Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsvirksomhed eller ApS?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Jan 11
Indlæg ialt: 45
Skrevet kl. 13:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Min kone har en enkeltmandsvirksomhed i dag(en webshop), som ikke tjener penge, og har lige fået et tilbud af en pølsevogn hvor hun kunne godt tænke sig at overtage sammen med hendes veninde. Det er min kone som skal komme med indskud og stå på kontrakten, hvor veninde skal arbejde for hende. Spørgsmålet er at hvilken virksomhedsformer hun skal vælge? Skal hun beholde enkeltmandsvirksomheden eller lave den om til en ApS? Eller skal hun starte en ny virksomhed op? Kan man bare tilføje pølsevognen som bibrancher i hendes enkeltmandsvirksomhed?

Fra Odense
Tilmeldt 11. Aug 10
Indlæg ialt: 193
Skrevet kl. 13:40

Svaret er vel i virkeligheden både/og:

Din kone kan sagtens vælge at drive pølsevognen som en bibranche til hendes webshop (dvs. i personligt regi), og hun kan stifte et selskab, som kan drive pølsevognen.

Der er fordele og ulemper ved begge former. Hvis du er interesseret, så er jeg lavet en planche, hvor jeg har oplistet forskellige former, man kan drive virksomhed i med tilhørende fordele og ulemper. Den vil jeg gerne sende til dig, hvis du giver mig din e-mail adresse.

Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 14:15

Der er én detalje ved ApS, der taler for, at jeg altid ved anbefale den virksomhedsform fremfor enkeltmandsvirksomhed.

Det er, at hvis det værste skulle ske, så vil du aldrig kunne risikere at gå personligt konkurs hvis du har et ApS.

Man kan aldrig vide hvad fremtiden bringer, så man skal altid tage udgangspunkt fra "hvad nu hvis...", og nogen gange kan det ske at ligegyldig, hvor hårdt man arbejder, så kan man risikere at forretningen går død og man står med en kæmpe gæld.

Derfor er det, ifølge min overbevisning, bedst at sikre sig ved at stifte et ApS-selskab, hvor du maks. mister det du har indskudt.

Der har været flere sager fremme i medierne om hele familier, der er gået personlig konkurs fordi de hæftede personligt for gælden. Fælles for dem alle har været at det har været enkeltmandsselskaber eller lignende, hvor man hæfter solidarisk og personligt.

Jeg har aldrig læst om familier, der er gået personligt konkurs fordi deres ApS-selskab er gået konkurs. Aldrig.

Hellere sikre dig idag for worst-case-scenario, end at du fortryder imorgen.

Held og lykke med det.

Kommer snart...

Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Jan 11
Skrevet kl. 14:48

Hej Jens

Du kan sende den til mig på kn@kingsoft.dk tak :)

Jens Baagøe Thomsen, advokat (L):

Svaret er vel i virkeligheden både/og:

Din kone kan sagtens vælge at drive pølsevognen som en bibranche til hendes webshop (dvs. i personligt regi), og hun kan stifte et selskab, som kan drive pølsevognen.

Der er fordele og ulemper ved begge former. Hvis du er interesseret, så er jeg lavet en planche, hvor jeg har oplistet forskellige former, man kan drive virksomhed i med tilhørende fordele og ulemper. Den vil jeg gerne sende til dig, hvis du giver mig din e-mail adresse.

Fra Aalborg
Tilmeldt 29. Jan 11
Skrevet kl. 14:53

Jeg har nemlig også tænkt på det du siger at man ikke hæfte personligt ved en ApS. Men der må være nogle ulemper ved en ApS da jeg kan se at mange af pølsevognsejer har valgt enkeltmandsvirksomhed frem for ApS.

tænkstort:

Der er én detalje ved ApS, der taler for, at jeg altid ved anbefale den virksomhedsform fremfor enkeltmandsvirksomhed.

Det er, at hvis det værste skulle ske, så vil du aldrig kunne risikere at gå personligt konkurs hvis du har et ApS.

