Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Virksomhedsform til fælles investering

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 775
Skrevet kl. 18:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Vi er nogle venner som alle kender en fyr i Singapore, der er ved at starte en rigtig, rigtig spændende virksomhed. Jeg har været dernede og set hele konceptet, og har boet hos ham et par dage. Til denne nye virksomhed søger han en række private investorer, primært af den årsag han vil have ligesindede ind i projektet der har "stor interesse i at det går godt" (og en økonomisk buffer selvfølgelig).

Problemet er at der maksimum kan tages 12 investorer ind i forretningen pga. en lovgivning i Singapore. Da der selvfølgelig er flere end os 4 stykker i Danmark, så er det langt bedre at vi samler os i en juridisk samlet enhed, så vores investering tæller som en.

Men jeg har aldrig lavet en sådan investering før, og jeg er lidt i tvivl om formatet:

• Hvad er den bedste virksomhedsordning? Et I/S hvor man laver et særligt dokument? Hvordan aftaler man i så fald hvem der skal lave alt det administrative?
  • Hvordan øremærkes de enkelte shares, som selskabet ejer, til vores individuelle personer? Hvis en fx køber 30 shares, en anden køber 35, og en tredje køber 40, hvordan sikrer vi så juridisk, at ingen af os kan sælge de andres shares uden deres samtykke?
  • Ejer vi hver en lige del af selskabet? Er det ikke problematisk, hvis vi ikke vil købe det samme antal shares?
Vi har ikke interesse i at starte et ApS eller A/S for projektet.

Jeg bygger verdens første "Invoice Management Platform" hos Likvido.

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 11:18
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Lars, dit spørgsmål vurderer jeg som for vidtgående til at du kan få et kvalitets svar her på Amino. Jeg vil derfor opfordre dig til at søge proff. rådgivning. Der er jo både selskabsretlige og skattemæssige forhold, der spiller ind.

Hvad er årsagen til at I netop ikke ønsker at etablere et kapitalselskab?

Der findes i øvrigt en selskabsform, der kaldes et partnerselskab. (Det svarer nogenlunde til et kommanditselskab) og det bør medvurderes.

Hvis du ønsker konkret (debiterbar) rådgivning kan du sende mig en mail. Du finder min mailadresse på www.ditselskab.dk

Forvent at rådgivning om emnet ligger i prisklassen 10.000 - 25.000 + m.

Fra København
Tilmeldt 15. Jan 10
Indlæg ialt: 775
Skrevet kl. 11:50

Hej Jacob,

Mange tak for svaret.

Problemet er at selve investeringen er småpenge. Samlet set løber vores investering ikke langt over 100.000 kroner, hvilket gør at et sådan selskab og rådgivning bliver lidt overkill. I hvert fald er professionel hjælp pludselig en meget stor procent af det samlede investeringsbeløb.

Ville et I/S løse problemet? Kommer vi ud i kapitalselskaber eller partnerselskaber bliver det hele ret besværligt (bestyrelse osv. osv.).

Jeg bygger verdens første "Invoice Management Platform" hos Likvido.

Fra Søborg
Tilmeldt 26. Jul 11
Indlæg ialt: 6
Fra  Miranova Skrevet kl. 09:02
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Lars

Når vi taler 100.000 i investering, vil jeg stemme med i, at det er klart overkill at bruge penge på at sætte selskaber op og få alle mulige vedtægter osv. udarbejdet fra start. Med erfaring som selvstændig, hvor jeg også har partnerskab og har haft andre partnerskaber, vil jeg anbefale at bruge jeres tid på personligt at lave en form for hensigtserklæring, hvor I aftaler med god ånd, hvordan overskud med mere deles, i tilfælde af det går godt. Det inkluderer en "aftale" om, hvem der har forskellige ansvar for at udføre visse opgaver. Når I begynder at øjne profit, kan I så formalisere det mere. Min erfaring er, at det nok skal løse sig, hvis man kan finde ud af at indgå kompromisser - sagt med andre ord er stemningen blandt jer investorer/iværksættere afgørende for jeres fælles succes. Det var nok et lidt blødt svar på dit spørgsmål, men det er velment, så jeg håber,at du kan bruge det. Geeked

Venlig hilsen

Rune Wagenitz Sørensen, Miranova.dk

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)