Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ny medejer, hvad er bedst for mig og min virksomhed?

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 4. Sep 08
Indlæg ialt: 97
Skrevet kl. 19:22
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Jeg skal have en ny medejer med i min virksomhed, og har brug for lidt hjælp til hvordan jeg gør det nemmest og billigst.

Virkomheden er pt. et I/S, og jeg overvejer følgende:

1. Bibeholde I/S og lade ny medejer indtræde i det eksisterende firma.

2. Oprette et nyt firma eks. s.m.b.a.

Der er fordele og ulemper ved begge løsninger, men særligt tænker jeg på at undgå sammenblanding af privatøkonomi og virksomhed.

Desuden skal jeg finde ud af hvordan jeg kan overdrage virksomhedens nuværende aktiver til det ny firma.

Er der nogen der kan hjælpe mig med det, og hvad vil det koste?

vh.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:52

Hej.

1. Er i 2 interessenter, og I/S`et skal udvides til 3?

2. Et SMBA koster jo ikke noget særligt i indskud. I kan ikke oversdrage aktiver skattefrit til et

SMBA.

MvH

Peter

Tilmeldt 17. Apr 11
Indlæg ialt: 7
Skrevet kl. 23:01
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Ikke 10 vilde heste kunne få mig til at indtræde i et I/S med folk jeg ikke kender og stoler 110 % på, og selv der har jeg set eksempler på at det går galt.

Opret dog et aps eller et s.m.b.a?

Fra Dronninglund / København / Lysekil (Sverige)
Tilmeldt 5. Jun 11
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 09:24

Hej,

Både I/S og s.m.b.a. er for folk med forstand på sagerne og dygtige rådgivere - faldgruberne er mange og særdeles dybe. Jeg synes begge former er helt irrelevante for mindre virksomheder og iværksættere - godt nok slipper man for kapitalkravet, men hvis man vil slippe for problemer og tages seriøst af f.eks. samarbejdspartnere, myndigheder og banker, så skal man holde sig langt væk. Bare ring til succesfulde, etablerede og seriøse forretningsfolk og spørg, hvad de synes, så har du svaret.

Jeg er stor tilhænger af enkeltmandsvirksomheder og personlig hæftelse, og jeg oplever, man kan komme langt som samarbejdspartnere med hver sin virksomhed i stedet for at bruge en masse energi på kommercielle giftemål. Dette bør du især overveje, hvis det er en partner du ikke kender rigtig godt.

Vil man alligevel være formelle medejere af en samlet virksomhed er et rigtigt selskab den rette løsning. En dygtig revisor kan rådgive dig om fordele og ulemper - herunder overdragelse af aktiver.

Venlige hilsener,

Jens

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:48

Hej.

Jens...jeg er absolut ikkev enig med dig. 

Det er ikke virksomhedsformen, der er afgørende, men personerne bagved.

Hvilke faldgruber er der i et I/S eller SMBA?

MvH

Peter

Tilmeldt 5. Jun 11
Skrevet kl. 10:03

Hej Peter,

Vi er enige om, at personerne bag en virksomhed er det væsentligste. Men de er ikke det eneste.

Det indtryk man giver sine omgivelser, er meget afgørende for den behandling man får - og jeg kender altså ingen, som synes I/S eller s.m.b.a. har noget seriøst skær over sig. Jeg mener så afgjort ikke, at det vil gøre noget godt for ens forretning at etablere sig som I/S eller s.m.b.a. 

Begge former er efter min og mange andres mening designet til helt andre formål - jeg mindes en advokat kalde s.m.b.a. en "værktøjskasse for svindel" - ligesom der eksisterer en del skrækeksempler på, hvad solidarisk og ubegrænset hæftelse i et I/S kan få af konsekvenser for de implicerede.

Som sådan er der jo ikke noget forkert med hverken I/S og s.m.b.a. - så lange de bruges af de rette personer til de rette formål - hvilket iværksættere og mindre virksomheder efter min mening ikke falder ind under. 

