Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Iværksætterkonto - hvem har prøvet

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 17. Oct 11
Indlæg ialt: 4
Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har nu gennem en måned forsøgt at få klarhed over reglerne omkring iværksætterkonti.

SKAT er blank - det er de revisorer, jeg har talt med, også.

Har nogen prøvet at bruge ordningen? Ved nogen hvor man kan få råd og vejledning?

SKATs online vejledninger er for det første uforståelige og for det andet ikke opdateret med de nyeste lovændringer.

To revisorer har rådet mig til ikke at bruge ordningen, fordi "det giver for meget bøvl" - men det kan jo ikke passe at det er umuligt at få klare svar - der må sidde en ekspert et eller andet sted?

Fra Brønshøj
Tilmeldt 3. Dec 10
Indlæg ialt: 20
Fra  Winter&Samsøe Skrevet kl. 11:23

Jeg er med på en lytter her.

Tilmeldt 19. Oct 08
Indlæg ialt: 1822
Skrevet kl. 12:21
Tilmeldt 17. Oct 11
Skrevet kl. 12:29

Hej Birte,

Jeg har skam været på alle relevante sider, og jeg har også læst lovteksten og SKATs vejledninger.

Det bliver man desværre bare ikke meget klogere af...

Djævelen ligger jo i detaljen - og jeg har nogle helt konkrete spørgsmål, som jeg har svært ved at få afklaret.

Det bliver så heller ikke bedre af, at jeg telefonisk har fået nogle modstridende svar hos SKAT. 

Så jeg er på jagt efter en ekspert - der må jo sidde en person et sted derude, som ved alt om ordningen...

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:11

Ole Nørskov:
Djævelen ligger jo i detaljen - og jeg har nogle helt konkrete spørgsmål, som jeg har svært ved at få afklaret.

Hvorfor ikke bare kaste dine spørgsmål ud i tråden her. Det kunne jo være at nogen af os havde et brugbart bud på et svar.

/Henrik

Tilmeldt 23. Jul 11
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 13:15

Sparer pt. op gennem ordningen - og har brugt en del tid på at sætte mig ind i den (vil dog ikke kalde mig selv ekspert).

Men fyr løs med dine spørgsmål, så svarer jeg gerne - evt. også via PM hvis der er noget personfølsomt.

Fra Brønshøj, Kbh
Tilmeldt 27. Oct 09
Indlæg ialt: 143
Fra  KCB Group S.M.B.A. Skrevet kl. 11:53

Er selv med på en lytter. Har været en del nysgerrig omkring denne løsning :-)

Fra København K
Tilmeldt 5. Feb 06
Indlæg ialt: 942
Skrevet kl. 14:07

Der findes en masse information på nettet om iværksætterkonto. Men spørg løs, så skal vi forsøge at hjælpe.

Tilmeldt 17. Oct 11
Skrevet kl. 14:42

Hos SKAT har jeg fået modstridende svar på om småanskaffelser og driftsomkostninger i øvrigt kan tælles med i de 80.000, man skal have brugt, før man betragtes som "etableret". Reglerne er lempet ad flere omgang - så det er ikke let af få overblik.

Jeg har heller ikke fået klart svar på hvor lang tid, man har til at bruge de 80.000 og så forstår jeg ikke formuleringerne omkring, hvordan man rent faktisk får lov til at bruge pengene. Man har ikke lov til at bruge dem, hvis man ikke allerede har brugt dem - hvis I forstår, hvad jeg mener. Man sparer penge op til etablering, men før etableringen har fundet sted kan man ikke bruge opsparingen (uden at få et efterfølgende skattesmæk).

Der er enkelte andre elementer, jeg er i tvivl om - og jeg har stillet meget konkrete spørgsmål til SKAT både telefonisk og via mail ang. min situation. Men jeg tror, det ender med, at jeg må bede om et bindende ligningssvar.

Det undrer mig i øvrigt, at jeg støder på så få, som rent faktisk har brugt ordningen. Det kunne være interessant at vide, hvor mange - eller få - der har haft glæde af den.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:50

Ole Nørskov:
Hos SKAT har jeg fået modstridende svar på om småanskaffelser og driftsomkostninger i øvrigt kan tælles med i de 80.000, man skal have brugt, før man betragtes som "etableret". Reglerne er lempet ad flere omgang - så det er ikke let af få overblik.

Den del er lige til at svare på. Den gamle regering fremlagde i januar år sidste år et forslag om, at etablerings- og iværksætterkontomidler skal kunne anvendes til at afholde alle driftsomkostninger, som er fradragsberettigede efter statsskattelovens almindelige regler.

Det giver dig så også svaret på spørgsmålet omkring hvor vidt småanskaffelser kan tælles med. Det kan de naturligvis. Det kunne de også inden den nye lov blev vedtaget i marts måned 2011 (hvis jeg husker ret med virkning fra 15. marts 2011).

Hvis du selv vil "nørde" den lidt kan du læse mere om loven og dens vedtagelse på

https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=136121

Husk at mange guldkorn findes i kommentarene til lovene!!

/Henrik Koudahl

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)