
Det kan være svært at stoppe andre i at sælge den samme vare som du.

Din eneforhandleraftale giver dig eneretten til at købe varer fra feks producenten, til brug for salg på et bestemt marked. Dvs at feks ingen anden dansk virksomhed kan købe den samme vare fra producenten mhp salg på dit marked.

Det er ikke sikkert at du er beskyttet mod at dine konkurrenter køber varerne fra et andet sted ude i verden.

Er din aftale omfattet af EU-Reglerne kan du således ikke forhindre parallellimport, så vidt jeg ved.

Endvidere kan det være lidt op ad bakke at få standset andre forhandleres salg i disse tider, hvor du kan købe de fleste produkter via internettet.
Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 19:53

@ Marianne: Giver din kontrakt dig ret til at håndhæve rettighederne til producentens produkter i Danmark? Hvis ja, kan du forhindre ulovlig parallelimport ind på dansk territorium.

Om parallelimporten er lovlig eller ej, kommer an på en række faktorer. Grundlæggende set kan du i de fleste tilfælde hindre import fra ikke-EU-lande, mens du er nødt til at acceptere import fra andre EU-lande.

Har producenten sikret sig sine rettigheder via EU-registrering (evt. dansk registrering) af sit varemærke? Det kan gøre håndhævelsen nemmere, selvom vi i Danmark også opererer med uregistrerede varemærkerettigheder.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Tilmeldt 21. Oct 11
Skrevet kl. 20:25

Tak for svar. Faktisk har jeg været inde og læse dine artikler omkring emnet, Kristian. Men ærligt...Så ved jeg faktisk ikke helt, hvad min kontrakt indeholder rent juridisk i den retning. Lang forklaring, men er ikke et større fortagne jeg har gang i, men det begynder så småt at sprede sig (altså det brand jeg har kontrakt med) og derfor begynder jeg, at have en interesse i hvor og hvordan de andre sælgere får produkterne fra og hvorfor de ikke køber dem igennem mig osv. 

Fra København
Tilmeldt 31. Jan 10
Indlæg ialt: 535
Fra  Edison Law Advokater Skrevet kl. 21:48

@ Marianne: Helt i orden.

Hvis du enten ingen skriftlig kontrakt har - eller har en uklar én - kunne det være du skulle få en god kontrakt, der sikrer dine muligheder for at agere i markedet. Så bliver det også lettere, hvis du skulle få behov for at håndhæve rettighederne over for ulovlige parallelimportører på et tidspunkt.

Uanset hvad findes der en regel i varemærkelovens § 45, stk. 1, der siger, at du kan påtale krænkelser af producentens varemærke i det tilfælde, at I ikke har aftalt noget specifikt herom.

Advokat & partner
Edison Law Advokater

Tilmeldt 21. Oct 11
Skrevet kl. 22:28

Jeg har skam en skriftlig kontrakt. Og det eneste, jeg sådan på stående for har gået op i, er om JEG kunne komme i klemme på aftalen. Så det har jeg undersøgt. Men hvorvidt, jeg ud fra den pågældende kontrakt, kan kræve noget som helst, i forhold til EU lovgivning osv.osv. det aner jeg ikke. Men jeg ved, jeg er besiddelse af en kontrakt. Så noget må den kunne :-)

Men ja, kan være jeg skulle få nogen til at læse den igennem for mig. Men jeg ønsker ikke bruge en formue på advokater osv. for så seriøst har det endnu ikke været. Men som jeg skriver, så er produktet begyndt at bevæge sig ret så meget rundt omkring. På et ellers fuldkommen ukendt mærke. Så kunne måske være spændende at finde ud af, hvor meget den aftale jeg har lavet, egentligt dur i det lange løb.

Men tak for jeres svar. Din artikler har hjulpet en del. (den har taget pusten fra mig i hvert fald Hmm

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1880
Skrevet kl. 15:55

Helt generelt så betyder EU reglerne om varers frie bevægelighed at det er ULOVLIGT at håndhæve eneforhandleraftaler på den vis du ønsker. Du kan som principal (Producent) pålægge dig som forhandler at du ikke AKTIVT må markedsføre dig udenfor dit territorium, men hvis eksempelvis et tysk firma henvender sig til dig for at købe må du ikke nægte pga at de eks. en eneforhandler klausul.

VW fik for år tilbage en bøde på 250mio. € fordi de ville forhindre danske bilforhandlere i at sælge afgiftfrie biler til Tyskere mv. og der er mange lignende eksempler.

MVH jens

Tilmeldt 21. Oct 11
Skrevet kl. 16:44
Ok Jens. Hvad så hvis det er uden for EU varene kommer fra??
Side 1 ud af 2 (12 indlæg)