Jeg står overfor den udfordring at skulle udarbejde tekster til og markedsføre 25 websider, som alle er på forskellige sprog, i søgemaskiner i hvert af de respektive 25 lande i EU. Dette er jeg ikke helt sikker på hvordan jeg skal gribe an, hvorfor jeg godt kunne tænke mig at høre om der er nogen herinde der har erfaringer med en sådan opgave? De primære problemstillinger som jeg ser det, er: - Hvordan får jeg overblik over hvilke søgemaskiner der bør fokuseres på i de forskellige lande? - Hvordan finder jeg dygtige oversættere til alle de sprog, som samtidig har forstand på SEO, AdWords mv.? - Skal dette arbejde standardiseres så det gøres efter samme metodik på alle sprog og skal kvaliteten kontrolleres? og hvordan? Håber der er nogen der har lyst til at komme med lidt input til min problemstilling :) |
Hej Jan
Det var da godtnok noget af et projekt, du har kastet dig over 

- Hvordan får jeg overblik over hvilke søgemaskiner der bør fokuseres på i de forskellige lande?
Der ER forskelle mellem de enkelte lande, men jeg ville starte ud med Google under alle omstændigheder.
Og jeg ville bruge Google til at finde frem til de andre søgemaskiner i de enkelte lande.
Jeg ville også kikke i http://www.dmoz.org/World/
- Hvordan finder jeg dygtige oversættere til alle de sprog, som samtidig har forstand på SEO, AdWords mv.?
Svaret er simpelt: Det gør du ikke!
En oversætter har lige så lidt forstand på SEO, AdWords mv, som en cykelsmed!
Det rigtige spørgsmål du bør spørge er: Hvordan griber jeg denne opgave an.
Og svaret er, at du enterer med sådan en som mig og så får vi teksten oversat når DEN tid kommer 
- Skal dette arbejde standardiseres så det gøres efter samme metodik på alle sprog og skal kvaliteten kontrolleres? og hvordan?

- Skal dette arbejde standardiseres så det gøres efter samme metodik på alle sprog og skal kvaliteten kontrolleres? og hvordan?
Der vil være regionale forskelle afhængig af dine produkter og hvilket marked du skal arbejde i.
God markedsføring drejer sig om at skabe kvalitetscirkler som løbende optimerer din markedsføringsmaskine. Mulighederne er uendelige, så du må sende mig en PM, hvis du ønsker, at jeg skal gå dybere ind i det.
Men du bør starte med at arbejde på dansk eller engelsk og så tune hele din maskine inden du tænker på at starte på andre sprog.
Mvh, Christian