Man kan aldrig vide hvad fremtiden bringer, så man skal altid tage udgangspunkt fra "hvad nu hvis...", og nogen gange kan det ske at ligegyldig, hvor hårdt man arbejder, så kan man risikere at forretningen går død og man står med en kæmpe gæld.

Derfor er det, ifølge min overbevisning, bedst at sikre sig ved at stifte et ApS-selskab, hvor du maks. mister det du har indskudt.

Der har været flere sager fremme i medierne om hele familier, der er gået personlig konkurs fordi de hæftede personligt for gælden. Fælles for dem alle har været at det har været enkeltmandsselskaber eller lignende, hvor man hæfter solidarisk og personligt.

Jeg har aldrig læst om familier, der er gået personligt konkurs fordi deres ApS-selskab er gået konkurs. Aldrig.

Hellere sikre dig idag for worst-case-scenario, end at du fortryder imorgen.

Held og lykke med det.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 15:43

Hej.

Hvis du ikke har nogle særlige risici ifm. driften af pølsevognen eller du kan forsikre

dig mod eventuelle risici, kan du sagtens nøjes med et enkeltmandsfirma.

MvH

Peter

Fra Dronninglund / København / Lysekil (Sverige)
Tilmeldt 5. Jun 11
Indlæg ialt: 208
Skrevet kl. 16:57

Jeg synes debatten er en anelse unuanceret.

Der er masser af mennesker som er gået personlig konkurs sammen med deres selskab - af den helt enkle årsag, at bankerne natuligvis forlanger personlig hæftelse for en evt. kredit. Det er heller ikke alle kreditorer, som er født i går - jeg har i flere tilfælde forlangt personlig hæftelse hos samarbejdspartnere. Tør de ikke det, hvorfor skulle jeg så?

Livet er risikabelt, men har man en seriøs og realistisk tilgang til det at drive virksomhed, så er enkeltmands-modellen i mange tilfælde glimrende. Man viser at man tror på sagerne, og personligt vil jeg langt hellere handle med en person med "fingrene på kogepladsen" i stedet for et nystartet ApS. Sådan ser mange banker også på sagen og oven i købet slipper man for omkostninger til stiftelse og revision.

Jo mere man har fingrene i klemme, jo bedre passer man på sine egne og sine kreditorers penge, hvilket jeg ikke synes der er nogen i vejen med. Tværtimod.

Venlige hilsener,

Jens

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:16
Jens....jeg kan ikke se, at en debat skulle være unuanceret, når der spørges til hvilken virksomhedsform der bør vælges og der tales for og iimod. Det er vel det debatten er til? MvH Peter
Fra København
Tilmeldt 15. May 10
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 17:46

Hej Jens, det handler ikke om at turde eller ej :) Der kan altid forekomme problemer man ikke lige havde forudset.

Det handler mere om sager som den her, der gør at jeg altid vil anbefale et ApS (eller andet selskab med begrænset hæftelse):

En hel familie går konkurs

Jeg er enig med Peter i, at der i en debatforum skal være plads til forskellige holdninger, så du har ret til at ytre din mening ligeledes har jeg. :)

Held og lykke til trådstarteren.

Kommer snart...

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:47

Hej kkn1985,

Jeg kan ikke se nødvendigheden af et selskab, når der tales om en pølsevogn. Der er jo ingen risiko ved store kunder, som ikke betaler eller betaler for sent, og varelagerbindingen er jo også begrænset.

Pølsevognens værdi kan man også nogenlunde forudse, og dermed lave en plan for værditabet, samt evt. lånets afvikling.

Den største risiko jeg kan se, er, at der ingen kunder kommer, men at der alligevel skal betales løn til evt. ansatte. Her bør man dog først tilknytte ansatte, når der findes et overblik over, om omsætningen kan bære ansatte. Det burde man kunne gennemskue ud fra tidligere drift af pølsevognen.

Så mit umiddelbare råd er, at din kone skal starte op i sin enkeltmandsvirksomhed.

Hvis der så senere opstår behov for "skattetænkning", eller målgruppen ændrer sig til større virksomheder med kreditkøb, eller driften varetages af mange ansatte, eller der sker noget fjerde, så kunne et selskab måske være interessant.

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)