Som udgangspunkt kan det virke meget appelerende at starte en mærkningsordning. Og der er da også flere der prøver f.eks. http://www.websjop.dk og www.e-certifikat.dk og sikkert også flere...
Den store årsag til at det næppe lykkedes for nogle af dem, at opnå nævneværdig succes, er at de har den vare som de sælger. De mangler troværdighed, hvorfor skulle jeg stole mere på dem, end på den webshop som jeg vil handle i. Det problem havde e-mærket også i starten og der blev brugt sandsynligvis flere millioner i marketing og PR, for at opbygge kendskab og tillid overfor forbrugerne. Samtidigt er e-mærket drevet af en fond, og spillerne bag anerkendte forreninger. Altsammen noget der giver uendelig meget mere troværdighed, end de fleste selvstændig virksomheder lige vil kunne trylle frem (medmindre man for shanghaiet Kontant Kåre :-))
Hvis man vil ind på det marked, bør man tænke nyt, præcist som Peter fra TrustPilot gjorde. Han slap udenom troværdighedsproblemet, ved bare at videre formidle forbruger oplevelser. På den måde er det ikke Trust Pilot der er dommeren, men den brede masse af forbrugere.
Jeg tror tiden er ved at være løbet fra almindelig mærkningsordninger! Man siger at når de "dumme" begynder at købe så er det på tide at sælge! Jeg kender på ingen måde, alle aktører indenfor mærkningsordninger, men der er flere af dem som jeg ikke mener man just kan kalde skarpe.
Istedet for at lægge sig op af e-mærket, så ville jeg lægge mig op af TrustPilot hvis jeg var i dine sko.
(Når jeg skriver sådan et indlæg, kommer mine konklusioner nogle gange til at virke lidt hurtige og måske endda ubegrundede. Det er fordi jeg har været i webbranchen i 15 år, efterhånden tager en masse erfaringer for givet, så hvis der er et eller flere steder hvor man ikke synes mit indlæg hænger sammen må man endelig spørge ind til det)