Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Man arbejder da ikke i det offentlige

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 14:04
Hvor mange stjerner giver du? :
Lederen i B.T. d.d. handler om en undersøgelse der viser at unge ikke har lyst til at arbejde indenfor den offentlige sektor... det er der jo i og for sig ikke noget nyt i - der er for det første ikke så meget prestige i det, og for det andet, så er der sådan på papiret heller ikke så mange spændende muligheder.

Men jeg giver bare ikke så meget for de undersøgelser - for ikke så længe siden var det fremme at unge ikke havde lyst til at blive iværksættere.

Det er jo uhyre svært for helt unge mennesker at tage stilling til hvad de vil - eller snarere kan OG kommer til når først "livet begynder". I det Nordjyske køres nogle alletiders radioreklamer for at skaffe elev til det offentlige; kommunerne specifikt - og jeg er helt sikkert på de beskrivelser tiltaler en del unge - især fordi eks. Aalborg kommune har været så snedige at køre sparring med en engelsk ditto, således at sin elevtid bliver krydret med et ophold i udlandet.

Omvendt tror jeg heller ikke vi skal ligge så meget i at unge mennesker ikke vil være iværksættere; se blot omkring os - når folk får en ide så skal de nok springe ud i det - uanset hvad en undersøgelse siger.

Umiddelbart mener jeg heller ikke vi kan tiltrække flere iværksættere, snarere køre sparring med og supporte dem der selv tager initiativet; de kan til gengæld hjælpes bedre på vej.

MVH

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:12
Det må jo være kartoffeltid, siden de ikke kan finde på andet at skrive om... Der er ikke så mange unge om at forsørge de ældre, og derfor kommer der naturligvis fokus på det offentlige og de ringere lønninger der i forhold til det private.

Nu er det dog (heldigvis) sådan, at penge er ikke alt. Så nogle vil faktisk gerne have en stilling i det offentlige, når de først finder ud af, hvad det handler om det at have et job... Det behøver ikke være kedeligt og useriøst at arbejde for det offentlige. (Siger jeg, der aldrig selv vil arbejde der... men nu er jeg jo også iværksætter!)

Lad os nu bare lige slå koldt vand i blodet og se, om ikke det hele ordner sig hen ad vejen. Jeg vidste i hvert fald intet om min fremtid, da jeg var 16 år.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9742
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:09
Der er en række områder, f.eks. skolelærere, som har oplevet en markant tilbagegang i antallet af nye studerende og færddiguddannede som vælger en karriere i folkeskolen. Dette er sket i samme periode som uddannelsen er blevet alvorligt forringet og lærernes  arbejdsdag gjort mindre spændende. Tingene hænger naturligvis sammen. Lønnen trækker jo heller ikke ligefrem.
Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 18:25
Jeg tror nu, at det er ganske spændende at arbejde i det offentlige, og at der sandsynligvis findes offentlige arbejdspladser, hvor lønnen i nogen grad modsvarer udfordringerne. Men der er også områder, hvor jeg VED at lønnen suger max, og hvor krav stiger og arbejdsvilkår fortsat forringes.

Jeg er selv uddannet pædagog (blandt andet) og har arbejdet i et fritidshjem i 7 år af mit liv. For f*nden da også, hvor kommuner og stat ikke har forstået vigtigheden af netop dette arbejde. Der bliver konstant stillet større og større krav til færre og færre ansatte, som skal arbejde med flere og flere børn. Og lønnen stiger indimellem med inflationen og indimellem gør den ikke. Og børn bliver mere og mere f*cked up og har mere og mere behov for en personlig støttepædagog.

Jeg har en nabo i hjemmeplejen, der netop har ligget langtidssyg med stress og et par bekendte i hospitalsvæsenet, som heller ikke kommer hjem springfyldt med energi hver dag. I det hele taget må det være meget surt at arbejde med børn/unge/ældre/syge. For i samfundets øjne er der mere prestige i at være kloakarbejder (saniteten SKAL jo fungere). I disse fag er det UDELUKKENDE personlig ansvarsfølelse, som holder skruen i vandet.

Til gengæld har jeg også et par venner, som sidder i kommunernes IT-afdelinger. Jobbet er som sådan spændende, selvom lønnen ikke modsvarer det private. Men de føler sig tilfredse. Og så må man sige, at kommuner er blevet ret gode til personalepleje og at de giver en pæn sikkerhed i ansættelsen sammenlignet med mange private firmaer.

