Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Gøre rejseblog til firma?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Fra Søborg
Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 13
Skrevet kl. 10:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle

Jeg er virkelig grøn på dette område, men håber i stadig er friske på at hjælpe.

Jeg og kæresten har vores egen rejseblog. Den går fremad og vi er godt tilfredse med den udvikling den er inde i. Vi er så småt begyndt at lave lidt affiliate og vil gerne til at holde lidt foredrag. Det er på intet tidspunkt været meningen at vi skulle kunne leve af bloggen, men blot hygge os med den, skabe netværk og tjene lidt ekstra. Mine overvejelser går nu på om det kan betale sig at gøre det til et firma. 

Som sagt regner vi ikke med at tjene kassen på det, men jeg tænker nu om vi kan trækker rejser, nye computere, telefoner og lign. fra i skat? Og hvad hvis vi investerer 50.000 i det nye firma. Så er det jo penge der allerede er betalt skat af, får man så de penge tilbage når skat opgøres eller hvordan fungerer det?

Og hvad er minimums omkostningerne ved at have firma? Er der et årligt beløb man skal betale? Hvad med regnskab og lign? Der skal vel revisor på? Og hvor meget er det man betaler for at opstarte?

Det var vidst alt.

På forhånd tak.

Michael

http://tomorrowgetsushigher.dk/

Fra København
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 1129
Fra  SANKT PETRI ADVOKATER Skrevet kl. 18:42

Hvis du tjekker min blog, kan du læse om peronligt firma contra selskab. Lavevt. et personligt firma med cvr, men gør jer den tjeneste at ringe til jeres lokale SKAT først og drøft omfang med dem, om de her til sinds at anerkende det som virksomhed kontra det, der kaldes hobby virksomhed. I kan også lige vende www.skat.dk hvor I finder masser af relevant info

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:41
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Michael Dupont:

Hej alle

Jeg er virkelig grøn på dette område, men håber i stadig er friske på at hjælpe.

Jeg og kæresten har vores egen rejseblog. Den går fremad og vi er godt tilfredse med den udvikling den er inde i. Vi er så småt begyndt at lave lidt affiliate og vil gerne til at holde lidt foredrag. Det er på intet tidspunkt været meningen at vi skulle kunne leve af bloggen, men blot hygge os med den, skabe netværk og tjene lidt ekstra. Mine overvejelser går nu på om det kan betale sig at gøre det til et firma. 

Som sagt regner vi ikke med at tjene kassen på det, men jeg tænker nu om vi kan trækker rejser, nye computere, telefoner og lign. fra i skat? Og hvad hvis vi investerer 50.000 i det nye firma. Så er det jo penge der allerede er betalt skat af, får man så de penge tilbage når skat opgøres eller hvordan fungerer det?

Og hvad er minimums omkostningerne ved at have firma? Er der et årligt beløb man skal betale? Hvad med regnskab og lign? Der skal vel revisor på? Og hvor meget er det man betaler for at opstarte?

Det var vidst alt.

På forhånd tak.

Michael

Hej Michael

Det koster ikke noget, at lave et firma i personlig regi. Man kan oprette sig på Virk.dk.

For at kunne fradrag for sine udgifter skal dit firma/ din virksomhed være erhvervsmæssig.

SKAT anser din virksomhed for at være erhvervsmæssig, når du driver den for at tjene penge. Man skal opfylde 2 betingelser:

• Du driver virksomheden seriøst og intenst.
  • Virksomheden skal give overskud eller have udsigt til at gøre det.

Hvis ovenstående ikke er opfyldt, betragtes det som Hobby-virksomhed (ikke-erhervsmæssig). Ved Hobbyvirksomhed skal man beskattes ved et overskud og der ikke er fradrag for et underskud.

Som advokaten har svaret er det én god idé, at spørge SKAT om din virksomhed opfylder kravet til at være en erhvervsæssig virksomhed. Det kan man gøre med såkaldt bindede svar. Det koster 300 kr., så er man også sikker at man gør det rigtig, og SKAT kan ikke komme bagefter, og lave det om. Vær opmærksom på at give tiltrækkelig konkrete og udførlige oplysninger om din virksomhed, så SKAT skal have mulighed for at vurdere, om det er erhervsmæssig eller ikke-erhvervsmæssig.. Hvis SKAT ikke får konkrete og udførlige oplysninger afviser de at svare. 

Du kan hente yderligere oplysninger vedr. opstart af virksomhed på SKATs hjemmeside.

