Jeg er noget i tvivl med hensyn til forsikring, sagen er den jeg har startet et lille firma ved siden af mit normale job, hvor jeg udlejer mig selv som elektriker. (self. til aut. el installatør)
Har snakket med en forsikrings mand der selvfølgelig siger jeg skal have en firma forsikring (han er jo sælger) men har hørt at jeg kan komme under den arbejdsgiver jeg arbejer for, altså gå ind hans forsikring. Nogen der kan bekræfte eller afkræfte det?
Grunden til jeg spørger, er at den forsikring han prøver sælge mig koster 5000-7000 og det synes jeg er lidt af en udskrivning nu hvor jeg ikke forventer den store omsætning måske 50.000-80.000 om året.
Er du selvstænding, og afregner efter timer - så skal du selv tegne forsikring.
Hvis du er i et ansættelsesforhold, skal din arbejdsgiver tage sig af det. Men du kan ikke både være selvstænding og have en arbejdsgiver. Så det bedste bud er at finde nogen, der kan gennemskue, om du har et ansættelsesforhold eller om du er selvstændig og sælger din arbejdskraft på time/opgavebasis.
Mht forsikring så er der ikke nogle lovpligtige forsikringer for dit vedkommende. Det er kun i tilfælde af aps & A/S du skal tegne en arbejdsskade forsikring for dig selv. Et enkeltmandsfirma skal kun tegne arbejdsskade for sine ansatte, det er ikke et krav for indehaver. Dog vil jeg anbefale dig at tegne en ansvarforsikring. Denne forsikring dækker for skader du pådrager ting eller personer under erhvervets udførsel. En produktansvarsforsikring dækker for skader sket efter erhvervsarbejdets udførsel. Denne dækning har også nogle udvidelsesmuligheder som hedder ingrediens og komponent samt anden mulighed som hedder behandling og bearbejdning. Har du nogle spørgsmål udover dette er du velkommen til at skrive.
Så jeg kan nøjes med en ansvars forsikring eller hvordan? Produktansvarsforsikring, jeg producere ingen produkter eller lignende, udlejer kun min arbejdskraft... Jeg vil bare være sikker på jeg er sikret mod at jeg hvis der er sker en fejl eller jeg dummer mig... (hvilket selvfølgelig ikke sker)
Jeg synes det er en jungle, og har haft en mand fra alm. brand ude men det blev jeg ikke meget klogere på og synes det tilbud var forholdsvis dyrt, i forhold til min indtægt og hvad jeg laver...
Som udgangspunkt ville jeg selv vælge begge. et typisk eksempel for produktansvar kunne være hvis du havde sat et køkken op og en hylde ikke var sat ordentlig fast og faldte ned og noget i køkkenet bliver ødelagt, så er det faktisk dig der hænger på den. Behandling og bearbejdningsdelen skulle være hvis du fx skulle slibe en bordplade ned og kom til at bruge forkert lak eller lign og pladen så efterfølgende "blusser" op, så er du også erstatningsansvarlig.
Men det kommer alt sammen an på hvor meget du ønsker at sikre dig selv. hvor meget lød tilbuddet på?
Som selvstændig SKAL du tegne en heltids forsikring, som sagt længere oppe.
Så er du også på den sikre side.
Du kan som sådan tegne en ulykkes og livsforsikring.. Jeg kan give dig direkte kontakt til en IF forsikringsmedarbejder hvis dette skulle have interesse.