Hej Jeg har en momsregistreret virksomhed(enkeltmands), der ikke har haft nogen aktivitet i mange år. Men nu er der sket en ændring i min situation, så jeg har haft mulighed for at lave nogle freelance opgaver. Jeg har også afsendt min første faktura og har fået første indbetaling til min virksomheds bankkonto. Men nu kunne jeg jo godt tænke mig at jeg fik min løn, dvs. det hele. Jeg har et fuldtidsarbejde som lønmodtager som mit primære erhverv, så mit spørgsmål er om jeg bare udbetaler alt hvad jeg har fået til min normale lønkonto, og melder det udbetalte beløb til Skat, som B-indkomst (eller hvad det nu hedder) og så sender de mig girokort til betaling af skat og AMB, eller hvordan fungerer dette ? Det er ikke ret meget det handler om, så det kan næsten ikke betale sig at jeg skal ha en revisor ind over. Skal jeg ifbm. med årsregnskab gøre noget specielt ifbm. lønudbetaling ?, Skal der være lønsedler, særlige indberetninger eller hur? Jeg går ud fra at der lempelige regler eller praksis når det handler om enkeltmandsfreelance virksomhed, eller er jeg bare naiv med hensyn til dette ? :-) |
Hvis det ikke er de store beløb, så synes jeg bare at du skal vente med at gøre noget til du skal selvangive.
Hvis du forventer indtægter for næste år kan du vælge at forskuds angive de forventede indtægter og så vil du modtage 10 giro kort til indbetaling af am-bidrag og B-skat
Flemming Bach