Når man så har et erhvervsmæssig virksomhed, skal man løbende holder regnskab med sine indtægter og udgifter. samt evt. momsregnskab eller lønsumsafgift regnskab.

Om man skal registreres for moms eller lønsumsafgift afhængig af hvilken type aktivitet man har i sin virksomhed.

SÅ 1 gang on året. skal der laves et årsregnskab ud fra sit løbende bogføring.

Et årsregnskab skal danne grundlag for det tal man skal påføre sin selvangivelse, og derved enten skal beskattes eller for et fradrag i sin personlig indkomst.

Så du kan godt investerer 50.000 i din virksomhed, og din vil få den tilbage, hvis du bliver anset at drive erhvervsmæssig virksomhed.  

DU skal også ændre din forskudsopgørelse, med at du også driver en selvstændig virksomhed.

Med de ovenstående ting, er kun kort fortalt, og når der mange andre ting, man forholder sig til, vil jeg råder dig til at have en revisor.

mvh.

Henrik B

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 12:11

Michael Dupont:

Som sagt regner vi ikke med at tjene kassen på det, men jeg tænker nu om vi kan trækker rejser, nye computere, telefoner og lign. fra i skat?

Hej Michael,

Som allerede nævnt i tråden, så er det afgørende om jeres hjemmeside giver overskud, eller ser ud til at komme til at give overskud, for om I vurderes til at drive virksomhed, og dermed kan opnå fradrag for de udgifter du nævner.

I vil dog altid være skattepligtige af et overskud, som hjemmesiden måtte generere - også selvom I kun driver det som en hobby.

Dog vil man i jeres hobbyregnskab nok sagtens kunne ende med et underskud, da jeres rejser (som er nødvendige for at kunne skrive rejsebloggen) nok ofte vil være dyrere end de indtægter som hjemmesiden vil generere.

Michael Dupont:

Og hvad hvis vi investerer 50.000 i det nye firma. Så er det jo penge der allerede er betalt skat af, får man så de penge tilbage når skat opgøres eller hvordan fungerer det?

Hvis I vælger at starte en virksomhed op (eks. enkeltmands eller i/s), og foretager indskud i virksomheden, så vil det være penge, som I skattefrit kan trække ud igen bagefter. I bliver altså ikke beskattet dobbelt disse penge.

Michael Dupont:

Det koster som udgangspunkt ikke noget at stifte eller at have et firma. Hvis I selv kan stå for registreringen, og for at lave jeres regnskab og selvangivelse, så er omkostningen 0 kr. ved opstart og 0 kr. årligt.

Der er ikke krav om revisor eller bogholder, men det vil i mange tilfælde være en god idé. Jeg har set mange små firmaer, der faktisk har tjent penge på at tilknytte en bogholder/revisor, som går ind og løber regnskabet igennem - enten årligt, hvis I selv står for afregning af momsen, eller kvartalsvis/halvårligt, hvis bogholderen også skal varetage momsafregningerne.

Det gælder også virksomheder, som drives på hobbyplan, ved siden af af et almindeligt lønmodtagerarbejde. Jeg har flere af sådanne kunder i min kundeportefølje.

En registreret eller statsautoriseret revisor er i de fleste tilfælde for dyr at tilknytte i en lille "hobbyvirksomhed", og problemstillingerne i en sådan virksomhed, er sjældent mere komplicerede, end at en bogholder vil kunne håndtere de spørgsmål, der opstår.

Det kommer dog an på, hvor meget I ønsker at drive virksomheden til, samt hvilken rådgivning I ønsker i forbindelse med virksomheden. Nogle bogholdere giver slet ikke rådgivning, mens andre kan tilbyde en del rådgivning.

Fra Søborg
Tilmeldt 12. Aug 11
Skrevet kl. 10:27

Bukker mig i støvet for de altid lange og fornemme svar herinde. Fantastisk og mange tak.

Nu har jeg så lidt uddybende spørgsmål :)

Jeg har lidt svært ved at se den helt store fidus i en hobbyvirksomhed, nogen der kan beskrive fordelen ved det? Dele af vores indtægt kommer til at være affiliate. Hvis vi blot oplyser det til skat som personlig indkomst, så er det vel fint? Jeg mener så er det vel ikke nødvendigt at lave en hobbyvirksomhed?

Men hvis jeg nu gerne vil lave en erhvervsvirksomhed, men er studerende og derved ikke som sådan skal leve af det de næste par år, men efter planen kan leve af det i fremtiden er det så ok? Er helt med på at det skal uddybes inden jeg evt går til skat med det, men jeg vil f.eks. tjene 3.000 kr om måneden de næste 2 år og studere ved siden af. Så jeg vil arbejde på det intenst i det omfang at det kan passe med studierne. Virker det realistisk at blive godkendt under de betingelser?

