Nu ved jeg jo ikke helt, hvad dit projekt er. Men jeg vil lige fortælle en oplevelse fra nogle år tilbage, hvor jeg selv var med til at spørge folk via et spørgeskema om, om de dyrkede sport. Ældre kvinder - aktuelt i Jylland - dyrker ikke sport. Men de cykler gerne 2 * 40 minutter om dagen for at komme til og fra arbejde. Det er transport, ikke sport. Min egen generation siger heller ikke, at de dyrker sport. Vi jogger, går til yoga, svømmer i svømmehallen, går måske til fitness - de heldige får slæbt manden med til tango - men sport, nej. Mange yngre taler om, at de træner. Men det er heller ikke sport, for det de gør, er individuelt. Når jeg nu tænker over det, så tror jeg, gerne, jeg ville dyrke sport. For motionens skyld. Men jeg får med det samme associationer til stinkende sportshaller med friturelugt hængende i luften, klamme, forladte sokker og dårlig tøjstil. Hmmm - så derfor kommer jeg nok aldrig til at dyrke sport ... /Marianne |
Daniel Miltoft Rasmussen:Men det overrasker mig faktisk at du ikke kender nogle over 25 år, der går til en sportsgren. Men det giver mig da bare endnu mere blod på tanden til at forsætte mit projekt
Hej Daniel
Det kommer faktisk ikke som en overraskelse for mig. Da der faktisk heller ikke er nogen i min omgangskreds der dyrker sport.
Det er mere den med, at når man har fundet sin partner, og begynder at få en hverdag til at gå, så skal man ligepludselig passe en masse flere ting. Og får man børn så kommer der endnu mere til. Og derfor bliver man nød til at prioriterer.
Typisk så sætter man familien højre end en selv, og derfor kan træning/motion/sport osv. komme i baggrunden, for et barn kan fx ikke bare skubbes til side. Det samme kan en parter heller ikke.(Her taler jeg er af erfaring).
Sammen med det, så begynder man også typisk at stille større krav til de ting man omgiver sig med i sin bolig, eller vil have noget ordentligt at bo i. For tager man en 18 årrig studerende, så kan de leve på ølkasser. Mens en person i 30-40'erne, gerne vil have en ordentlig spisekrog, et ordentligt køkken med det rigtige udstyr, osv.
Hvorfor at tjene penge også bliver en højere prioritering, sammen med at man typisk i den alder har lagt grunden for sin karriere, hvilket typisk også betyder lange arbejdstider osv.
/Kenneth