Der er dog altid brug for iværksættere... For uden os, så er der jo ingen til at betale de offentligt ansattes lønninger :-P

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Aarhus
Tilmeldt 10. May 06
Indlæg ialt: 687
Fra  BreakBuddy Skrevet kl. 18:29
Det kan vel ikke komme bag på nogen der er masse flugt fra offentlige stillinger. Det offentlige er jo blevet syltet de sidste mange år, et skattestop betaler jo ikke sig selv. Tilgengæld har vi fået en dejlig masse stressede folk på sygehusene og overfyldte barnehaver. Men skatten, den er lavere, så kan vi jo købe en ekstra god bøf i ny og næ :) (ikke fordi det gjorde det store for min privat økonomi, er ny-ansat i det offentlige lige pt)
Jeg kan jo opstille et regnestykke: Min løn i det offentlige: 19890 kr. Min tilsvaredende løn i det private ville være omkring 25-30.000 (men her skal man så også være heldig og tale godt for sin sag :) Men det sætter tingene lidt på en spids. Jeg kan så vende det om og sige at jeg er stolt over at arbejde i det offentlige da man ser mennesker fra et helt andet syn end der måske ville møde en i det private.
Men ja, som lasse skriver. Det er lidt forskelligt hvad medierne skriver om hvad de unge vil. Men fakta er som DeMib siger der mangler offentlige... Mit feldt pt. har nogle steder i landet Minus 5-10% arbejdsløshed og dette er en tendens der ser ud til at blive svær at vende. Nå en sludder for en sladder fra min side :) Fortsat god aften

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6571
Fra  TextReactor Skrevet kl. 18:31
Det har vel også noget at gøre med mængden af arbejdet nogle steder.
Da jeg arbejde.... sludder... var ansat i DSB i 90''erne så arbejdede vi kun ca. 2 timer om dagen. Resten af tiden kunne vi sidde og læse aviser.
Arbejdet var spændende nok, men det var alt den døde tid der ødelagde det. Så kunne man kun vente på at komme hjem og ringe op med sit 14.4 modem for at se om der var kommet noget nyt BBS software.. ;)

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Horsens
Tilmeldt 7. Feb 06
Indlæg ialt: 341
Skrevet kl. 19:00
Jeg er uddannet ved vor lokale byret og har også arbedjet der i 5 år efterfølgende. Sideløbende med mit offentlige job startede jeg som iværksætter. Fordelen for mig var, at jeg kunne møde kl. 07.30 og have fri kl. 15.00 - HVER DAG.
Ved et tilfælde blev jeg overtalt til at skifte til den private sektor (svigerfars selskab) og nu får jeg selvfølgelig en langt højere løn, men er også mere stresset og har endnu ikke overholdt en 37 timers arbejdsuge. Mit eget lille firma trives stadig, men mine arbejdsdage er sammenlagt blevet meget, meget længere.
Spændende job i det offentlige? Hvis man er nysgerrig er et dommerkontor bestemt ikke et kedeligt sted at arbejde. Jeg havde også et bijob som stævninsmand - det var heller ikke ligefrem kedeligt.
Jeg har også været soldat og bl.a. udsendt til Afghanistan på Hold II - det var heller ikke kedeligt, og pengene var heller ikke værst. Der er fordele og ulemper ved alting. Fordelen behøves ikke altid være penge. Det er ingen kunst at tjene dobbelt så mange penge som sin nabo, hvis man arbejder dobbelt så meget for det.
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 11:25
At der ikke skulle være spændende jobs i det offentlige er noget vrøvl.
De fleste af de jobs, jeg har haft i det offtentlige har haft både vigtigt og interessant indhold.
Så mon ikke undersøgelsens spørgsmål har været med til at give de ønskede svar? Prøv f.eks. at se forskellen på disse to spørgsmål:

1. Kunne du tænke dig at leve at at skifte 4 timer gamle bleer på ældre mennesker under voldsomt tidspres og stort set uden betaling?
2. Kunne det ikke være skægt at være med til at skaffe en politiker den viden, han har brug for for at træffe vigtige beslutninger?
Eller hvad med disse to spørgsmål, som begge kunne omhandle mit tidligere job som lærer på en produktionsskole:

1. Gider du arbejde med umotiverede unge, der siger grimme ting op i hovedet af dig og kun undlader at søge konflikt, når de er for udtværede af hash og andre stoffer?

2. Har du mod på gennem din faglige uddannelse at give en hånd med at rejse socialt vanskeligt stillede unge op igen og hjælpe dem til en bedre tilværelse?

Der er masser af grunde til at "go public", men der er selvfølgelig også et par tungtvejende argumenter imod.

mvh Hans

Fra Aarhus
Tilmeldt 10. May 06
Indlæg ialt: 687
Fra  BreakBuddy Skrevet kl. 11:32
Godt sagt Hans.
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9742
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 11:32
Hans, jeg tror ikke det handler så meget om, om der findes spændende jobs i det offentlige. Det gør der bestemt. Men der er ingen tvivl om, at det for mange offentlige jobs vedkommende er blevet mere presset og mindre interessant - og det samtidig med at den modsatte tendens har været kendetegnende for det private.

I det private har man gennem de sidste mange år gået mod flere selvstyrrende grupper, ansvar hos den enkelte og en moderne management som passer til moderne mennesker. I det offentlige er man gået den stik modsatte vej, og håndterer i dag mange medarbejdergrupper, på samme måde som fabriksejerne gjorde i 30''erne. Det, sammen med en lavere løn end man kan få mange andre steder, gør naturligvis at interessen falder. Folk gider blive behandlet som idioter, og så oven i hatten få en lavere løn for det.
Side 1 ud af 1 (10 indlæg)