Og kan man godt i starten bruge hele sit overskud i investeringer i virksomheden? Dvs. på rejser, udstyr osv. Eller mister man så retten til at have erhvervsvirksomhed? Måske har i lidt svaret på det, men vil gerne være sikker.

Fra Aarhus
Tilmeldt 20. May 09
Indlæg ialt: 1367
Fra  Market Extensions Styrpaavarmen Skrevet kl. 10:44

Istedet for revisor så prøv at bruge Billysbilling.dk det bør klare det mens du ikke er ude i de helt vilde beløb, derudover er interfacet virkelig nice!

Add: Du skal nok blive godkendt som studerende med den fremgangsmåde du skriver. Men mht. rejser tror jeg det er vanskeligt at få dækket. 

Hos www.bedrenaetter.dk sælger jeg alt til soveværelset. Skal du have en ny seng? 

Fra Søborg
Tilmeldt 12. Aug 11
Skrevet kl. 12:36

Mange tak for svar.

I forhold til at få dækket rejser, så er hele kernen jo netop rejser. Uden rejser i princippet intet "produkt" at sælge. Er med på at det ikke er dig der laver reglerne, men burde det ikke kunne dækkes?

Fra Aarhus
Tilmeldt 20. May 09
Indlæg ialt: 1367
Fra  Market Extensions Styrpaavarmen Skrevet kl. 14:38

http://www.tax.dk/pjecer/rejseudgifter.htm 

Altså jeg ved ikke om det er vanskeligt at få fuldt fradrag for det, men vil bare tro at man vitterligt skal leve af de indtægter rejserne skaber, hvis ikke de skal falde under et privatbehov - det lidt en gråzone, men kunne forestille mig man fra skat's side vil bruge argumentet at så kunne alle oprette et firma og trække rejseudgifter fra til campingferien i Italien eller lign. 

^Men jeg aner det ikke - er 100% gæt på det punkt. Smile

Hos www.bedrenaetter.dk sælger jeg alt til soveværelset. Skal du have en ny seng? 

Fra Søborg
Tilmeldt 12. Aug 11
Skrevet kl. 13:00

Helt ok, det er nu heller ikke altafgørende på nogen som helst måde. Har bestemt heller ikke mistet lysten.

Nu kommer jeg så med sidste spørgsmål i denne omgang(tror jeg :))

Hvordan er det hvis vi får en sponsor på en rejse imod at vi laver lidt reklame for dem. Lad os antage vi modtager 10.000 til rejse som sponsorat. Vi laver derimod bannere på de relevante indlæg og skriver derudover at rejsen er sponsoreret af dem. Kan det så tælle som sponsorat eller er den en reel ydelse som de betaler for? Og hvordan er sponsorater omfattet af skat?

Håber det er forståeligt.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 13:57

Michael Dupont:

I forhold til at få dækket rejser, så er hele kernen jo netop rejser. Uden rejser i princippet intet "produkt" at sælge. Er med på at det ikke er dig der laver reglerne, men burde det ikke kunne dækkes?

Rejser, som er med til at vedligeholde og sikre din indtægt, kan selvfølgelig fradrages, når du driver virksomhed. Det kræver dog, at du har en reel indtægt som følge af rejsen. Altså, at rejsen er nødvendig for virksomheden.

Hvis du rejser, og derefter skriver professionelle blogindlæg eller rejsebeskrivelser, som folk betaler for at læse, eller du sælger dem til rejsebureauer, eller du sælger reklamer på hjemmesiden, eller på anden måde har indtægt, som kan relateres til rejsen, så er der selvfølgelig fuld fradrag for rejsen.

Derudover vil du kunne fradrage kost og logi under rejsen - enten efter regning eller efter en standardsats på 195 kr. for logi og 455 kr. for kost og småfornødenheder pr. døgn. I alt 650 kr., som du skattefrit kan trække ud af firmaet dagligt.

Hvis din rejse eksempelvis koster 15.000 kr., og du kan argumentere for, at henover de næste 3 år vil du tjene 500 kr. pr. måned som følge af rejsen (=mere end 15.000 kr.), så bør du også kunne kunne trække den fra via din virksomhed. Der skal dog foreligge en seriøs plan (budget) for, hvordan du forestiller dig at tjene penge på din rejse.

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)