Venlige hilsener,

Jens

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:37

Hej igen.

Er absolut uenig stadig.

Virksomhedsformen skal vælges efter forholdene...skal der lånes kapital? er der risici? kan man

forsikre mod risici?

Et I/S kan være udmærket, når der er minimale risici for tab mv.

Et SMBA er et godt alternativ til ApS....uden kapitalkrav.og kan bestemt være seriøs.

Tryg koncernen er for iøvrigt et SMBA.

MvH

Peter

Tilmeldt 5. Jun 11
Skrevet kl. 11:10

Hej Peter,

Ja, vi bliver nok ikke enige om sagen, men derfor kan vi jo fint begge være udmærkede mennesker alligevel :-)

Du skriver "når der er minimale risici for tab mv." - fair nok, så er man ude over problemerne i hæftelsen, men vi er vel enige om, at risici har det med at ændre sig - og på ubelejlige tidspunkter?

Udover hvad der sker inde i I/S'et - kan man så overskue hvad ens med-interessenter ellers går og foretager sig? Laver de en bøf ved siden af, så kan man pludselig stå i en fuldstændig umulig og uforudseelig situation. Man kan skrive sig ud af meget, men det ender let med at blive et juletræ af klausuler og bestemmelser - og så er vi tilbage ved mit udgangspunkt - at det netop er noget som små fisk skal holde sig på lang afstand af.

I/S har nogle store fordele hvis stærke og kompetente parter vil finde sammen i et ægteskab hvor alle er bundet hårdt op på hinanden. Derudover kan der være skattemæssige grunde, hvor det f.eks. i en etableringssituation er muligt at fordele fradraget for underskud mellem interessenterne på en hensigtsmæssig måde.

Imidlertid vælges I/S ofte fordi man gerne vil spare kapitalkravet og fordi man gerne have have "noget med skråstreg bag ved navnet" - hvilket desværre er af de helt, helt forkerte motiver.

S.m.b.a. er et historisk fænomen og lavet til et helt andet formål. Folk tiltales af det faktum at et s.m.b.a. ikke har noget kapitalkrav og ovenikøbet kaldes for et "selskab". Igen er motiverne helt forkerte ligesom man oven i købet skal trækkes med skepsis og mistro fra f.eks. samarbejdspartnere, myndigheder og banker. Jeg gad godt se den medarbejder hos SKAT eller i hvilken som helst bank, som vil påstå at der står tillid og troværdighed omkring s.m.b.a. i forbindelse med små og nystartede virksomheder. 

Tryg, Arla osv. er hverken små og nystartede, og de er gode eksempler på, hvad s.m.b.a. kan og bør bruges til.

Det er iøvrigt min overbevisning, at myndighederne nok skal få sat en kæp i hjulet på misbrug af s.m.b.a. fordi det netop ikke skal være en hurtig og billig genvej til et "gratis" selskab uden hæftelse.

Nogle rådgivere holder sig ikke tilbage for at sælge selv de mest sindrige og komplicerede konstruktioner til hvem som helst, men jeg vil sige som amerikanerne - "never ask a barber if you need a haircut"...

Venlige hilsener,

Jens

Fra Lyngby
Tilmeldt 4. Sep 08
Skrevet kl. 12:37

Hej Peter, det er en bytter. Vi er 2 - den ene skal udskiftes med en anden (da man jo min. skal være 2 i et I/S)

Så jeg bliver stadig beskattet fuldt ud ved et SMBA?

Fra Lyngby
Tilmeldt 4. Sep 08
Skrevet kl. 12:46

Jens, jeg er helt enig med dig i - at det virker mere prof med et APS eller et A/S, men økonomien er ikke til. Jeg / vi vil stadig sikres på bedst mulige måde og en kontrakt i mellem os bliver selvfølgelig også underskrevet. Det med at skrive at det kun er de rigtige som har et APS eller et AS er jeg lidt ked af at høre, mener selv jeg er ærlig og er bestemt ikke ude på at snyde nogle :)

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)